A mamutok megeszik egymást

1999. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A filmszakma ezredfordulós magyarországi és európai gondjairól kaphattunk átfogó képet a budapesti Hotel Benczúrban tartott reprezentatív tanácskozáson, amelyet a Nemzeti Kulturális Alapprogram és a Magyar Mozgókép Közalapítvány szervezett az Intercom Rt., a Multiplex Operation Kft., a Xenoton Kft. és a Vetítéstechnikai Bt. támogatásával. A november 17–19-ig tartó konferencia első napján a hazai, a másodikon az európai filmszakma képviselői tartottak előadást. A zárónapon az előadók és a vendégek együtt látogatták meg a Cineplex Odeon Polus Centert, a Kossuth Mozit, a Hollywood Multiplex Lurdy Házat és a Corvin Filmpalotát.A magyarországi filmszakmának ma is egyszerre kell megküzdenie az államszocialista örökség maradványaival, a globalizálódás veszélyeivel és a szédületes tempóban modernizálódó ezredvég jellegzetes szupertechnikai kihívásaival. Tóth Erzsébet, a hazai filmszakma miniszteri biztosa kifejtette, hogy az 1990-ben elkezdődött rendszerváltozási folyamatban a korábbi merev központi irányítás helyett maga a filmszakma hozta létre a támogatás demokratikus platformjait. Ám az idők során kialakult az a helyzet, hogy a sokfelől érkező, elszórt szponzorpénzek szétforgácsolódtak. Ezért volt szükség arra, hogy miniszteri biztos növelje a film tekintélyét, egyesítse a szellemi és az anyagi erőket a szakma érdekében, azaz koordinálja az audiovizuális területen dolgozó finanszírozók tevékenységét. E funkciók hatékonysága érdekében is égetően szükséges, hogy megszülessen végre a filmtörvény, amelyről Hegedűs László, a Magyar Mozgókép Közalapítvány kommunikációs igazgatója beszélt. A törvény a többi között a filmszakma intézményrendszerének és adminisztrációjának hatékonnyá tételét, a filmgyártás, a filmforgalmazás és moziüzemeltetés eddigi támogatási rendszerének megújítását és új források föltárását tekinti fő feladatának. A törvény normatív szövege jövő év elején a szakma, a kormány, majd a parlament elé kerül. Az előadásokat követő hozzászólásokban a hazai és a külföldi szakemberek egyetértettek abban, hogy a filmművészetnek, a filmszakmának piackorlátozó törvényi szabályozásra van szüksége az európai, a nemzeti kulturális értékek védelmében. Port Ferenc, a Budapesti Film Rt. elnök-vezérigazgatója a magyar moziüzemeltetés ezredvégi drámájának nevezte a hagyományos, egyetemes mozipark kihalását. Magyarország és Budapest a multinacionális cégek célállomásává vált. Mind a terjesztést, mind a moziüzemeltetést amerikai érdekek mozgatják. Fővárosunkban a jövő esztendő végére olyan túlkínálat alakul ki a multiplexekből, hogy a mamutok hamarosan egymást is elpusztíthatják. A mozimonstrumokból áradó csillogó esztétikai igénytelenségnek valódi ellenkínálatot csak a többtermes, minden technikai és kényelmi igényt kielégítő art mozi hálózat nyújthat a maga örökérvényű értékkészletével. Ám azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a multiplexeknek a világon mindenütt sikerült megállítaniuk, sőt, bizonyos értelemben megfordítaniuk a mozik nézőszámának döbbenetes csökkenését – hangsúlyozta előadásában mind Kálmán András, az Intercom Rt. ügyvezető igazgatója, mind Reichenberger János, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma főtanácsosa. Az európai multiplexlázról Elizabetta Brunella, a milánói Media Salles vezető munkatársa, Gug Morluion, a Mozisok Nemzetközi Szövetségének titkára egyaránt megerősítette, hogy meg kell tanulnunk vele együtt élni. Még korántsem ért véget, hiszen Ma-gyarországra még nem gyűrűztek be az úgynevezett megaplexek, a tizenhat termesnél is nagyobb óriásmozik. Valószínűleg előbb-utóbb „részünk lesz bennük”, s meg kell találni az ellenszert arra, hogy egyeduralkodóvá váljanak a mozipiacon, többek között éppen az art hálózat kiépítésével, s az európai művészfilm érdekében hozott törvények és szabályozók segítségével, hangsúlyozta imponáló előadásábn Joachim Ph. Wolf, a Mozisok Nemzetközi Szövetségének elnöke is. Wolf ezúton gratulált Petróczy Sándornak, a Mozisok Országos Szövetsége elnökének abból az alkalomból, hogy idén nyáron, a volt szocialista országok mozis érdekvédelmi grémiumai közül elsőként a magyar szervezetet vették föl a Mozisok Nemzetközi Szövetségébe. Vastapsot váltott ki az európai filmszakma egyik doyenje, az ausztriai, burgenlandi Eduard Gareis. Az oberwarti mozi hetvenöt esztendős igazgatója ötven éve dolgozik a filmszakmában, s kiváló eredménnyel vezeti a hétezer lelkes város nagy- és kistermes moziját. A konferencia végül határozatot hozott, hogy az európai mozis szakma minden erejét latba veti az európai művészetek, a nemzeti identitás és a kulturális sokszínűség megőrzésének érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.