Kiterjesztik a környezetvédelmi adót?

A termékdíj kiterjesztését vette célba a kormány, amelynek elfogadása után maguk a gyártók és forgalmazók vállalnák át a hulladék-visszagyűjtést és -hasznosítást. Szakértők szerint az elképzelés az állam anyagi felelősségét akarja áthárítani többek között az autógyártókra.

MNO
2004. 07. 22. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szaktárca egyeztetéseket folytat a 2005. január elsejétől a 3,5 tonnás össztömeget meg nem haladó gépkocsik gyártói, illetve forgalmazói, valamint az elektromos és elektronikai termékek gyártói, illetve importőrei számára kötelező termékdíj bevezetéséről. A termékdíj kiterjesztése azért válik szükségessé, mert így csökkenthetők az EU által előírt hulladék-visszagyűjtési és -hasznosítási arány teljesítésének lakossági, önkormányzati és a központi költségvetést terhelő költségei, szem előtt tartva a „szennyező vizet” elvet – közölte Petz Veronika, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közgazdasági főosztályának vezetője. A termékdíjat így azok a társaságok lesznek kötelesek megfizetni, amelyek nem gondoskodnak az általuk gyártott vagy forgalmazott, később hulladékká váló termékek meghatározott mennyiségének visszagyűjtéséről és hasznosításáról.

Az elképzelések szerint a személyautók termékdíját az új autók esetében vagy a magyarországi gyártó, vagy az importőr cég, külföldről származó használt gépkocsi esetében pedig a külkereskedő fizeti meg. Az elektronikai és elektromos berendezések esetében több kategóriát alakítanának ki.
Mentesülnek a termékdíj-fizetési kötelezettség alól azok a társaságok, amelyek biztosítják az általuk előállított vagy forgalmazott termékek meghatározott arányának visszagyűjtését és hasznosítását. Petz szerint az erre fordítandó összegnél fajlagosan mindenképpen magasabb lesz a termékdíj.

Az egyutas (nem visszaváltható) műanyag palackokat és szatyrokat piacra dobó italgyártókat és kereskedőket terhelő termékdíj rigorózus koncepciója szerint az űrtartalomtól függően 3-25 forintot kell majd fizetni. A márciusi tervezet szerint a díjtétel 20 százalékát annak is ki kellene fizetnie, aki teljesíti az előírt 50 százalékos visszagyűjtési arányt. A szaktárca jelenleg arról tárgyal az érdekeltekkel, hogy az 50 százalékot meghaladó egyes százalékonként 5 százalékkal csökkenti a termékdíj-kötelezettséget a koordináló szervezetekkel együttműködő társaságok számára, vagyis 54 százalékos visszagyűjtési aránynál szűnne meg a termékdíj-fizetési kötelezettség – mondta Baka Éva, a TetraPack kommunikációs és környezetvédelmi igazgatója.

Nyereséggel, de legalábbis nullszaldóval végezhető a használt autók bontása, tekintettel arra, hogy a járművek meghatározott részére újrahasznosíthatónak kell lennie, ezért a Magyar Suzuki Rt. indokolatlannak tartja egy újabb, a gyártókat sújtó teher bevezetését – monda Tihanyi Tamás a cég kommunikációs igazgatója. Szakértők szerint egyébként a mostani elképzelés az állam anyagi felelősségét akarja áthárítani adott esetben az autógyártókra a több évtizedes Trabantok vagy az állam jóváhagyásával behozott, mára elöregedett nyugati autók megsemmisítése kapcsán.

Forrás: Napi Gazdaság

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.