A nemzetközi stratégiai politikai kommunikáció leghíresebb szakértőit – Gould, Greenberg, Carville, akik Clintontól Nelson Mandeláig, Tony Blairtől a Microsoftig sokaknak dolgoztak – a magyar pártoknak esélyük sincs megfizetni.
Ők 200-400 dolláros óradíjnál is drágábban, akár 1000-2000 dollárért adnak tanácsot és 100 óránál kevesebbet nemigen számláznak. A magyarországi pártok főként akkor látnak külföldi tanácsadót, ha nemzetközi kapcsolataik „segítenek”, így nem meglepő, ha gyakori az egyszer már bevált ötletek újrahasznosítása.
A kilencvenes évek elején a nyugat-európai pártok agytrösztjei tömörítő pártközeli alapítványok közül a németek szinte kivétel nélkül, a franciák és a britek egy-egy esetben jelen voltak Magyarországon és évente 300-350 millió márkát „hagytak itt” – mondta a Napi Gazdaságnak Kiszely Zoltán, az MTA Politikatudományi Intézetének munkatársa.
A magyar politikai tanácsadók jelentős része kutató, akik a kilencvenes évek elején még lelkesedésből dolgoztak és ez díjazásukon is tükröződik. Egy neves magyar szerzőtől származó „jó tanulmány” 200-250 ezer forintba, egy négy-öt oldalas szakvélemény pedig 20-70 ezer forintba kerül.
A tanácsadói díjak Magyarországon is nagyjából az ügyvédi óradíjaknak felelnek meg, egy stratégiai kommunikációs cég vezetője 45-50 ezer forintot kérhet óránként.
A fontosabb stratégiai kommunikációs cégek között említhető a Bruck Gábor által jegyzett és a városházának dolgozó Sawyer Miller, illetve Braun Róbert – a tulajdonos MeH-ben betöltött funkciója miatt tevékenységét átmenetileg felfüggesztő – Gaming Kft.-je.
A főleg kormányzati és vállalati kommunikációban tevékenykedő Hill & Knowltonnál Polgár Viktort, a Weber Shandwick GJW-nél Szócs Ervint, az M&H Communicationsnél Matkó Andrást, az Euroatlanticnál Fellegi Tamást, míg az Edge Communicationsnél Ledényi Attilát tartja számon a szakma.
Az SZDSZ kiemelten fontos események előtt maga is megrendel közvélemény-kutatásokat, legutóbb a 2002-es kampányban készíttettek ilyet 3000 fős mintán – tudta meg a lap Horn Gábortól, aki a szabad demokraták legutóbbi kampányait irányította. Bár 1994 és 1998 között napi kapcsolatban álltak a Politikai Tanulmányok Intézetével, ma már nincs olyan cég vagy intézet, amellyel az SZDSZ folyamatosan egyeztetne.
A legutóbbi választási kampányban sem cégekkel, hanem ismert kommunikációs szakemberekkel dolgoztak együtt a PR-tanácsadók munkájára a jövőben is számítanak – mondta Horn. A frakciómunkához szükséges háttérelemzéseket pénz hiányában nem tanácsadó cégekkel, hanem a legtöbbször társadalmi munkában közreműködő szakértői bázissal végeztetik.
Az előző négy évben a Fidesz kommunikációs stratégiáját jelentős mértékben a Wermer András nevével fémjelezett Happy End Kft. határozta meg, a sikertelen országgyűlési választási szereplés után azonban a párt és a cég útjai elváltak.
Elemzők véleménye szerint a jövőben a fiatal demokraták politikai PR-jára komoly befolyást gyakorolhat Navracsics Tibor politológus, aki Orbán Viktor frissen kinevezett kabinetfőnöke.
A Napi Gazdaság érdeklődésére a Fidesz parlamenti frakciójának titkárságán elmondták, hogy jelenleg nincs állandó partner cég, amely a politikai döntéshozatalhoz szükséges tanulmányokat szállítaná vagy a politikai kommunikációt meghatározná. A háttértanulmányokat a kabinetek mellett működő szakértők készítik, míg a politikai közhangulatról a publikus közvélemény-kutatásokból tájékozódnak.
Veszélyezteti a BKV-ba vetett közbizalmat a főváros
