Mivel nem hozott átütő eredményt a használtautó-kereskedők Parlament előtti tiltakozása, valamint a Pénzügyminisztériummal folytatott tárgyalásaik, így a mai naptól csak úgy helyezhető forgalomba személyautó, ha megfizették utána a regisztrációs adót. Fojt Attilától, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnökétől a Magyar Nemzet megtudta: annyi engedményt elértek, hogy a raktáron lévő autók után csak a forgalomba helyezéskor kell leróni ezt az adót. Ismeretes, hogy a regisztrációs adó a fogyasztási adó kiváltására született.
A vállalkozások az általuk behozott járműveikre egyszer már megfizették a fogyasztási adót, s az eredeti elképzelés szerint a raktáron lévő járműveik után is meg kellett volna fizetniük az új adót, ha február első napjáig, azaz tegnapig nem helyezik forgalomba azokat. Igaz, ekkor a befizetett fogyasztási adót visszaigényelhették volna.
Az elnök kiemelte: a vállalkozók elkeseredettek, hiszen májusi bevezetéssel számoltak, s a változás miatt borul üzleti tervük, egyes járművek pedig eladhatatlanná válnak. A döntés miatt a vevők is veszítenek. Egyes típusok esetében a jármű jelenlegi 1,5 milliós árát meghaladóan a regisztrációs adó 1,6 millió plusz áfa, azaz kétmillió forint lesz. Ezért az összegért azonban eladhatatlanok lesznek az autók. Számításaik szerint az állami büdzsé is veszít a döntésen.
A pénzügyi tárca végső állásfoglalása azért is különös, mert nemrég a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete – az MTI közlése szerint – úgy vélte: a raktáron lévő, importált használt járművek esetében az adófizetési kötelezettség csak akkor merülhet fel, ha az új törvény hatálybalépéséig a személygépkocsi első nyilvántartásba vétele még nem történt meg.
Bármilyen belföldi nyilvántartásba felvétel forgalomba helyezésnek felel meg. A dokumentumokba előírt adatok beírásával viszont megtörténik a törvény szerinti forgalomba helyezés, s ha erre január végéig sor került, akkor nem lehet követelni a regisztrációs adót.
Fojt Attila hangsúlyozta: az Euro II-es (5-ösnél rosszabb besorolású) autók esetében törvényi felfüggesztést szeretnének elérni. „Erre a pénzügyi tárcától szóban ígéretet is kaptunk” – tette hozzá, majd ismertette: adószakértőkkel közösen azt javasolták, hogy ezeket a járműveket mindaddig ideiglenes forgalmi engedéllyel, regisztrációs adó megfizetése nélkül lehessen forgalomba helyezni, amíg a parlament a problémára vissza nem tér, s nem dönt az ügyben.
Ha nem születik számukra megfelelő döntés, akkor perek százai várhatók, s az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Becslések szerint nyolc-tízezer gépjármű importőre vár a kedvező döntésre. A kereskedők körében nagy a bizonytalanság, és sokan úgy vélik, ügyükben az elmúlt hetekben is csupán időhúzás folyt.
A vállalkozók a nekik kedvező döntésre az utolsó pillanatig vártak, amit jól példáz, hogy a napokban az okmányirodák forgalma jelentősen emelkedett, ami miatt néhány hivatal szombaton is nyitva tartott.
We Will Long Remember This Peace March + Video














