Bankrupték angolul énekelnek

Haklik Norbert
2000. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bankrupt nevű magyar zenekar négy éve alakult. Azóta számos klubban, és tavaly a Pepsi Szigeten is láthatta őket a közönség. A trió eddig három demo-CD-t jelentetett meg, és fesztiválokat is szerveznek: a hét végén lezajlott Bizarr Fesztiválon a Bankrupt mellett három másik zenekar gondoskodott a talpalávalóról. Ám a Bankrupt nem csupán a színpadon sikeres: több nyugat-európai, egy kanadai és egy kaliforniai punk válogatáskorongon is szerepeltek már felvételeikkel, s olyan tekintélyes nyugati lapok írtak elismerően zenéjükről, mint például az angol Melody Maker.A Bankrupt a jelenlegi felállásban 1999 novemberétől létezik: a triót Sarkadi Balázs basszusgitáros, Villám István gitáros-énekes alkotja, a dobok mögött pedig Varjú Attilát találhatjuk, akinek a neve a felvidékieknek az egykori legendás Klinika nevű punkcsapatból lehet ismerős.A Bankrupt számai angolul szólalnak meg. Mint Sarkadi Balázs, az együttes szövegírója elmondta, a Bankrupt nem hajlandó erőszakot tenni a prozódián csak azért, hogy a nóták magyarul hangozzanak el, hiszen a szöveg ritmusa nem választható szét a hangzástól – egy angolszász hagyományokból táplálkozó zene nem feltétlenül működik magyar szöveggel -, a Bankrupt angolul szól jól.Nem mellékes indoka az angol szövegek használatának az sem, hogy a Bankrupt bevallottan nem csupán a hazai közönség rokonszenvét szeretné megnyerni: mint mondják, számos angolul (is) éneklő magyar együttesnek sikerült már jelentős nyugat-európai sikereket elérni, ilyen például a hasonló műfajt képviselő bandák közül a Sexepil, az Andersen vagy a Trottel. Mindazonáltal ebben nincs semmi „Nyugat-majmolás”. Mint a Bankrupt tagjai mondják, egy olyan, angolul megszólaló zenekar, amelyet tagjai saját személyiségük által, magyar emberként tesznek egyedivé, sokkal inkább magyar, mint egy magyarul éneklő, a legfrissebb nyugati trendeket utánzó együttes. Éppen ezért érzik visszás helyzetnek azt, hogy az övékéhez hasonló műfajt képviselő együttesek nem jutnak megnyilvánulási lehetőséghez a hazai médiában és a lemezpiacon. Úgy érzik, a magyarországi zenei média teljes mértékben a nyugati divathullámokat követi, pedig, ha – mint Nyugat-Európában – a kereskedelmi rádiók és a televíziós csatornák az „alternatív” műfajokra is szánnának hetente két-három órát, bizonyára „nem ejtené ki a kezéből a háziasszony a fakanalat”. Anyagi szempontokat tekintve ha Európa-szerte publicitása van, egy „rétegzene” is eladható olyan példányszámban, mint egy hazai, első vonalas, két év élettartamú „sztár”.A Bankrupt – amelyben Varjú Attila dobos személyében egy dzsesszzenész végzettségű muzsikus is játszik – saját stílusát punk-popként határozza meg. Elmondásuk szerint esetükben a pop azt jelenti, hogy zenéjük egyáltalán nem „lila és elborult”, hanem a könnyűzene egyik ága, és fogyasztható. A punkon ezúttal a nem a „Moszkva téri tarajos, tarhálós” stílust kell érteni. Eleve magát a punk meghatározást sem érzi a Bankrupt fenntartások nélkül érvényesnek; csupán támpontként szolgál a definíció: ha megveszi a zenekar CD-jét, a vásárló „ne valamiféle Jean-Michael Jarre-szerű szintetizátoros zenét” várjon, ami, mint mondják, egyébként nem rossz. A punk nem a négy hangból álló, négynegyedes ritmusú darálást jelenti, hanem sokkal magasabb szintű zenei teljesítményt nyújthat, ha jól játsszák. A Bankruptnak ez, úgy tűnik, sikerül: 1999-es, All the Neighbours Know It's the Sound című középlemezükről az egyik legtekintélyesebb angol zenei szaklap, a Melody Maker a következőt írta: „Van lélek a zenében, a számokat jól rakták össze, és ezek a dallamos punkzene olyan fokú értéséről tanúskodnak, ahol a formához tartalom is társul.” Az együttes basszusgitárosa egyben a magyar internetes punk honlap gazdája is, és tanúsíthatja, hogy az oldal levelezőlistájára többek mellett brókerek, egyetemisták és közgazdászok is feliratkoztak – a punk eszerint sem az igénytelenségműfaja.A legjobb példa erre – a Bankrupt tagjainak legkedveltebb zenekarai között említett The Cure, a Police, a Jam vagy a Stranglers mellett – a Clash, amely a reggae-t, a jazzt és a countryt is ötvözte a punkkal zenéjében, és London Calling című albumukat – amely Nagy-Britanniában '79-ben, az Egyesült Államokban pedig '80-ban jelent meg – megválasztották a hetvenes és a nyolcvanas évek legjobb lemezének is. Mint a Bankrupt tagjai mondják: számukra a punk például azt jelenti, hogy szövegeik „nem a sátánról meg a sárkányokkal való hadakozásról” szólnak, mint a heavy metal dalok többsége, de nem is a „hawaii nyárról”: kapcsolatokat, reális problémákat jelenítenek meg, úgy, hogy a dolgok emberi oldalát is nézik. Szarkasztikusak, képesek arra, hogy „kiröhögjék a saját nyomorukat”. Nem siklanak el a magyarság problémái fölött sem: egyik legutóbbi számukat például Újvidék lebombázott hídjairól írták.A Bankrupt sajnálja, hogy még a magukat az alternatív irányba nyitottnak valló szaklapok sem foglalkoznak a hasonló értékeket képviselő zenekarokkal, és – talán az eladhatóság végett – szívesebben ócsárolják a „klasszikustáncdal-énekeseket”, mint hogy a Bankrupt hasonló zenekarok teljesítményéről hírt adjanak. Ezen munkával szeretnének változtatni: ezt a célt szolgálja az általuk szervezett Bizarr Fesztivál című rendezvény is a Bem Rockparton (Bem rakpart 6.), s amelyen a Bankrupt mellett a Golyó és a Vadhajtás, a szekszárdi Fürgerókalábak, valamint a Gorilla nevű pszichobilly zenekar is fellépett, akik már Japánban is koncerteztek – bizonyítva ezzel, hogy a magyar alternatív zene előtt nem léteznek határok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.