Pápa Veszprém megye északi területének dinamikusan fejlődő központja, vonzáskörzetébe több település is tartozik. A Pápán átvezető 83-as számú főútba a város területén 7 országos közút csatlakozik. Az átkelési szakasz hossza közel 7 kilométer. A 83-as számú főút nyomvonala korábban Pápán vezetett keresztül, kettévágta a várost, és jelentős átmenő forgalom haladt át a történelmi városrészen. A 90-es évek elején ezért kezdeményezte a Város Önkormányzata a Veszprém Megyei Állami Közútkezelő Kht.-val közösen a város közlekedési állapotának javítását.
Az új elkerülő út csatlakozik a már 2002-ben átadott, I. ütemben megépített Városlőd felöli csomópont és a Celli úti csomópont közötti szakaszhoz. Így együtt, most már mintegy 11 kilométer hosszú, 2x1 sávos főúton lehet közlekedni. Az elkerülő út engedélyezési tervei 2000-ben készültek el. Pápa Város
Önkormányzata az elkerülő út építéséhez szükséges területek megszerzését saját erőből vállalta, ezzel jelentős segítséget nyújtott a beruházáshoz. A Pápa várost elkerülő (I. és II. ütem) szakasz teljes hossza mintegy 11kilométer, beruházási költsége közel 5,8 milliárd forintot tett ki. A beruházás megvalósítása két ütemben történt.
I. ütem: a 83-as számú főút Városlőd felőli kezdőcsomópontja és Celli úti csomópont közötti szakasz. Az I. ütem építése költségvetési forrásból, az Útgazdálkodási- és Koordinációs Igazgatóság beruházásában, a Veszprém Megyei Állami Közútkezelő Kht. lebonyolításában valósult meg 2001 szeptembere és 2002 áprilisa között. A szakasz kivitelezője a MÁVÉPCELL Kft. volt. A mintegy 6 kilométer hosszú szakaszon három körforgalmú és két hagyományos szintbeni csomópont épült. Az I. ütem megvalósításának költsége 2,15 milliárd forint volt. II. ütem: a Celli úti csomópont és a Győr felé vezető 83-as számú főúti
csomópont közötti szakasz. A 2002 májusa és 2003 novembere között elkészült II. ütem beruházója a Nemzeti Autópálya Rt., generálkivitelezője a VEGYÉPSZER Rt. volt. A közel 5 kilométer hosszú út beruházási költsége 3,62 milliárd forint volt.
Az új szakaszon két hagyományos szintbeni csomópont,
két vasútvonal feletti, háromnyílású közúti híd és a Bakonyér patak
háromnyílású hídja épült meg. A csornai és a celli vasútvonal különszintű keresztezése miatt a II. ütem építése jelentős földmunkával járt. A beépített töltésanyag mennyisége 280 ezer m3.
A Veszprém Megyei Állami Közútkezelő Kht. tervei között szerepel a beruházás folytatása mintegy 800 méter hosszú szakasszal a 83-as számú főút Marcaltői elágazójától a 8405-ös összekötő útig.
Ember indulhat a Marsra, megvan az időpont
