Toldi mához szóló üzenete

A magyar irodalom egyik legnagyobb hatású remekműve pályázatra született, és a Kisfaludy Társaságtól el is nyerte az első díjat 1847. január 23-án. Arany János Toldija nagy sikert aratott, de a maga korában így is kevesen lehettek, akik a mű örök értékét a maga teljességében felismerték. Talán Petőfi elragadtatott ujjongásában érezhetjük ezt leginkább. Ezzel kezdődött a két nagy költő barátsága is.

Bíró Zoltán
2002. 09. 20. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legtöbben ma is csak szép elbeszélő költeményt látnak benne, és szeretik Toldi csodás alakját, egész történetével, s főként szép győzelmeivel együtt. Ez is nagyon jó, ha így van, de még jobb lenne, ha Arany Toldijában látnák, megéreznék a magyarságnak szóló mondandót, azt a magyar ideáltípust, amelyben a paraszti és a nemesi erények szerves egységben nőttek nagyra, és amelyben a magyar esendőség s az ebben rejlő nemzeti tragikum is ott van. A szálfa termetű, nyílt szívű, jóhiszemű Toldi Miklóst – ha becsapják, ha megsértik – könnyen elragadják az indulatai. A malomkő elhajításával s az ebből adódó gyilkossággal indul Toldi története. Ha érthetően is, de bűnt követ el, s a bűnhődése a bujdosás, hogy el kell hagynia otthonát, az udvarházat és szeretteit. Szinte sulykolja Arany olvasóiba, figyelmeztetésül, a magyar jellem ősi hibáját, hogy indulatból – még ha jogos indulatból is – vétkezik, és ezzel önsorsát rontja. Hiszen amivel a fiatal Toldi története indul, az lényegében megismétlődik majd a trilógia másik darabjában, a Toldi estéjében, amikor az öreg Toldi Miklós – ugyancsak sértettségből, indulatból – a királyi udvarban a buzogányát hajítja el a személyét gúnyoló ifjakra. A végzetszerűséget mutatja meg Arany ebben az egyébként nagyszerű jellemben, s nem azért, hogy beletörődjünk, hanem hogy tanuljunk a következményeiből, és változtassunk, alakítsuk önmagunkat.
Toldi Miklós alakja, jelleme, lelki alkata úgy formálódik egésszé Arany János költői képzeletében, hogy az legyen egyszerre népmesei hős is, de a magyar ősiségbe visszasejthető, szinte mitológiai alak, ugyanakkor a lovagkorba, Nagy Lajos király korába beleágyazva korhű is. Mindezeken túl pedig újra meg újra időszerű. Hiszen szól Arany a maga korkérdéseiről is általa, de szól a mai magyarokhoz is, XX. és XXI. századiakhoz. Ki ne érezné bele a maga korának aktualitását például Lajos király és az öreg Toldi egymást kölcsönösen figyelmeztető, kölcsönös intelmeket tartalmazó párbeszédébe? A király arra figyelmezteti itt az öreg, halni készülő Toldit – mintha általa üzenne az egész magyarságnak –, hogy haladni kell az idővel, a szekér nem áll meg, ha a magyarság nem kapaszkodik fel, elmegy nélküle. Az öreg Toldi pedig a királyt inti, hogy ne akarja természete ellenére alakítani ezt a népet, ne akarja kiforgatni önmagából és hagyományaiból. Lajos királlyal a megújulni, haladni akaró Európa szólal meg, Toldi Miklóssal a megmaradni, önmagát megélni akaró magyarság. E két szükségszerűség, e két érdek és nézőpont szintézisét álmodta már akkor is Arany. Megmaradásunkban ma biztosabbak is lehetnénk, ha biztosak lehetnénk abban is, hogy minden magyar fiatal lelkében ott zengenek a Toldi bevezető sorai:
„Mint ha pásztortűz ég őszi éjszakákon,
Messziről lobogva tenger pusztaságon...”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.