Gyurcsány csak ígérget

Megfosztotta a határon túli magyar ifjúsági szervezeteket döntési joguktól a GYISM. A Magyar Versmondók Egyesülete is élesen támadta a tárca pályázati igazgatóságát. A minisztérium kampányfilmjéből egy egész gyermekkórház napi gondjait is megoldhatták volna.

2004. 06. 24. 5:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány „együttműködést ígért, s helyette a teljes hallgatás övezte a Magyar Ifjúsági Konferencia (MIK) és a GYISM közti teret” – áll abban a szerkesztőségünkhöz is eljuttatott levélben, melyet Gyurcsány Ferenc gyermek-, ifjúsági és sportminiszternek írt a Magyar Ifjúsági Tanács. A dokumentum a kárpát-medencei magyar ifjúsági szervezetek fóruma, az 1999 novemberében létrehozott MIK pénteken kezdődő, zánkai ülése előtt figyelmeztet: a határon túli magyar ifjúsági fórum működése „hanyatlóban van”, ezért a felelősség a minisztériumot is terheli.

A dokumentum kolozsvári megfogalmazói emlékeztetnek: 2003. november 14–16-ig tartó lendvai MIK-ülésen Gyurcsány ígéretet tett arra, hogy javasolni fogja a magyar kormánynak a MIK jogi megerősítését és elfogadását a kormány civil ifjúsági partnereként. A szocialista miniszter sok mindent megígért Lendván: azt is, „hogy egy állandó titkárságot hoznak létre Budapesten, a MIK munkáját könnyítendő”. Gyurcsány a következőket is megígérte: „A magyar kormány (...) készen áll arra, hogy szabályozott keretek között működjön együtt a gyermek és ifjúsági korosztályok életét befolyásoló legfontosabb kormányzati döntések előkészítésében, és a döntések végrehajtásában. Ebben az együttműködésben kiemelt szerepe lesz (...) a Magyar Ifjúsági Konferenciának.”

Budapest nem fogadja a határon túli kéznyújtást

Az ÁB bénultan várja, hogy a minisztérium kényszeredetten összehívja a félévenkénti MIK-ülést. A beígért együttműködésről szó sincs – ecseteli a dokumentum Gyurcsány és a kormány szavahihetőségét. A levél felhívja a figyelmet: a mindenkori magyar kormányzatnak „komoly felelőssége van arra nézve, hogy milyen irányba halad a magyarországi és kárpát-medencei magyar fiatalság. A MIK legnagyobb hozadéka, hogy a határok által szétválasztott magyar fiatalok kezet nyújtottak egymásnak. Ebben az egymásra találásban óriási szellemi tőke és energia rejlik. Ha a mindenkori magyar kormány ezt nem ismeri fel és nem aknázza ki, akkor bűnt követ el” – fogalmaz a kolozsvári dokumentum.

Kevésbé passzív a szocialista kormányzat, ha neki tetsző, ízlése szerint megalakított ifjúsági szervezetekről van szó:

„Amíg a Magyar Ifjúsági Tanács (MIT) ellenében létrehozott Magyar Ifjúsági Értekezlettel (MIÉRT) minden akadály nélkül képes volt tárgyalóasztalhoz ülni – akár Erdélyben, akár Budapesten –, addig minket átirányít ahhoz a helyettes államtitkárhoz, akinek döntései elsősorban Öntől függnek” – olvashatjuk a levélben.

Már a választások után feltűnt, hogy a jelenlegi kormánynak gyakorlatilag nincs ifjúságpolitikája. 2002. novemberében a Fidelitas az egész kormányprogramot áttanulmányozta, ám nyomára sem bukkant írásos koncepciónak. Az sem számít újdonságnak, hogy a GYISM nem kezeli partnereként a Magyar Ifjúsági Tanácsot: a fórumot a választásokat követően jó ideig nem hívta össze – épp úgy, ahogy megszakította a stratégiai partnerség jegyében zajló, korábban rendszeres kapcsolattartást a különböző ifjúsági szervezetekkel, a történelmi egyházakkal, a fogyatékkal élők ifjúsági szervezeteivel, a nagycsaládosokkal és a hallgatói önkormányzatokkal is.

