EU-bővítési dilemmák

Sajnos a választási kampány a külpolitikát is elérte, s a hatalomba visszakapaszkodni kívánó baloldali ellenzék a külügyi konszenzus felrúgásával kíván külföldön elismerést aratni, belföldön szavazatokat szerezni.

2002. 04. 13. 7:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajnos a választási kampány a külpolitikát is elérte, s a hatalomba visszakapaszkodni kívánó baloldali ellenzék a külügyi konszenzus felrúgásával kíván külföldön elismerést aratni, belföldön szavazatokat szerezni. Hiszen Medgyessy Péter fontosnak tartotta Brüsszelben bejelenteni, hogy az EU bizottságának tagjelöltek számára a közvetlen mezőgazdasági támogatások tekintetében tett, elfogadhatatlan ajánlata hátterében a budapesti kormány gyenge teljesítménye áll. Szanyi Tibor, a párt elsõ számú Európa szakértője az InfoRádióban odáig ment, hogy az MSZP választási győzelme esetén, a nemzeti érdekek szellemében Brüsszellel majd újra tárgyalja az ideiglenesen lezárt csatlakozási fejezeteket.

A brüsszeli bizottsági által tett javaslat megértéséhez érdemes tudni, hogy az EU minden előzetes fogadkozása ellenére, sem pénzügyeiben, sem intézményrendszerében nem készült fel az új tagállamok befogadására. Az 1993-as koppenhágai csúcstalálkozó óta – ahol kinyilvánították a szervezet készségét a keleti irányú kibővítésre – világos volt: az EU intézményrendszerének radikális átalakítása nélkül képtelen megbirkózni nagyszámú állam felvételével. Ezért több tagállam – döntően a nettó befizetõk, mint például Németország, vagy Hollandia – bővítést támogató magatartása mögött kezdettől fogva az a számítás is meghúzódott, miszerint az új tagállamok felvétele ellehetetleníti az elavult rendszert, és ezzel kikényszeríti a régóta esedékes reformokat. S a már ma is döcögő döntési mechanizmusokat véglegesen megbéníthatja, ha a 20-25 tagúra bővült unióban nem sikerül elmozdulni a többségi határozatok irányába.

Nem ringathatjuk illúziókba magunkat, hogy az EU-bővítés egyformán szívügye lenne mindegyik tagállamnak. A nagyhatalmi ábrándokat kergető London és Párizs, Németország befolyásának növekedésétől tart, míg a dél-európai EU-tagok az eddig élvezett brüsszeli támogatások elvesztését féltik. Magyarország pedig nem rendelkezik olyan erős támogatóval, mint Ciprus mögött álló Görögország. Hiszen Athén elérte, hogy az a tagjelölteknek gyakran elhangzó intés, miszerint határvitáikat a taggá válásig rendezniük kell, ne vonatkozzák a megosztott sziget görög közösségére.

A bővítés elsőszámú motorja Németország, amelyik földrajzi helyzete és történelmi kapcsolatai okán leginkább érdekelt térségünk stabilizálásában. Berlin gazdasága, helyismerete és közelsége okán a legtöbbet profitálja a bővítésből,. Ma már a tagjelöltekkel folyó német kivitel és behozatal a maga 11-12 százalékával meghaladja az Egyesült Államokkal fenntartott árucsere jelentőségét, ami munkahelyek százezreit biztosítja a 4,3 milliós, közel 10 százalékos munkanélküliséggel küzdő országban. Ennél is fontosabb, hogy a kelet-közép-európai országok piacai még nem telítődtek, így további jelentős növekedési potenciállal rendelkeznek. Becslések szerint a német gazdaság növekedéséhez már a csatlakozási tárgyalások során 0,5-0,75 százalékkal járultak hozzá a tagjelölt országok piacaik megnyitásával. E nélkül a felhajtóerő nélkül 2001-ben Németország valószínűleg negatív növekedést produkált volna.

Az 1999-es berlini csúcs után – ahol elfogadták az EU 2006-ig terjedõ költségvetését, az Agenda 2000-t – egyértelművé vált, a tagállamok szűkmarkúak voltak a rendelkezésre álló pénzügyi keretek megállapításakor. Ennek egyik oka az 1998 végén megalakult és külpolitikai tapasztalatokkal nem rendelkezõ vörös-zöld berlini koalíció hibái voltak. Az új kormány energiáit jórészt a Schröder-Lafontaine párharc kötötte le, s a kancellár azon ígérete, hogy radikálisan csökkenteni kívánja Németország hozzájárulását az Unió közös kiadásaihoz, dacreakciót váltott ki a brüsszeli pénzeső haszonélvezőiből. A nyilatkozatok szintjén ugyan mindenki elismerte a bővítés fontosságát, de ezért egyetlen centről sem kívántak lemondani a tagállamok. Párizs eredményesen torpedózta meg azt a német javaslatot, hogy a költségek csökkentése érdekében a mezőgazdasági támogatásoknál vezessék be a társfinanszírozást. Azaz a támogatások egy részét – mintegy 25 százelékot – a nemzeti kormányok költségvetésébõl adják hozzá. Tony Blair is hősiesen védte a 80-as években a Vaslady által Angliának kiharcolt különleges kedvezményeket, függetlenül attól, hogy az akkor hivatkozási alapul szolgáló recessziónak már a nyomai is eltűntek a brit gazdaságból. (A kedvezmény értelmében, ha Anglia egy adott évben többet fizetne be a brüsszeli kasszába, mint amennyit támogatások formájában onnan kap, akkor a különbözetet az Unió visszatéríti.)

