Fizetnek az autókereskedők

A használtautó-kereskedők az Euro II-es autók esetében törvényi felfüggesztést szeretnének elérni, ezért ezeket a járműveket ideiglenes forgalmi engedéllyel, regisztrációs adó megfizetése nélkül szeretnék forgalomba helyezni. Ismeretes, mától csak úgy helyezhető forgalomba személyautó, ha megfizették utána a regisztrációs adót.

Magyar Nemzet
2004. 02. 02. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel nem hozott átütő eredményt a használtautó-kereskedők Parlament előtti tiltakozása, valamint a Pénzügyminisztériummal folytatott tárgyalásaik, így a mai naptól csak úgy helyezhető forgalomba személyautó, ha megfizették utána a regisztrációs adót. Fojt Attilától, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnökétől a Magyar Nemzet megtudta: annyi engedményt elértek, hogy a raktáron lévő autók után csak a forgalomba helyezéskor kell leróni ezt az adót. Ismeretes, hogy a regisztrációs adó a fogyasztási adó kiváltására született.

A vállalkozások az általuk behozott járműveikre egyszer már megfizették a fogyasztási adót, s az eredeti elképzelés szerint a raktáron lévő járműveik után is meg kellett volna fizetniük az új adót, ha február első napjáig, azaz tegnapig nem helyezik forgalomba azokat. Igaz, ekkor a befizetett fogyasztási adót visszaigényelhették volna.

Az elnök kiemelte: a vállalkozók elkeseredettek, hiszen májusi bevezetéssel számoltak, s a változás miatt borul üzleti tervük, egyes járművek pedig eladhatatlanná válnak. A döntés miatt a vevők is veszítenek. Egyes típusok esetében a jármű jelenlegi 1,5 milliós árát meghaladóan a regisztrációs adó 1,6 millió plusz áfa, azaz kétmillió forint lesz. Ezért az összegért azonban eladhatatlanok lesznek az autók. Számításaik szerint az állami büdzsé is veszít a döntésen.

A pénzügyi tárca végső állásfoglalása azért is különös, mert nemrég a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete – az MTI közlése szerint – úgy vélte: a raktáron lévő, importált használt járművek esetében az adófizetési kötelezettség csak akkor merülhet fel, ha az új törvény hatálybalépéséig a személygépkocsi első nyilvántartásba vétele még nem történt meg.

Bármilyen belföldi nyilvántartásba felvétel forgalomba helyezésnek felel meg. A dokumentumokba előírt adatok beírásával viszont megtörténik a törvény szerinti forgalomba helyezés, s ha erre január végéig sor került, akkor nem lehet követelni a regisztrációs adót.

Fojt Attila hangsúlyozta: az Euro II-es (5-ösnél rosszabb besorolású) autók esetében törvényi felfüggesztést szeretnének elérni. „Erre a pénzügyi tárcától szóban ígéretet is kaptunk” – tette hozzá, majd ismertette: adószakértőkkel közösen azt javasolták, hogy ezeket a járműveket mindaddig ideiglenes forgalmi engedéllyel, regisztrációs adó megfizetése nélkül lehessen forgalomba helyezni, amíg a parlament a problémára vissza nem tér, s nem dönt az ügyben.

Ha nem születik számukra megfelelő döntés, akkor perek százai várhatók, s az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Becslések szerint nyolc-tízezer gépjármű importőre vár a kedvező döntésre. A kereskedők körében nagy a bizonytalanság, és sokan úgy vélik, ügyükben az elmúlt hetekben is csupán időhúzás folyt.

A vállalkozók a nekik kedvező döntésre az utolsó pillanatig vártak, amit jól példáz, hogy a napokban az okmányirodák forgalma jelentősen emelkedett, ami miatt néhány hivatal szombaton is nyitva tartott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.