Kiabáló verseny, hallgatag szaktárca</b


Nemcsak a határon túli ifjúsági és kulturális szövetségek fejezték ki elégedetlenségüket a GYISM pályáztatási rendszere vagy a pénzek felhasználása miatt. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a Magyar Versmondók Egyesülete határozott tiltakozását fejezte ki a GYISM Mobilitás Pályázati Igazgatósága által közzétett pályázati eredmények miatt.

Az egy év alatt gyermek- és ifjúsági fesztiválok támogatására fordított 89 300 000 forintot az egyesület szerint csak névleg költötte a megnevezett célra a szaktárca, illetve a GYISM Mobilitás. Médiarendezvényekre 6 millió, hagyományőrzésre 7,6 millió, koncertekre 45,1 millió forint ment el. A többi között olyan egyveleg rendezvényekre is, mint a többmillió forintos kiabáló versenyre, vagy az arcfestésre, tetoválásra, divatsarokra, kirakodóvásárra, moderntánc-bemutatóra.

A támogatott programok szervezői között 7 korlátolt felelősségű társaság van, amely nagy valószínűséggel profitorientált rendezvényt szervez – kifogásolja az egyesület. Ezek összesen 28,5 millió forintot tesznek zsebre, több, mint az egyharmadát a kiosztható támogatásoknak.

Mindeközben a non-profit szektor közben kézzel-lábbal küzd az ifjúság társadalmi-kulturális fejlődéséért, fillérekből, mert az ilyen rendezvényeket nem támogatja egyetlen multinacionális (sörgyár vagy energiaital) cég sem, miközben az előzők honlapján mindenütt ott vannak – írják a magyar versmondók. Az egyesület szerint a rendezvények szervezésében több olyan szervezet kapott bizalmat, amelyek most alakultak, vagy éppen először rendezik meg programjaikat. Ráadásul táborral pályázni ebben a kategóriában nem lehetett, mégis ítéltek meg ilyen célra támogatást – közli az egyesület.

Az egyesület állításaival kapcsolatban megkerestük a a GYISM-et, ám a szaktárca részéről, ígéretük ellenére, nem engedélyezték, hogy az illetékes személyekkel interjút készíthessünk.

Lélegeztetőgép helyett sokkterápia?

A GYISM nemrég vetítésre került kampányfilmjei, melyekkel a családon belüli erőszakra kívánták volna felhívni a figyelmet, megosztották a közvéleményt. Felháborodást keltett például, hogy azt egyik filmben szereplő gyermek neve megegyezett egy ismert, ellenzéki véleményformáló személyiség leányának nevével. Hasonló reagálásokat szült a plakátokon, közlekedési eszközökön elhelyezett, sokkolónak szánt hirdetések özöne.

Kérdéses, hogy vajon kizárólag a zaklatás, az erőszak-e az egyetlen olyan probléma, amely napjainkban a családokat érinti. Tény, hogy a tetemes összeget más, a gyermekek biztonságával, nevelésével kapcsolatos célokra is el lehetett volna költeni egy olyan országban, ahol a tisztességes, gyermeket nevelő családok tekintélyes hányada napi megélhetési problémákkal küzd.

Több intézményt és egyesületet megkerestünk azzal a kérdéssel, hogy mire tudnának elkölteni 70 millió forintot. Az egyik gyermekkórház vezetőjétől megtudtuk, hogy ugyan igen nagy a támogatottsága a civil szférából, de a pénzek nagy többségét a műszerbeszerzésre költik,így az olcsó műszerek beszerzését ez nagyjából fedezi is. Az olcsóbb műszerekből – hárommillió forint alatti –,viszonylag jó az intézmény ellátottsága.

A drágább berendezések beszerzése azonban nem ilyen egyszerű feladat. Egy altatógép 7-10 millió forint körül van, egy lélegeztetőgép 8-10 millió, egy röntgengép pedig 30-40 millió forint. Ezekből a nagyon fontos műszerekből, amelyeket gyerekek életmentő műtéteinél is használnak, régi elavult gépekkel kénytelenek dolgozni a kórház orvosai. A röntgengépek – egy kivételével – húsz évnél is öregebbek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.