A környezetvédelmi szakhatóság az elmúlt hónapokban az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti szakaszára folytatott környezetvédelmi engedélyezési eljárást. A tervezett nyomvonal B és D változatára, valamint a két nyomvonal összekötésére szolgáló szakaszt vizsgálták. A B variáns szerint Görbeházától az M3-as debreceni kerülő nélkül vezetne Nyíregyháza felé. A D nyomvonalterv szerint az autópálya Polgártól – Görbeházát megkerülve – a 35-ös számú főútvonallal párhuzamosan haladhatna Debrecen felé Pród településig, majd Újfehértón át érné el Nyíregyháza térségét.
Bogdányiné Mészáros Ágnes, a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatója a Népszabadság érdeklődésére elmondta: az M3-as Görbeháza és Nyíregyháza között a korábban B-vel jelzett nyomvonal korrigált változata szerint valósulhat meg. E megoldás szerint Görbeházától autópályává fejleszthető autóút halad Hajdúdorog és Hajdúnánás között Nyíregyházáig, s ugyancsak gyorsforgalmi út épül Görbeházától az M35-ös út vonalán Debrecen felé.
Az igazgató kifejtette: a döntést a környezetvédelmi hatástanulmányok és az autópálya nyomvonalának közelében elhelyezkedő természetvédelmi területek figyelembevételével hozták meg. Mint a Népszabadság megtudta: a környezetvédelmi engedély birtokában megkezdődhet az autópálya tervezése, majd az érintett földterületek kisajátítása, és – ahol még szükséges – a régészeti feltáró munka.
Korábban az M3-as továbbépítendő szakaszáról vita alakult ki a B verziót támogató Csabai Lászlóné nyíregyházi MSZP-s polgármester és a D nyomvonal mellett érvelő Kósa Lajos debreceni fideszes városvezető között. A szakhatóság mostani határozatáról szólva Csabainé elmondta: az M3-asról szóló határozatnak nem vesztesei, csak győztesei vannak, mert szerinte a módosított B variáns egyaránt megfelelő Nyíregyháza és Debrecen számára. Szerinte a ciklus végére megépül a Nyíregyházát elkerülő útszakasz, amely a gyorsforgalmi útra csatlakozik. Hozzátette: bízik abban, hogy az autópályává fejleszthető autóút is megépül 2006 végére.
Kósa Lajos a lap érdeklődésére kijelentette: elfogadhatónak tartja, hogy az M3-ast autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út kösse össze Debrecennel. A politikus hozzátette: a gond nem is a nyomvonallal van, hanem azzal, hogy a Medgyessy-kormány a megígért 800 kilométernyi autópályának a nyolcadát sem építi meg. Kósa Lajos hozzátette: a Debrecen és a Nyíregyháza felé vezető gyorsforgalmi utak szerinte 2005 előtt nem valósulnak meg, s ennek az egész keleti régió látja kárát.
Lakástűzhöz riasztották hajnalban a győri tűzoltókat