TGM a zsidó nacionalizmusról

"A hazai zsidó érzelmű publicisták egy része éppúgy zsidóellenesnek tartja Binjamin Netanjahu és Ariel Sharon politikájának ellenzőit, mint a jobboldali magyar etnicista közírók Orbán Viktor és Csurka István politikájának bírálóit" – fejti ki Tamás Gáspár Miklós a Népszabadság szombati mellékletében, Új zsidó nacionalizmus című írásában.

2001. 11. 18. 20:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veretes hangvételű publicisztikájában a szerző úgy véli, eljött a pillanat, hogy szóljon:

Öncenzúrára mindig van indok, s a legfontosabb indok a szolidaritás. Romániai liberális lapok nem bírálják Tőkés Lászlót és Orbán Viktort, ameddig az erdélyi magyarság jogai nem biztosítvák, ameddig a bukaresti képviselőházban magyarellenes fenekedés és szidalom hallatik. Magyarországon a becsületes demokraták összeharapott szájjal hallgatnak, ha zsidó értelmiségiek, roma jogvédők, meleg aktivisták szövegei, vagy akciói ellen kifogásuk van, mert – természetesen – nem akarnak a rasszista és homofób reakciónak szívességet tenni. Nehéz megmondani, melyik az a pillanat, amelyben az együttérző kritikátlanság már káros. (..) Tévedhetek, de úgy érzem, ez a pillanat elérkezett

Megszólalását „TGM”, ahogy az ismert közgondolkodót emlegetni szokták, nemcsak azért látja aktuálisnak, mert kései reflexiót akar írni Tatár György könyvéről (Izrael:: Tájkép csata közben).

Számos beszámoló szerint az utcai, munkahelyi, vendéglői incidensek száma hirtelenül felszökött. Magam is voltam tanúja effélének. Nem beszélve a jobboldali és szélsőjobboldali médiák kormányzatilag hol tűrt, hol támogatott uszításáról. – írja TGM a magyarországi antiszemitizmust elemezve.

Súlyos vádak. Magyarországon éttermekben és az utcán inzultálják a zsidókat, miközben uszít a szélsőjobbos és a jobbos sajtó. De ez sem kellene ahhoz, hogy a zsidóság túlérzékeny legyen, ez TGM szerint értelmezhetetlen:

Én még nem találkoztam olyan zsidóval, aki – háromezer év pogromjai után – túlságosan érzékeny lett volna. A napi huszonnégy órás segélykiáltás is indokolt lenne.

A kritizált könyv szerzője ezzel szemben:

Tatár bölcseletileg kíméletlenül következetes szerző, lemond a zsidó kivételesség legfontosabb jogcíméről, az évezredes zsidó szenvedés egyetemes erkölcsi jelentőségéről.

Kissé összetett TGM szerint Tatár nacionalizmusa:

Mint annyi más nacionalista, Tatár György se vallásos „személyesen”, de a vallásban leli föl azt a köteléket (közelebbről a „szövetség” ószövetségi gondolatában), amely népét a vérségi, politikai és jogi – számára alacsonyabb rendű – összeköttetés mögött fölött csakugyan néppé teszi.

Mindemellett túlzónak találja azt a hevességet, ahogy Tatár Izrael állam politikáját védi:

Már a könyvében is így nyilatkozik az Izraelt ért belső és külső bírálatokról: „A zsidósággal szemben az emberi jogokra hivatkozó új nácizmus a Harmadik Birodalom és a Szovjetunió közös ivadéka.” (…) A magyarországi szociálliberális sajtó (az itthoni politikai helyzet miatt) általában óvakodik Izrael bírálatától, mert nem akar muníciót szolgáltatni a nyilas söpredéknek, de az mégiscsak visszás, hogy az izraeli baloldal olyan jeles alakjait, mint Sulamit Aloni vagy Jaél Dajan, többnyire csak a szélsőjobboldali heccsajtó idézi – átlátszó okokból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.