Három évvel ezelőtt 2749 áldozatot követelt, mikor a World Trade Center több mint 200 emeletes komplexuma összeomlott, a Pentagon épülete pedig megrongálódott a szeptember 11-i terrortámadás során. A New York Times hatalmas vállalkozásba fogott: megkísérelték röviden bemutatni olvasóiknak a számok mögött rejtőző embereket, a tűzoltók, a tőzsdeügynökök, az éttermi dolgozók életét, mindennapjait. A projekt „A gyász portréi” címet kapta. Az újságírók szívesen vállalták a feladatot, Barbara Stewart például száznál is több áldozat portréját alkotta meg, a családtagok emlékei alapján. Egy-egy írás 150-200 szó hosszúságú volt, 9 hónapon át minden nap 15-20 darab jelent meg belőlük a New York Times oldalain. Az áldozatok 80 százalékát sikerült így bemutatni, a többi esetben a családtagok nem voltak elérhetőek vagy nem kívántak részt venni a kezdeményezésben. Három évvel a tragédia után a legtöbb New York-i az összes, az esettel kapcslatban napvilágot látott publikáció közül A gyász portréira emlékszik a legjobban.
A munka nehezen indult. Sokan még mindig abban reménykedtek, hogy szeretteik még élve előbukkanhatnak a romok alól. Sokan nem voltak képesek nyilatkozni. Ahogy a sorozat egyre népszerűbb lett, egyre több gyászoló egyezett bele a részvételbe.
Arra a kérdésre, hogy a gyászolt családtag, barát milyen ember volt, a válasz szinte mindig ugyanúgy hangzott: nagyszerű. A legjobb apa, anya, barát, férj, feleség. A további kérdések már előhozták a rejtettebb érzelmeket is, a felvázolt személyiségek egyre újabb dimenziókkal gazdagodtak. A legjobb nővér: csökönyös szingli, de egész sereg unokahúg és unokaöccs mentora és gyámola. A legjobb apa: annyira szerette a gyerekeket, hogy elszökdösött otthonról, hogy a nővére kisbabájával játszhasson.
Többen kritizálták a sorozatot „túlságosan pozitív” hangneme miatt. Az újságírók erről természetesen nem tehettek, hiszen ők azt írták meg, amit a rokonoktól, barátoktól hallottak. Az elhunytak egyénisége megszépült a visszaemlékezésekben, a portrék egy manapság kevésbé divatos érzelem, a szeretet krónikái voltak, valószínűleg ezért is maradt meg a projekt az emberek emlékezetében. A tragédia után New York egy kicsit olyan volt, mint Európa a Második Világháború után. Vadidegen emberek beszélgettek a füstös utcákon a keserű ízű levegőben, és egymást vigasztalták. Mégis, az elmondott történetekből valahogy derű sugárzik, a legfestett személyiségek semmivel nem lettek kevesebbek azáltal, hogy az életben maradottak csak a jóra emlékeznek.
Barbara Stewart a portrék írása során közös vonásokat fedezett fel az áldozatok között, lassan csoportokba tudta osztani azokat az embereket, akiket pedig személyesen nem is ismert. A város életének olyan szeletei tárultak fel számára, amelyekkel egyébként valószínűleg soha nem szembesült volna. Ott voltak például a pénzügyi cégek fiatal brókerei – csak a Cantor Fitzgeral New York-i alkalmazottainak 70 százalékát veszítette el, mikor a tornyok legfelső emeletein lévő irodái eltűntek a mélyben. A brókerek rendszerint együtt végeztek valamelyik nagy egyetemen, sok és fárasztó munkával bár, de elérték, hogy többet kerestek, mint a szüleik, és saját házra, családra gyűjtöttek. Olyan nagy, szorosan összetartó családra vágytak, mint amilyenekből jöttek. Maguk is összetartottak, mind a munkában, mind a munka utáni szórakozásban.
Azután ott voltak a tűzoltók. Többségük katolikus volt, családcentrikus, és még a brókereknél is összetartóbb kollektíva tagja.
Persze emberek százai haltak meg a romok közt, akik egyik ilyen kategóriába sem illetek. Az equadori pincér, aki élete előléptetésénk tekintette, hogy néhány hónappal azelőtt a WTC ikertornyainak éttermében kapott állást. Szeptember 11-én reggel, bár éjszakás volt, beugrott egy barátja helyett. Egy férfi, ugyanebből az étteremből. Rongyokban járt, 20 évig dolgozott, mint a pincérek kisegítője egy másik étteremben, mikor a munkahelye végül bezárt, egyetlen köszönő szó nélkül lökték ki az utcára.
Egy 22 éves nő. Chicagóból érkezett New Yorkba üzleti ügyben, és elejétől fogva rettegett az utazástól. Mikor belépett a World Trade Center bejáratán, felhívta a férjét, aki megnyugtatta, hogy nincs mitől aggódnia. Fél kilenckor a lift a legfelső emeletre repítette. 16 perccel később becsapódott az első utasszállító a toronyba.
Barbara Stewart egy pillanatra sem bánta meg, hogy részt vett a projektben. Az elmondott történetek, a felsejlő karakterek gazdagabbá tették az életét. Olyan érzés volt ez a munka, mintha száz meg száz embert ismert volna meg – túl későn. Száz meg száz olyan embert, akikkel, ha életben maradtak volna, valószínűleg soha nem kerül személyes kapcsolatba. Ez az élmény megvilágosodást hozott. Azoknak, akikkel nap mint nap pillanatokra találkozunk – akik meglöknek a járdán, ellopják az orrunk elől a liftet, ismeretlenül is megbántanak vagy gorombán bánnak velünk – lehetnek, sőt biztos, hogy vannak pozitív oldalaik. Természetesen nem lehet a nap minden pillanatában így gondolkodni, de meg lehet próbálni meglátni az embert az ember mögött. Valahol mindenkit szeretnek.

Így szabaduljon meg a nyesttől a padláson