Kisvasút a Balaton partján

Szeptember első szombatja évek óta hagyományosan a MÁV Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútjának Napja. A vonal 2002 őszi megcsonkítása óta azonban a Kisvasúti Napok nem a régiek, a rendezvény tavaly el is maradt. Idén talán másként lesz, bár a helyiek nem túl bizakodóak a kisvasút sorsát illetően.

Jakóts Ádám
2004. 08. 29. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balatonfenyvesi Magyarország fiatal kisvasútjai közé tartozik, építése 1950-ben kezdődött a lecsapolt Nagy-berekben létesített szocialista állami gazdaság terményeinek fuvarozására. Teljes hossza 47 km volt 1957-ben, de ma már csak a 8 kilométeres somogyszentpáli szárnyon közlekednek a vonatok. A mezőgazdasági termények mellett mésziszapot és tőzeget is szállítottak a kisvasúton, illetve 1956-tól vesz részt a személyforgalomban is. Vontatójárművei kezdetben gőzösök voltak, de már 1953-ban felváltották őket az ekkor vadonatúj C-50-es dízelmozdonyok, melyek ma is a fő vonóerőt képezik.

A kisvasút hanyatlása az állami gazdasággal együtt a ’70-es években vette kezdetét a teherforgalom visszaesésével, mivel a lecsapolt Berek nem igazán vált jó termőfölddé. A ’80-as évektől került előtérbe a kisvasút turisztikai szerepe, és ekkor még ezirányú fejlesztésekre is jutott pénz és akarat. Ekkor alakították ki a kisvasút vadászvonatát, ami egy konyha- és két szalonkocsiból állt, melyeket hazai és külföldi vadásztársaságok vettek igénybe. A vonalat a csisztapusztai gyógyfürdőig 1 kilométerrel meghosszabbították. A kénes vizű, reumatikus betegségek gyógyítására is alkalmas 42° C-os gyógyvíz az ’50-es években végzett olajkutató fúrások során tört fel, majd igen népszerűvé vált a Balatonnál nyaralók körében, akik szilárd burkolatú út híján kisvonattal utaztak Csisztapusztára. A megnövekedett forgalom kielégítésére és a vonatozás vonzerejének növelésére régi teherkocsikból nyitott személykocsikat alakítottak ki, és a Szobról selejtezett gőzmozdonnyal nyaranta nosztalgiavonatokat is közlekedtettek Csisztapusztára. A kisvasút Európa-szerte ismertté vált, a népszerű nosztalgiavonatok mozdonyát a vállalkozó kedvűek – tiszteletbeli mozdonyvezetői oklevéllel elismerten – még vezethették is.

A ma is tartó hanyatlás 1997 körül vette kezdetét, amikor a MÁV számára egyre inkább terhessé váló kisvasút megszüntetése került napirendre. A balatonfenyvesiek és az ország vasútbarátainak összefogásával ekkor sikerült megakadályozni a bezárást, de a leépülés nem állt meg. A kisvasút és gőzöse 2000-ben még Balatonfenyvesen ünnepelte 50. születésnapját, ám a kismozdonyt a következő évben áthelyezték a budapesti Gyermekvasútra, így megszűntek nosztalgiajáratok. A nyáron még így is jó kihasználtságú csisztai vonatok 2002 őszéig közlekedtek, de ekkor a vonalhálózat nagy részét alkotó Központi Főmajor – Csiszta Gyógyfürdő, ill. Táska közti szakaszon „ideiglenes jelleggel” beszüntették a forgalmat. Ekkor kezdődött meg a – nagyobb hivatásforgalommal bíró – somogyszentpáli vonal felújítása, ami valóban némi fejlődést jelentett. Érthetetlen módon azonban az erős felépítményű, géppel beszabályozott pályára csak 20 km/h-s legnagyobb sebességet engedélyeztek, így a vonatok menetideje még mindig hosszabb, mint a felújítás idején közlekedő vonatpótló autóbuszé volt. A csisztai vonal felújítását 2003-ra ígérték, de erről ma már nem is hallani. Mióta a vonatok nem közlekednek, a fürdő forgalma is tizedére esett vissza. A 6 km-es táskai vonalat hivatalosan is halálra ítélték, Csisztafürdő előtt pedig több kilométernyi sínt loptak el az üzemen kívüli pályából.

A hangulatos tájon kanyargó kisvasút léte a megtörtént felújítások ellenére ma is veszélyben forog. Kilátástalan helyzetére megoldást jelenthetne, ha a helyi önkormányzatok társulásával alakult Balaton-Boronka Kisvasút Kht. saját kezébe venné a vonal irányítását, ám erre a vasúti törvény jelenlegi szabályozása miatt nincs lehetőség. Így marad a kilátástalan jövő, a vandálok tovább pusztíthatják a járműveket a fenyvesi telepen, és elvétve elzötyög egy-egy vonat Somogyszentpálra. A korábbi évek mozdonyvezetéssel, lovaskocsikázással, táskai pincelátogatással színesített Kisvasúti Napjai pedig már csak a múltat jelentik. Jövő szombaton, szeptember 4-én még kérdéses a Kisvasúti Nap sorsa, de az esetleges program megtalálható lesz Hajtó Bálint oldalain.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.