A jövő év január elsejétől megszűnik a négy évnél idősebb járművek importtilalma. A rendelkezés hatályba lépése után a behozott járművek szigorú vizsgálaton esnek át. Az új autók eladásának komoly csökkenésével a szakértők nem számolnak. Az új évezred első napjával megszűnik a négy évnél idősebb járművek behozatali tilalma. A rendelet betartatása egyszerű volt: a határon a vámos elkérte az autó forgalmi engedélyét, amelyben megnézte a jármű forgalomba helyezésének dátumát. Egyszerű számtani művelettel ki lehetett szűrni az idősebb járművet. Az új rendelkezés betartása több tennivalóval jár majd. – A jelenlegi szabályozás ellentétes a liberalizált kereskedelem elvével, így ezzel a Kereskedelmi Világszövetség (WTO) sem értett egyet. Magyarországnak minden területen, így a gépjármű-kereskedelemben is meg kell felelnie az EU belső szabályainak – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakemberek úgy vélik, a liberalizáció következtében sem fogják ellepni az utakat rozsda ette roncsok. A járműveknek nagyon komoly műszaki ellenőrzésnek kell majd megfelelniük. Vizsgálat alá vetik – egyebek mellett – az autók zaj- és károsanyag-kibocsátását. – A rendeletmódosítás nyomán a korrupció is felütheti a fejét. Az elmúlt évtizedekben a jogszabályok megkerülése szinte sporttá vált hazánkban. Lehetnek majd olyanok is, akik a busás haszon reményében a füstölgő, zúzdákba való autókat is átengedik a „szigorú” vizsgálaton – vélekedik Győző Gábor. Autós berkekben úgy gondolják, lesznek vesztesei is a változásnak. Állitólag már most tömegével vásárolnak használt autókat honfitársaink a nyugat-európai használtautó-telepeken. Ez a tendencia a jelenlegi árakat is felfelé srófolja. – Bár a piac nem kap „defektet”, a szabályozás hatással lesz az új autók eladására. Az a vásárló, akinek 2,5-3 millió forintja van autóra, elgondolkodik majd azon, hogy egy nullkilométeres új, kicsi autót vagy egy nagy, de használt járművet vegyen – hangsúlyozta a GME elnöke. – A négy évnél idősebb autók importjának tilalmáról szóló rendelet módosítására azért volt szükség, mert ellentétes az EU-normákkal. Így, ha egy autó elmúlt négyéves, de műszaki tulajdonságai a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelnek, akkor nem fogunk akadályt gördíteni a forgalomba hozatala elé – jelentette ki Barna Péter, a közlekedési tárca osztályvezetője. A módosított rendelet járműkonstrukciós jellemzőket határoz meg. A visszaélésektől nem tart a KHVM osztályvezetője, mert a kiadott engedélyek alapján akár évek múltán is lehetővé válik az ellenőrzés. A hazai piacon – bár folyamatosan emelkedik – még mindig alacsony azok száma, akik új autót vehetnek maguknak. A rendelet módosítása elősegíti, hogy a kispénzű emberek is műszakilag magas szintű, komfortos és bizonságos autóba ülhessenek. Az útjainkon araszoló személygépkocsik átlagos életkora meghaladja a tizenkét évet. A rendelet módosítása után talán elérhető lesz, hogy fiatalabb, korszerűbb és biztonságosabb autókkal közlekedjünk az unióban. A változásokról tájékoztatót ad közre a KHVM, ami hozzáférhető lesz az interneten is.
Ma van a Székely Szabadság Napja














