A szaktárca egyeztetéseket folytat a 2005. január elsejétől a 3,5 tonnás össztömeget meg nem haladó gépkocsik gyártói, illetve forgalmazói, valamint az elektromos és elektronikai termékek gyártói, illetve importőrei számára kötelező termékdíj bevezetéséről. A termékdíj kiterjesztése azért válik szükségessé, mert így csökkenthetők az EU által előírt hulladék-visszagyűjtési és -hasznosítási arány teljesítésének lakossági, önkormányzati és a központi költségvetést terhelő költségei, szem előtt tartva a „szennyező vizet” elvet – közölte Petz Veronika, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közgazdasági főosztályának vezetője. A termékdíjat így azok a társaságok lesznek kötelesek megfizetni, amelyek nem gondoskodnak az általuk gyártott vagy forgalmazott, később hulladékká váló termékek meghatározott mennyiségének visszagyűjtéséről és hasznosításáról.
Az elképzelések szerint a személyautók termékdíját az új autók esetében vagy a magyarországi gyártó, vagy az importőr cég, külföldről származó használt gépkocsi esetében pedig a külkereskedő fizeti meg. Az elektronikai és elektromos berendezések esetében több kategóriát alakítanának ki.
Mentesülnek a termékdíj-fizetési kötelezettség alól azok a társaságok, amelyek biztosítják az általuk előállított vagy forgalmazott termékek meghatározott arányának visszagyűjtését és hasznosítását. Petz szerint az erre fordítandó összegnél fajlagosan mindenképpen magasabb lesz a termékdíj.
Az egyutas (nem visszaváltható) műanyag palackokat és szatyrokat piacra dobó italgyártókat és kereskedőket terhelő termékdíj rigorózus koncepciója szerint az űrtartalomtól függően 3-25 forintot kell majd fizetni. A márciusi tervezet szerint a díjtétel 20 százalékát annak is ki kellene fizetnie, aki teljesíti az előírt 50 százalékos visszagyűjtési arányt. A szaktárca jelenleg arról tárgyal az érdekeltekkel, hogy az 50 százalékot meghaladó egyes százalékonként 5 százalékkal csökkenti a termékdíj-kötelezettséget a koordináló szervezetekkel együttműködő társaságok számára, vagyis 54 százalékos visszagyűjtési aránynál szűnne meg a termékdíj-fizetési kötelezettség – mondta Baka Éva, a TetraPack kommunikációs és környezetvédelmi igazgatója.
Nyereséggel, de legalábbis nullszaldóval végezhető a használt autók bontása, tekintettel arra, hogy a járművek meghatározott részére újrahasznosíthatónak kell lennie, ezért a Magyar Suzuki Rt. indokolatlannak tartja egy újabb, a gyártókat sújtó teher bevezetését – monda Tihanyi Tamás a cég kommunikációs igazgatója. Szakértők szerint egyébként a mostani elképzelés az állam anyagi felelősségét akarja áthárítani adott esetben az autógyártókra a több évtizedes Trabantok vagy az állam jóváhagyásával behozott, mára elöregedett nyugati autók megsemmisítése kapcsán.
Forrás: Napi Gazdaság
Üzent a katonáknak a honvédelmi miniszter + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!