Az EU hatéves pénzügyi tervének elfogadásához egyhangú döntésre van szükség, a kompromisszum csak a tagjelöltek felzárkóztatásához szükséges pénzek megnyirbálásával volt elérhető. Brüsszel nyert két évet a tagság időpontjának eredetileg 2002-ről 2004-re halasztásával, de a reformok elmaradása miatt a bővítésre félretett mintegy 45 milliárd euró így is kevésnek bizonyul. Ebből a csapdából két irányba törhetne ki az EU. Egyrészt, ha következetesen alkalmazná a teljesítmények szerinti elbírálás elvét és csak a legfelkészültebb jelöltek, Ciprus, Csehország, Észtország, Magyarország, Málta és Szlovénia felvételére tenne javaslatot 2002 õszén a brüsszeli bizottság. Ekkor a legnagyobb problémákkal küzdő Lengyelország kimaradása esetén elegendőek lennének a rendelkezésre álló források. E megoldásba azonban a Lengyelországban a legnagyobb felevő piacát látó Berlin nem hajlandó belemenni. Ráadásul egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az első kört hosszabb bővítési szünet követi majd. Korábban azzal nyugtatta magát Berlin, hogy a választási kampány miatt lassult le Varsó EU felkészülésének üteme, ma már egyértelmű, a tisztán teljesítmény alapú elbírálás esetén képtelen lenne lemaradását behozni.

A másik utat az jelentené, ha a tagjelöltek, még a tárgyalások során beleegyeznének, hogy kevesebb mezőgazdasági támogatással is beérik. Hiszen ilyen vállalás hiányában a taggá válás pillanatában bármelyik magyar állampolgár pert indíthatna e diszkriminatív helyzet felszámolása érdekében az EU luxemburgi bíróságánál. S azért kívánja Brüsszel a futamidőt 2013-ig kitolni, hogy a 2006-os költségvetési alkuk során az új tagok ne kényszeríthessék ki a támogatások felemelését.

A labda tehát Brüsszel térfelén pattog, s amint az első megnyilatkozásokból hallhattuk, még ezt az ajánlatot is – tehát 2004-ben a régi tagok támogatásának 25 százalékát , 2005-ben 30 százalékát, 2006-ban százalékát nyújtani az új tagoknak – több fõvárosban túlzásnak minősítették. Az EU diplomatái természetesen nem a tagállamok kompromisszum-képtelenségével, ne adj` Isten önzésével fogják magyarázni alacsony támogatási ajánlatukat, hanem – amint az első értékeléseik már előre vetítik – azzal, hogy több pénz ésszerű felhasználására amúgy is képtelenek lennének a tagjelöltek. Vagy hirtelen aggódni kezdenek a tagjelöltek szociális békéjéért, mondván súlyos következményekkel járhat, ha a mezőgazdaságból élők jobban élnek, mint mondjuk a városlakók. Éppen ezért életveszélyes Medgyessynek és a többi szocialista politikusnak az egyértelműen kampány okokkal magyarázható, a magyar felkészülés állítólagos hiányosságait, a kormány tárgyalási taktikájának hibáit ostorozó nyilatkozatai. Ezzel csak hazánk tárgyalási pozícióit gyengíti külföldön, hiszen magyar politikus szállítja az érveket ehhez a súlyosan diszkriminatív lépéshez. S itthon könnyen keltik azt a hibás képzetet, hogy hangoskodással, az asztalra csapással sokkal többet is el lehetett volna érni. Nem is szólva az újratárgyalások kérdésének felelőtlen felvetéséről, melyben szokatlan koalíciót kötött az MSZP, a Munkáspárt, az SZDSZ, a MIÉP és a Torgyán-hű kisgazdák. Hiszen könnyen belátható, hogy minden egyes kivétel kérést más témákban tett engedményekkel kell majd megváltani, miként ez a lengyelek állítólagos hatalmas sikerénél a 12 esztendős földvásárlási tilalom esetében is történt.

Végül a baloldali újra tárgyalási lendületére érdemes megjegyezni, hogy az MSZP ez irányú megnyilatkozásait is hitelesebbé tenné, ha előállna azokkal a bizonyítékokkal, hogy a kiváló nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező Medgyessy csapat, eddig milyen engedményekre tudta rákényszeríteni az EU többségét kitevő szociáldemokrata vezetésű kormányokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.