Mindössze napi 4500 forintért bérel egy Volkswagen Touareg típusú luxusterepjárót Demszky Gábor számára a Főpolgármesteri Hivatal – értesült a Magyar Nemzet. Az SZDSZ-es városvezető legutóbb Horvátországba is magával vitte a német autót, ám előtte is többször közlekedett a terepjáróval. Mint arról lapunkban már beszámoltunk, Demszky havonta 156 ezer forintért, azaz a piaci ár feléért bérel egy Opel Frontera dzsipet az FKF-től. Isztriai nyaralására azonban nemcsak ezt a kocsit vitte el, hanem odarendelte szolgálati Audiját is a hivatali sofőrrel együtt.
A főpolgármester a lap kérdésére tegnap közölte: valóban használja a Touareget is, most is azzal érkezett horvátországi nyaralójába. A kocsi mindössze egyetlen napot töltött ott. Mint mondta, erre azért volt szükség, mert meghibásodott a Frontera váltója, s csak így tudta megoldani, hogy a gyerekekkel együtt eljusson Kusariba. Közölte azt is: a Touareget már használta egyszer három hétig, amikor júniusban egy teherautó hátulról belerohant a szolgálati Audiba, így az használhatatlanná vált. Kérdésünkre, miszerint nem túlzás-e ez a luxusautó egy fővárosi közművállalat számára, a főpolgármester azt válaszolta: az FKF-et kell megkérdezni, hogy miért éppen ilyen kocsit vásárolt.
A Frontera most elromlott váltóját egyébként az FKF szakemberei szerelték meg, akik Budapestről ezért utaztak le az Isztriára. A javítás négy napig tartott. Demszky Gábor cáfolta, miszerint a két szerelő ez idő alatt a ház felújítási munkálataiban is részt vett volna. Kijelentette: az FKF soha, semmilyen szinten nem vett részt a nyaraló körüli munkálatokban.
A főpolgármester szerint „hülyeség” az az információ is, hogy a Fronterát az FKF benzinkártyájával tankolná. Demszky Gábor hozzátette: kedden érkezik haza Horvátországból, akkor egyenlíti ki a Frontera és a hozzá tartozó utánfutó bérleti díját, illetve a szerelési költséget is. Ezek a járművek egyébként már szombaton elindulnak Isztriáról Budapestre. A főpolgármesternek ugyanis a hét végén már hivatalos programja van Zadarban, ahol egy Budapest-kiállítást nyit meg, illetve egy koncertet hallgat végig, ehhez pedig elegendő a szolgálati Audi.
A Touaregre vonatkozó kérdéseit szerették volna feltenni a lap munkatársai a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.- nél is. Varga László vezérigazgató-helyettes titkárságán tegnap délelőtt azonban először tíz perccel, majd egy órával későbbre kértek visszahívást a Magyar Nemzet munkatársától. Kora délutánra kiderült: a vezérigazgató-helyettes legközelebb hétfőn állhat a rendelkezésükre, mert tegnap házon kívül tárgyalt.
Kupper András, a Fidesz– MKDSZ frakcióvezetője szerint vérlázító, ahogy Demszky Gábor a közpénzekkel bánik. A főpolgármesternek a fizetése is a budapestiek adóforintjaiból származik, ezért minimálisan elvárható lenne, hogy ne a hivalkodó életvitel jellemezze – mondta a politikus. Hozzátette: egyértelműen megállapítható, hogy saját pénzén kívül más, a fővároshoz köthető közforrásokat is igénybe vesz. Kijelentette, a kormány spórolásra kényszeríti az önkormányzatokat, a legnagyobb megtakarítást a főváros azzal érné el, ha Demszky Gábor lemondana.
