Mi áll a szépségipar hátterében?

Magyarország legszebb lánya decemberben Kínában képviselheti hazánkat a Miss World szépségversenyen. Az ázsiai ország öt évre megvette a nemzetközi esemény rendezési jogát, ám ami Kínában az állami országimázs része, az hazánkban magánemberek perlekedéseinek tárgya. Bár számtalan vállalkozás próbál szeletet hasítani a szépségipar tortájából, Fásy Ádám helyzete megingathatatlan a hazai piacon.

MNO
2004. 08. 21. 8:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első magyarországi szépségversenyt 1985-ben rendezték, a győztes, Molnár Csilla öngyilkossága után azonban fél évtizedet kellett várni a következő megmérettetésre. A rendszerváltozás után egymást érték a helyi, országos és nemzetközi válogatások. A világtendenciának megfelelően se szeri, se száma a bikini-, modell- és egyéb viadaloknak. Nálunk ugyan még nem volt mása a közelmúltban Botswanában megrendezett HIV-pozitívok szépségversenyének, viszont tartottak már megmérettetést rendőrnők, molett lányok és férjes asszonyok számára is.

Az angol Miss World és az amerikai Miss Universe elnevezésű konkurens versenyek hazai licencét megszerző Fásy Ádám fő vetélytársa Répás Lajos, aki Miss Hungary, Miss Bikini és Miss European Union nevű vállalkozásaival nem kevés borsot tört már riválisa orra alá. A Miss 3 Beauty of the World nevű, a börtönviselt Stadler József akasztói stadionjából öt éve elinduló kezdeményezésnek pedig augusztus 20-án tartották az idei döntőjét az Országos Rendőr-főkapitányság Vágóhíd utcai szabadidőközpontjában.

Annak, hogy ma boldog-boldogtalan szépségversenyt akar rendezni, egyszerű oka van. Minden évben több ezer lány akad Magyarországon, aki elég szépnek gondolja magát, és van benne megmutatkozási vágy, hogy – vélt vagy valós – bájait ország-világ színe elé tárja. A profitot azonban az biztosítja, hogy elegendő számú szponzor lát piacképes keresletet a fiatal lányok, hozzátartozóik és a női nem után érdeklődők seregében. Nem csoda, hogy akadnak vállalkozások, melyeket több, vetélytárs szépségverseny környékén is ott találunk; ilyen Hajas László mesterfodrász, aki egyaránt szponzor-zsűritag Fásy Ádámnál és Répás Lajosnál. Egy hazai versenyt egyébként 10-20 millió forintból ki lehet hozni.

A nemzetközi rendezvények fő hasznát mindazonáltal a tévéközvetítések adják. A világszerte több százmillió nézőt vonzó Miss Universe verseny közvetítési és szervezési jogát is fontosnak tartotta megvásárolni az amerikai CBS tévétársaság. A tévéközvetítés Magyarországon mostanában nem nagy üzlet – mondta Fásy Ádám a Heti Válasznak. Míg másfél évtizedig a Magyar Televízió az esemény fő támogatója volt, ma a vállalkozásnak „be kell érnie” azzal, hogy egy-egy, alkalmanként tízmillió forintos költségvetésű eseményről készült összefoglaló sugárzásáért az MTV műsoronként 2,5 milliót fizet a gyártási költségre, 1,2 milliót pedig a jogdíjra.

Fásyék egyébként a résztvevőkkel szerződést íratnak alá, amelyben a lányok teljes elkötelezettséget vállalnak a rendezvény iránt, olyannyira, hogy a sajtóval csak Fásy jóváhagyásával állhatnak szóba. Ha pedig idő előtt ott akarnák hagyni a megmérettetést, egy másik passzus lép érvénybe, mely szerint ez esetben meg kell téríteniük szállásuk, utazásuk, étkezésük, ruháik költségeit – aminek összegét súlyos százezrekben mérik. A szerződés e pontja akkor lehetne aggályos, ha bebizonyosodnának, hogy olykor a versenyek előre lefutottak. Fásy Ádám elmondta, a nemzetközi szervezetek kényesek a versenyek tisztaságára; akkor kap licencet a következő évre is, ha minden rendben megy.

A Heti Válasz egyik informátora szerint azonban a győztes lányokat két-három éves szerződés köti Fásy Ádámhoz, ezért nem vállalja senki az arcát. Egy-egy, a versenyt bíráló nyilatkozatot pedig az üzletember a megállapodás megszegéseként értelmezne, s az illetőnek korábbi juttatásainak megvonásától kellene tartania. A zsűritagokat pedig Fásy a barátaiból válogatja.

Fásyéknak azt is figyelembe kell venniük, melyik lánynak lehet keresnivalója a nemzetközi versenyeken. Egy, a Heti Válasznak megnyíló korábbi hazai győztes szerint azonban a világszépe- megmérettetésen a magyarok az esélytelenek nyugalmával indulhatnak, hiszen ott már végképp nem elegendő a puszta szépség – akkora mértékű lobbitevékenységre van szükség, mely meghaladja Magyarország képességeit. Mostanában például India nőtte ki magát szépségnagyhatalommá: miként 1994- ben, úgy 2000-ben is a Miss World és a Miss Universe egyaránt a kontinensnyi ország lányát választotta világszépének – jelezve, hogy a zsűri fejet hajt az egymilliárdos országban napjainkban dúló szépségkultusz előtt.

Forrás: Heti Válasz

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.