időjárás 3°C Virág 2022. november 26.
logo

Hatalmas fejlődés várható a saját márkák piacán

MNO
2003.10.11. 13:30

A magyar fogyasztók körében népszerűbbek a kereskedők saját márkanév alatt futó termékei, mint a szlovák, cseh és lengyel vásárlók körében, s kedveltségük folyamatosan növekszik, sőt az AC Nielsen szerint itthon és Kelet-Közép-Európában a saját márkás termékek boomjára lehet számítani – írja a Napi Gazdaság.

Öt éven belül, elsősorban Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, 15-20 százalékos piaci részesedést várnak a saját márkás termékektől – derült ki a piackutató 36 országban elvégzett elemzéséből. A Tesco például itthon és világszerte stratégiai fontosságúnak tartja a saját márkák minél erőteljesebb megjelenítését. A cég Magyarországon már több ezer terméket jegyez saját logójával. Szintén erőteljes itthon a babaápolási cikkek kereskedelmi márkája, amelyek a legnagyobb részt a drogérialáncok (dm, Rossmann) pelenkái viszik el.

Erős pozíciói vannak a saját márkák körében a mirelit áruknak is, ebben a Family Frost jár az élen. Szintén stratégiai szegmensnek számít a tejtermék, sőt ma már számtalan kiskereskedelmi lánc forgalmaz saját logós tejet. Ezen a területen nagy szerep jut majd az erősödő diszkontláncoknak is. A német Lidl, amelynek indulását jövőre várják a megfigyelők, erőteljes saját márkás szortimenttel bír, üzleteiben csak másodlagos szerep jut a gyártói márkáknak.

A saját márkák fejlődése a készételek területén a leglátványosabb. Az ilyen termékek piaci részesedése a készételek esetében már 51 százalékra tehető a vizsgált 36 országban. Az AC Nielsen szerint a kereskedők ennél is többre törnek, ugyanis a saját márkáikat mindinkább a prémium kategóriák felé fejlesztik. Ez azért figyelemre méltó, mert az e kategóriába tartozó termékek piaci részesedése néhány éve még kikezdhetetlennek tűnt. Ráadásul a fogyasztók immár bíznak a saját márkás „prémiumok” minőségében, s az alacsonyabb ár komoly versenyelőnyt jelent számukra.

Az említettek miatt a jövőben a márkagyártók a jelenleginél is nagyobb nyomás alá kerülnek mind az árat, mind a „polckezelést” illetően. Megfigyelők szerint viszont a gyártók nem feltétlenül kerülnek ki vesztesen a versenyből, hiszen a kereskedők hatalmas mennyiségű saját márkás terméket igényelnek, előállításukhoz pedig elsősorban a márkagyártók rendelkeznek megfelelő kapacitással (A legtöbb saját márkás áru jelenleg az önálló márkákat gyártó multinacionális cégek regionális üzemeiből kerül ki.) A társaságok gyakorlatilag ezzel a ma már egyáltalán nem mellékes tevékenységgel optimalizálják kapacitásukat. (Napi Gazdaság)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.