Fellner és Helmer – az illúzió építészei

Az európai földrészen sem azelőtt, sem azóta nem épült annyi színházépület, mint a a XIX. század második felében. A színháztervezés szinte önálló műfajjá vált, legkeresettebb mesterei pedig Ferdinand Fellner és Hermann Helmer bécsi építészek voltak. Nevükhöz Thália templomai mellett számtalan lakó- és üzletház, kastély, banképület, szálló, iskola, valamint egy csillagvizsgáló tervezése fűződik. Fellner és Helmer - Közép-Európa színházépítészei (1870-1920) címen március 10-ig megtekinthető tárlat nyílt a napokban a Budapesti Történeti Múzeumban.

Gazsó Rita
2003. 02. 20. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1848 és az I. világháború közötti bő fél évszázadot jellegzetesen polgári korszakként tartjuk számon. Az iparosodás és a vidéki lakosság elvándorlása a városok lélekszámának aránytalan növekedését idézte elő. Míg korábban a százezer lakosú városok is nagynak számítottak, a 19. században egyre több metropolisz lépte át a milliós határt. Lassanként az udvari színházak városi vagy nemzeti színházakká alakultak, és megszűntek a mulattatás gazdagoknak emelt templomául szolgálni.

Az európai földrészen sem azelőtt, sem azóta nem emeltek annyi színházépületet, mint a nagypolgári reprezentációs igény és a képzőművészet iránti lelkesedés korszakában. A kontinens virágzó városaiban közel 1500 színház épült fel, minden nagyobb európai város számos más középület mellett legalább egy új színházat építtetett ekkoriban. Mivel a színházépületekre új tűzvédelmi előírások születtek, tervezésük az építészektől is magasfokú szakmai tudást követelt meg, amivel a színháztervezés szinte önálló műfajjá vált. Az erre szakosodott műhelyek közül Ferdinand Fellner és Hermann Helmer irodája volt a legjelentősebb.

Ferdinand Fellner (1847-1916) és Hermann Helmer (1849-1919) bécsi építészirodája számos színházépületével vált ismertté, hiszen negyvenhárom év alatt 48 színházépületet, hangversenytermet és varietét terveztek. Ma összesen mintegy százötven olyan épületről tudni, amelynek tervei a Fellner & Helmer-féle műhelyben születtek meg. Működésük földrajzi határai Hamburgtól Rijekáig és Zürichtől Ogyesszáig terjedtek, de még New York városa számára is készítettek operaház tervet. Thália templomai mellett számtalan lakó- és üzletház, villa, palota, kastély, áruház, banképület, klubház, szálló, étterem, iskola, ipari és gazdasági épület, gyógyintézmény, kilátótorony, egy csillagvizsgáló, valamint több mauzóleum és sírkő tervezése is kettejük nevéhez fűződik.

A 19. század közepétől fogva egyre több színház épült köz- és magánforrásokból, amelyek azonban sem méretükben, sem berendezésükben nem maradtak el az udvari színházaktól. Éppen ellenkezőleg: Fellnerék mind a nagy múltú székhelyeken, így Bécsben, mind új metropoliszokban építettek színházakat, mint a fiatal Bolgár Fejedelemség központja, Szófia, az 1871-ben porosz birodalmi fővárossá avanzsáló Berlin vagy a rohamosan fejlődő város Budapest – amely a kiegyezés után a Magyar Királyság korszerű kulturális és gazdasági centrumává nőtte ki magát – és építettek színházat olyan régi, az udvari-rendi színházi élet hosszú hagyományaira visszatekintő városoknak, mint Salzburg és Klagenfurt.

Épültek Fellner-féle színházak fiatal városokban, mint az 1794-ben alapított Ogyessza; tartományi, megyei és járási székhelyeken, mint a méretre kicsi, zenei hagyományaiban nagy Varazdin vagy Gießen; előkelő üdülőhelyeken, mint Wiesbaden, ahol az üdülővendégek éves száma meghaladta a lakosokét, mint a Bécs melletti Baden, de olyan ipartelepülésen is, mint az alsó-ausztriai Berndorf, ahol az ipargyáros Arthur Krupp 1897-1898-ban építtetett színházat munkásainak.

Fellner és Helmer – Közép-Európa színházépítészei (1870-1920) címen március 10-ig megtekinthető tárlat nyílt a Budapesti Történeti Múzeumban az Osztrák Kulturális Fórum, az Osztrák Kelet- és Délkelet-Európa Intézet és a Budapesti Történeti Múzeum közös rendezésében. A kiállítás az 1999-ben a grazi operaház 100 éves jubileuma alkalmából a grazi Városi Múzeumban rendezett “Az illúzió építészei„ című ideiglenes tárlat sikerére való tekintettel létrehozott vándorkiállítás.

Gerince a 24 db színes tablóból álló színháztörténeti és kultúrtörténeti összeállítás, melyet eredeti dokumentumokkal és tárgyakkal mint pl. a grazi operaház, vagy a budapesti Vígszínház tervei vagy Blaha Lujza kosztümje egészítettek ki. A tablókon bemutatásra kerül a színházépítés története mellett Fellner és Helmer építésziroda műveinek dokumentációja, sikerük titka és kor társadalmi rajza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.