Zsinka László, a MIÉP frakcióvezetője úgy véli: Demszky 14 éves főpolgármesterségének egyetlen eredménye, hogy zágrábi kollégája javaslatára egy romos házat megszerzett, s a jelek szerint részben közpénzekből felújíttatta. Mint fogalmazott, nem átláthatók azok a fővárosi pénzek, amelyek Demszky Gábor magáncéljait szolgálják. Sajnálatosnak nevezte, hogy önkormányzati cégek finanszírozzák a főpolgármester luxuséletvitelét. Mandur László, az MSZP budapesti elnöke szerint a sajtóban napvilágot látott információkra Demszky Gábornak kell reagálnia.
Etikátlan, hogy a főpolgármester horvátországi üdülőjébe olyan terepjáróval utazott ki, amelyet harmadannyiért bérelt, mint a piaci ár, és a szolgálati gépkocsiját is levitette a sofőrjével – mondta tegnapelőtt Kuncze Gábor Demszky Gábor ügyeiről. Az SZDSZ elnöke Wekler Ferenccel kapcsolatban így fogalmazott: politikai következményei lesznek annak, hogy az Országgyűlés szabad demokrata alelnöke, a párt ügyvivője jelentős állami támogatásban részesült az agrártárcától. E kijelentésekről kérte a lap két politológus véleményét.
Kumin Ferenc politológus: Kuncze Gábor nem volt egyértelműen elítélő Demszky Gáborral szemben, sokkal határozottabban bírálta Wekler Ferencet. A főpolgármestert mintha védte volna, bár egyúttal nemtetszését is jelezte. Ennek az lehet az oka, hogy Demszky Gábor fajsúlyos politikus, az SZDSZ-en belül egyfajta szent tehén. Kuncze Gábor ezért nem is teheti meg, hogy határozottan fellépjen vele szemben, hiszen Demszkynek hihetetlen legitimitást ad, hogy négyszer választották főpolgármesterré. Az SZDSZ-nek ugyanakkor bizonyítania kell, hogy mennyire veszi komolyan az ilyen típusú ügyeket. Egy németországi példára emlékeztetnék: egy politikus ott azért mondott le, mert magánutazáshoz használta fel a hivatalos útjai során összegyűjtött repülőbónuszokat. Ez a fajta kultúra nálunk még hiányzik.
Giró-Szász András politikai szakértő: Minden pártelnök nehéz helyzetben van, ha pártja prominens politikusainak kérdéses ügyeit kell kommentálnia, hiszen ilyenkor csak egy erkölcsi irányvonal mentén teheti meg. Kuncze Gábornál is ezt tapasztalhattuk. Európa nyugati felén azonban akkor is személyi következményei vannak a hasonló ügyeknek, ha nem bizonyítható a visszaélés vagy a korrupció. A politikusok az EU régebbi tagállamaiban ilyenkor vagy háttérbe vonulnak, vagy lemondanak, ha hasonló helyzetbe kerülnek, hogy pártjukat mentesíthessék a hátrányok alól. Ebben az esetben nyilván nem lesz sem visszavonulás, sem lemondás, a csütörtöki pártelnöki nyilatkozat a maximális politikai következménye a nyaralóvásárlásnak és a terepjáróbérlésnek. Wekler Ferenc esete más, bár az állami támogatás felvétele sem a törvényekbe, csupán a jó erkölcsbe ütközik.
A Touareg és a döntés. A Porsche Hungária internetes honlapján így reklámozza a Volkswagen Touareget: „Aki Touareget vezet, az nem kényszerül többé döntésekre. Nem kell választania az onroad-csúcstechnika és az extrém offroad-kvalitások között. Sem a luxuslimuzinok kényelme és a legigényesebb terepjárók előnyei között. Sőt még a legegyszerűbb járműkezelés és az izgalmas vezetés élménye között sem. Mert a Touareggel határtalan autósélmény mellett dönt. Függetlenül attól, hogy milyen utat választ.” A Touareg 3200 köbcentiméteres, V6-os motorral 14,287 millió forintba kerül. A Porsche Hungáriánál nem alapszín az ezüstszürke, így azért további 225 ezer forintot kell fizetni. Egy Lada Niva ára nem éri el a hárommillió forintot sem, igaz, hogy azt csak 1700 köbcentis motorral árulják.