Hatalmas fejlődés várható a saját márkák piacán

A magyar fogyasztók körében népszerűbbek a kereskedők saját márkanév alatt futó termékei, mint a szlovák, cseh és lengyel vásárlók körében, s kedveltségük folyamatosan növekszik, sőt az AC Nielsen szerint itthon és Kelet-Közép-Európában a saját márkás termékek boomjára lehet számítani – írja a Napi Gazdaság.

MNO
2003. 10. 11. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt éven belül, elsősorban Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, 15-20 százalékos piaci részesedést várnak a saját márkás termékektől – derült ki a piackutató 36 országban elvégzett elemzéséből. A Tesco például itthon és világszerte stratégiai fontosságúnak tartja a saját márkák minél erőteljesebb megjelenítését. A cég Magyarországon már több ezer terméket jegyez saját logójával. Szintén erőteljes itthon a babaápolási cikkek kereskedelmi márkája, amelyek a legnagyobb részt a drogérialáncok (dm, Rossmann) pelenkái viszik el.

Erős pozíciói vannak a saját márkák körében a mirelit áruknak is, ebben a Family Frost jár az élen. Szintén stratégiai szegmensnek számít a tejtermék, sőt ma már számtalan kiskereskedelmi lánc forgalmaz saját logós tejet. Ezen a területen nagy szerep jut majd az erősödő diszkontláncoknak is. A német Lidl, amelynek indulását jövőre várják a megfigyelők, erőteljes saját márkás szortimenttel bír, üzleteiben csak másodlagos szerep jut a gyártói márkáknak.

A saját márkák fejlődése a készételek területén a leglátványosabb. Az ilyen termékek piaci részesedése a készételek esetében már 51 százalékra tehető a vizsgált 36 országban. Az AC Nielsen szerint a kereskedők ennél is többre törnek, ugyanis a saját márkáikat mindinkább a prémium kategóriák felé fejlesztik. Ez azért figyelemre méltó, mert az e kategóriába tartozó termékek piaci részesedése néhány éve még kikezdhetetlennek tűnt. Ráadásul a fogyasztók immár bíznak a saját márkás „prémiumok” minőségében, s az alacsonyabb ár komoly versenyelőnyt jelent számukra.

Az említettek miatt a jövőben a márkagyártók a jelenleginél is nagyobb nyomás alá kerülnek mind az árat, mind a „polckezelést” illetően. Megfigyelők szerint viszont a gyártók nem feltétlenül kerülnek ki vesztesen a versenyből, hiszen a kereskedők hatalmas mennyiségű saját márkás terméket igényelnek, előállításukhoz pedig elsősorban a márkagyártók rendelkeznek megfelelő kapacitással (A legtöbb saját márkás áru jelenleg az önálló márkákat gyártó multinacionális cégek regionális üzemeiből kerül ki.) A társaságok gyakorlatilag ezzel a ma már egyáltalán nem mellékes tevékenységgel optimalizálják kapacitásukat. (Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.