Hamarosan eldőlhet, hogy a „kiszorítósdi” után mely diszkont-légitársaságok maradhatnak talpon a magyar piacon. Mint ismeretes, a SkyEurope Airlines a múlt hét csütörtökön bejelentette, hogy 111 111 jegyet ingyen dob piacra. Az értékesítés pénteken kezdődött, az akció augusztus 31-ig tart. Az ennek keretében lefoglalt jegyeket 2004. október 30. és a 2005. március 26. között lehet felhasználni. Néhány hete a Wizz Air állt elő akkor minden idők legnagyobb akciós ajánlatával, amelynek keretében 100 ezer jegyet kínált/kínál egy euróért. (A jegyek ára mindkét esetben egy útra, illetékek nélkül értendő.) Eközben a két diszkont-légitársaság – megelőzve a hagyományos cégeket – nyilvánosságra hozta a klasszikusan október végétől érvényes téli menetrendjét, amelynek keretében például a Wizz Air napi háromra emeli londoni járatai számát, míg a SkyEurope hetente tíz gépet közlekedtet Budapestről az angol fővárosba. (Eközben a SkyEurope azt is nyilvánosságra hozta, hogy szeptember 26-tól a Budapest–Zürich járatra már nem lehet helyet foglalni, mivel megszüntetik.) A társaságok megalapozott pénzügyi hátterükre hivatkoztak, amikor az említett járatszámnövelést, illetve a rendkívüli akciókat bejelentették.
Egyes piaci szakértők szerint ugyanakkor csupán erődemonstrációról van szó, ahonnan egyenes út vezet a piac konszolidációjához. Azt ugyanis senki sem vitatja, hogy miközben például a londoni járatok nem teljes telítettséggel közlekednek, kérdéses, hogy indokolt-e újabbak indítása. Ennek legfeljebb „kényelmi” okai lehetnek, pénzügyiek semmiképpen sem. Az említett akciók is hasonló célzatúak, mind az ár, mind pedig a nagyságrend tekintetében. A cégek alaptőkéjükből egyelőre képesek finanszírozni ezeket az üzleti húzásokat, ám a végtelenségig ezt sem tehetik. A piacon jó ideje jelen lévő Ryanair például azt közölte, hogy csak tíz év múlva válik alkalmassá arra, hogy egyéb tevékenységeiből finanszírozza az ingyenes jegyeket.
Kérdés tehát az, ki bírja tovább? A szakemberek azt is elképzelhetőnek tartják, hogy akár a télen megkezdődik a konszolidáció, ami cégfelvásárlásban nyilvánul majd meg, de a jelenlegi helyzetben az is könnyen megtörténhet, hogy csődbe mennek egyes vállalkozások, s ez a folyamat a hagyományos légitársaságokat sem kerüli el. (Napi Gazdaság)
Orbán Balázs: Két út van előttünk















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!