Milliárdos üzlet a politikai tanácsadás

A magyarországi pártok a kilencvenes évek eleje óta körülbelül egymilliárd forintot költöttek politikai tanácsadókra. Egy nagy párt választási kampánya 2-2,5 milliárd forintnál kevesebből nem jön ki, ezen belül a legnagyobb tétel a médiavásárlás. Politikai tanácsadókra a kampányköltségvetésnek kevesebb mint 10 százaléka jut, további 10 százalék kommunikációs és médiaszakértőkre megy el – írja a Napi Gazdaság.

MNO-összeállítás
2003. 03. 13. 14:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi stratégiai politikai kommunikáció leghíresebb szakértőit – Gould, Greenberg, Carville, akik Clintontól Nelson Mandeláig, Tony Blairtől a Microsoftig sokaknak dolgoztak – a magyar pártoknak esélyük sincs megfizetni.

Ők 200-400 dolláros óradíjnál is drágábban, akár 1000-2000 dollárért adnak tanácsot és 100 óránál kevesebbet nemigen számláznak. A magyarországi pártok főként akkor látnak külföldi tanácsadót, ha nemzetközi kapcsolataik „segítenek”, így nem meglepő, ha gyakori az egyszer már bevált ötletek újrahasznosítása.

A kilencvenes évek elején a nyugat-európai pártok agytrösztjei tömörítő pártközeli alapítványok közül a németek szinte kivétel nélkül, a franciák és a britek egy-egy esetben jelen voltak Magyarországon és évente 300-350 millió márkát „hagytak itt” – mondta a Napi Gazdaságnak Kiszely Zoltán, az MTA Politikatudományi Intézetének munkatársa.

A magyar politikai tanácsadók jelentős része kutató, akik a kilencvenes évek elején még lelkesedésből dolgoztak és ez díjazásukon is tükröződik. Egy neves magyar szerzőtől származó „jó tanulmány” 200-250 ezer forintba, egy négy-öt oldalas szakvélemény pedig 20-70 ezer forintba kerül.

A tanácsadói díjak Magyarországon is nagyjából az ügyvédi óradíjaknak felelnek meg, egy stratégiai kommunikációs cég vezetője 45-50 ezer forintot kérhet óránként.

A fontosabb stratégiai kommunikációs cégek között említhető a Bruck Gábor által jegyzett és a városházának dolgozó Sawyer Miller, illetve Braun Róbert – a tulajdonos MeH-ben betöltött funkciója miatt tevékenységét átmenetileg felfüggesztő – Gaming Kft.-je.

A főleg kormányzati és vállalati kommunikációban tevékenykedő Hill & Knowltonnál Polgár Viktort, a Weber Shandwick GJW-nél Szócs Ervint, az M&H Communicationsnél Matkó Andrást, az Euroatlanticnál Fellegi Tamást, míg az Edge Communicationsnél Ledényi Attilát tartja számon a szakma.

Az SZDSZ kiemelten fontos események előtt maga is megrendel közvélemény-kutatásokat, legutóbb a 2002-es kampányban készíttettek ilyet 3000 fős mintán – tudta meg a lap Horn Gábortól, aki a szabad demokraták legutóbbi kampányait irányította. Bár 1994 és 1998 között napi kapcsolatban álltak a Politikai Tanulmányok Intézetével, ma már nincs olyan cég vagy intézet, amellyel az SZDSZ folyamatosan egyeztetne.

A legutóbbi választási kampányban sem cégekkel, hanem ismert kommunikációs szakemberekkel dolgoztak együtt a PR-tanácsadók munkájára a jövőben is számítanak – mondta Horn. A frakciómunkához szükséges háttérelemzéseket pénz hiányában nem tanácsadó cégekkel, hanem a legtöbbször társadalmi munkában közreműködő szakértői bázissal végeztetik.

Az előző négy évben a Fidesz kommunikációs stratégiáját jelentős mértékben a Wermer András nevével fémjelezett Happy End Kft. határozta meg, a sikertelen országgyűlési választási szereplés után azonban a párt és a cég útjai elváltak.
Elemzők véleménye szerint a jövőben a fiatal demokraták politikai PR-jára komoly befolyást gyakorolhat Navracsics Tibor politológus, aki Orbán Viktor frissen kinevezett kabinetfőnöke.

A Napi Gazdaság érdeklődésére a Fidesz parlamenti frakciójának titkárságán elmondták, hogy jelenleg nincs állandó partner cég, amely a politikai döntéshozatalhoz szükséges tanulmányokat szállítaná vagy a politikai kommunikációt meghatározná. A háttértanulmányokat a kabinetek mellett működő szakértők készítik, míg a politikai közhangulatról a publikus közvélemény-kutatásokból tájékozódnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.