Öreg autó nem vén autó

Csákó Attila
1999. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő év január elsejétől megszűnik a négy évnél idősebb járművek importtilalma. A rendelkezés hatályba lépése után a behozott járművek szigorú vizsgálaton esnek át. Az új autók eladásának komoly csökkenésével a szakértők nem számolnak. Az új évezred első napjával megszűnik a négy évnél idősebb járművek behozatali tilalma. A rendelet betartatása egyszerű volt: a határon a vámos elkérte az autó forgalmi engedélyét, amelyben megnézte a jármű forgalomba helyezésének dátumát. Egyszerű számtani művelettel ki lehetett szűrni az idősebb járművet. Az új rendelkezés betartása több tennivalóval jár majd. – A jelenlegi szabályozás ellentétes a liberalizált kereskedelem elvével, így ezzel a Kereskedelmi Világszövetség (WTO) sem értett egyet. Magyarországnak minden területen, így a gépjármű-kereskedelemben is meg kell felelnie az EU belső szabályainak – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakemberek úgy vélik, a liberalizáció következtében sem fogják ellepni az utakat rozsda ette roncsok. A járműveknek nagyon komoly műszaki ellenőrzésnek kell majd megfelelniük. Vizsgálat alá vetik – egyebek mellett – az autók zaj- és károsanyag-kibocsátását. – A rendeletmódosítás nyomán a korrupció is felütheti a fejét. Az elmúlt évtizedekben a jogszabályok megkerülése szinte sporttá vált hazánkban. Lehetnek majd olyanok is, akik a busás haszon reményében a füstölgő, zúzdákba való autókat is átengedik a „szigorú” vizsgálaton – vélekedik Győző Gábor. Autós berkekben úgy gondolják, lesznek vesztesei is a változásnak. Állitólag már most tömegével vásárolnak használt autókat honfitársaink a nyugat-európai használtautó-telepeken. Ez a tendencia a jelenlegi árakat is felfelé srófolja. – Bár a piac nem kap „defektet”, a szabályozás hatással lesz az új autók eladására. Az a vásárló, akinek 2,5-3 millió forintja van autóra, elgondolkodik majd azon, hogy egy nullkilométeres új, kicsi autót vagy egy nagy, de használt járművet vegyen – hangsúlyozta a GME elnöke. – A négy évnél idősebb autók importjának tilalmáról szóló rendelet módosítására azért volt szükség, mert ellentétes az EU-normákkal. Így, ha egy autó elmúlt négyéves, de műszaki tulajdonságai a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelnek, akkor nem fogunk akadályt gördíteni a forgalomba hozatala elé – jelentette ki Barna Péter, a közlekedési tárca osztályvezetője. A módosított rendelet járműkonstrukciós jellemzőket határoz meg. A visszaélésektől nem tart a KHVM osztályvezetője, mert a kiadott engedélyek alapján akár évek múltán is lehetővé válik az ellenőrzés. A hazai piacon – bár folyamatosan emelkedik – még mindig alacsony azok száma, akik új autót vehetnek maguknak. A rendelet módosítása elősegíti, hogy a kispénzű emberek is műszakilag magas szintű, komfortos és bizonságos autóba ülhessenek. Az útjainkon araszoló személygépkocsik átlagos életkora meghaladja a tizenkét évet. A rendelet módosítása után talán elérhető lesz, hogy fiatalabb, korszerűbb és biztonságosabb autókkal közlekedjünk az unióban. A változásokról tájékoztatót ad közre a KHVM, ami hozzáférhető lesz az interneten is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.