Nem hajlandó tájékoztatást adni a munkaügyi minisztériumhoz tartozó Nemzeti Felnőttképzési Intézet (NFI) arról, milyen teljesítésekre fizetett ki több száz millió forintot az utóbbi másfél esztendőben a baloldalhoz köthető cégcsoportoknak. A Magyar Nemzet által augusztus végén feltett kérdésekre múlt pénteken érkezett rövid, semmitmondó válasz, amely nem tartalmazza konkrétan, milyen műsorokat vagy lapmellékleteket készített a balliberális média holdudvara az elnyert pénzekből. A lap nem kapott feleletet arra sem, miért nem hozták nyilvánosságra a pályázatokat elbíráló bizottságok „szakértőinek” nevét, valamint arra sem, előfordult-e olyan, hogy valamelyik nyertes nem teljesítette a pályázatában vállaltakat. Az érintettek többsége elérhetetlennek bizonyult a lap számára, és többszöri megkeresésre sem kívánták elárulni, mire költötték az adófizetők pénzét.
Annyit azonban megtudott a Magyar Nemzet, hogy az Egész életen át tartó tanulás népszerűsítése című médiapályázaton 12 millió forinthoz jutó Mikroszkóp Színpad egyetlen előadásra költötte a pénzt, amelyben a nem tanulást figurázták ki. Csóti József gazdasági igazgató elmondta: a darabot a TV2 is levetítette, továbbá a színház honlapján egy évig fönt volt az a jelenet, amely az életen át tartó tanulást népszerűsítette. – Egyre sikertelenebbül veszünk részt az utóbbi időben a kiírásokban, pályázatainknak csupán 10-15 százaléka nyer – panaszkodott Csóti József.
A Népszabadság az Állás-trend mellékletre költötte az elnyert tízmillió forintot, amely hetente kétszer jelenik meg. Lengyel László, a Népszabadság Rt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a pénz a költségek töredékét fedezte. Hozzátette, az utóbbi időszakban beadott pályázataiknak csupán 20-25 százaléka volt sikeres.
Mint arról a lap beszámolt, az NFI pályázatain az utóbbi másfél esztendőben 92 millió forintot kaszált Gyárfás Tamás cége, az St Plusz Kft., 31 milliót a balliberális megyei lapok többségét birtokló Axel Springer-csoport, 14 milliót a kormányhoz közel álló Népszava című napilapot korábban birtokló ESMA-csoport, 15 milliót a Hit Gyülekezete érdekeltségei, 42 milliót az RTL Klub kisebbségi tulajdonosaként és egyik legnagyobb műsorbeszállítójaként megismert IKO-Production Kft., 12 milliót a Klubrádió, 7,5 milliót a Metro újságot kiadó MTG Metro Gratis Kft., 16 milliót a TV2-nek műsorokat készítő Show & Game Produkciós Kft., 16 milliót a Mester Ákos nevével fémjelzett Telegráf Kft., és 13 milliót a Friderikusz Sándor által alapított TV Pictures Productions Bt.
Ismeretes, az NFI legújabb médiapályázatának visszavonását kezdeményezte a budapesti Fiksz Rádió, mivel a kiírás feltételeit teljesíthetetlennek tartják. Ennek nyomán Göncz Kinga tárgyalást kezdeményezett Burány Sándorral a pályázat visszavonásáról.
Pilhál Tamás
A többség elítéli Magyar Pétert és a visszavonulását akarja