Hungarocamion: vita a szakszervezettel

MTI
2002. 01. 15. 19:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hungarocamion Dolgozók Szakszervezete (HDSZ) és a munkáltató közötti napok óta tartó egyeztetés eredményeként közeledtek az álláspontok, és a HC Rt. vezetése várhatóan nem fogja mintegy 200 sofőrét vállalkozásba kényszeríteni – mondta Székely Sándor, a HDSZ elnöke a keddi forduló után. Hozzátette: a HC Rt. 2.300 alkalmazottjából 1.700 főt – ebből 1.200 sofőrt – képviselő HDSZ szakmai érvekkel próbálja meggyőzni a munkáltatót, álljon el tervétől, a sofőrök vállalkozásba kényszerítésétől.

Szerinte ez a lépés helytelen lenne, hasonló példa egyetlen nyugat-európai ország fuvarvállalatánál sincs. Az elnök emlékeztetett arra, hogy a vállalat által ajánlott szerződéssel becsapnák a sofőröket, hiszen minden, eddig a Hungarocamion által fizetett költség őket terhelné. A HC vezetésének elképzelése szerint, ugyanis a mintegy 50 millió forint értékű kamionokat a munkáltató biztosítaná a vállalkozóknak, ám például az útdíjakat, az áru-felelősségbiztosításokat, illetve a nem ritka közúti hatósági bírságokat a vállalkozó sofőröknek kellene állniuk.

Ezzel a megoldással csökkenne a fuvaroztatók HC-vel szembeni bizalma – vélekedett a HDSZ elnöke. Kevésbé bíznák a társaságra olykor 100 millió forint értéket is elérő árujukat, ha az abban keletkező károk megtérítéséért nem a tőkeerős HC vállal kezességet, hanem csak egy vagyontalan egyéni vállalkozó – mutatott rá.

Székely Sándor szerint a munkáltató csak az általa fizetendő közterhektől akart mentesülni, amikor kidolgozta elképzelését. Véleménye szerint mára az álláspontok annyira közeledtek egymáshoz, hogy már szerdán kölcsönösen aláírhatnak egy megállapodás-tervezetet. A HDSZ elnöke információja szerint csütörtökön állománygyűlésen fogja a társaság vezetése a dolgozókat tájékoztatni a kialakult helyzetről.

Székely Sándor mint a HC Rt. Felügyelő-bizottságának tagja elmondta, hogy a társaság tavaly 30-32 milliárd forint árbevételt ért el, ami alig több mint a 2000. évi. Emellett a szakmában általános 10-12 százalékos nyereségtartalmat realizáltak. Az 1.200 kamionból álló járműparkból mintegy 900 egy-két éves új autó, és az idén 130 kamiont kell lecserélni, mert már 8 évesek.

A Hungarocamion Rt. közleménye szerint a munkáltató kedden egyeztető megbeszélést folytatott a Nemzetközi és Hivatásos Gépkocsivezetők Országos Szakszervezete (NeHGOSZ) HC-nál működő tagcsoportja tárgyalóbizottságával is, amely a 2.300 munkavállalóból mintegy 700-at képvisel. A közlemény szerint a társaság célja a vállalkozói gépjárművezetői rendszer lehetőségének megteremtése a szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal közösen kialakított, szerződéses feltételrendszer keretein belül. A tárgyalófelek megállapodtak abban, hogy a szerződéses feltételek kidolgozására kölcsönösen szakértőket vonnak be, egyben kifejezték szándékukat a folyamat minél gyorsabb lezárására, ennek határidejeként 2002. január 31-ét jelölték meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.