Emmy, a gyönyörű másodosztályú nő

Térdig jártak a magyarok a különböző természetű bajokban - proletárdiktatúra, jogfosztottság, szegénység, elfuserált nehézipar, lehetetlenné tett mezőgazdaság - amikor az Egyesült Államokban legelőször kiosztották a legjobb televíziós művek számára alapított díjat, az Emmyt.

Lőcsei Gabriella
2004. 09. 27. 14:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha abban az esztendőben, 1949-ben megkérdezték volna idehaza az embereket, hogy szerintük mi az a televízió, sokan azt sem igen tudták volna, eszik-e vagy isszák. (Pedig: magyar feltaláló elmemunkájának is szerepe volt benne, hogy a „doboz” működni kezdett, Molnár Ferenc pedig már 1935-ben megjósolta az oly sokak által olvasott Színházi Élet hasábjain, hogy miként alakítja át az életünket ez a különleges szerkezet.) Az azóta eltelt fél évszázad alatt az amerikaiak az Oscar-díjhoz „zárkóztatták fel” az ATAS (Academy of Television Arts and Sciences – Amerikai Televíziós Művészetek és Tudományok Akadémiája) által életre hívott ceremóniát, mi pedig, miután alaposan megtanultuk, mi az a televízió, ha kedvünk tartja, magyar nyelvű kommentárok kíséretében órákon át figyelhetjük, miként ünnepli önmagát az amerikai televíziós világ.

A hatórás ünnepséget háromórányi műsorrá átalakítva, alig pár nappal a Los Angeles-i cécó után sugározta az HBO. Kedvenc karosszékünkben ülve tapsolhattunk tehát a legjobb férfi főszereplő díját átvevő Al Pacinónak, és Mery Streepnek is, akit viszont a legjobb női főszereplőnek kiáltottak ki. Otthonunkban találgathattuk, hogy mi a fenét esznek a sem nem csinos, sem nem rokonszenves, mégis agyonsztárolt és agyondíjazott Sarah Jessica Parkeren (most is megkapta a legjobb női vígjáték-szereplőnőnek járó kitüntetést), és, hogy vajon milyen lesz az a négyrészes tévédráma, az Angyalok Amerikában, amely az 56. Emmy- díjátadáson a legtöbb elismerést söpörte be. (Nem kell sokáig várnunk, decemberben műsorára tűzi az HBO.) És, örvendhettünk, hogy mekkorát változott mifelénk 1949 óta a világ. Igaz, hogy a II. világháború utáni kelet-közép-európai csődhelyzetből csak sokévi megpróbáltatás után és felemás módon tudtunk kikászálódni, de kétes értékű szabadságunk szinte egyetlen kézzel fogható eredményeképpen azt nézünk a tévékészülékünkön, amit akarunk. Az Emmy-díj átadását is akár. Kíváncsian vagy fanyalogva, esetleg irigykedve, kinek mire van hajlama.

E sorok írójában e három különböző érzés egyszerre volt jelen, amikor a kecses nőalakot ábrázoló szobrocska, az Emmy körüli felhajtást figyelte. Kíváncsi volt, hogy hol tart a nálunk ezerszer gazdagabb régiókban a televíziózás, és fanyalgott, mert azt tapasztalta, hogy a tengeren túl is óriási a zűrzavar. (Az értékek és a médiaerkölcsök terén talán még az európainál is nagyobb káosz uralkodik a fejekben odaát.) És irigykedett, módfelett, amikor látta, hogy milyen fontos másutt a művészi s tudományos hatásra „kihegyezett”, nem pedig politikai kampányok szerint dolgozó televízió.

Azt mondhatják erre kedves olvasóim, teljes joggal, ráadásul, hogy illene észrevennem, a tengeren túl is a napi politika uralja a televíziózást reggeltől estig, akárcsak idehaza. Látom én is, igen, kiváltképpen, ha Az elnök emberei című produkciónak kiosztott elismeréseket számolgatom. De legalább némi áttétellel, tetszetős csomagolásban nyeletik le az emberekkel a keserű politikai pirulát, nem úgy, mint idehaza, cukormáz nélkül. Jókedvű sorozatokkal, szupersztárokkal, a hétköznapi emberek képbehozatalával győzik meg az Egyesült Államokban a tévénéző nagyközönséget, hogy elnökük, szenátusuk, kormányzójuk minden világok legjobbikát szervezi föléjük. És: a mozifilmek által világhírűvé lett színészek által.

Mióta egyenes adásban láthatjuk az amerikai film ünnepét, az Oscar-díjátadást, van némi összehasonlítási alapunk, milyen a viszony odaát a film- és a televízió-ipar között. Alárendelt. A film az úr, a tévé csak (hitvány?) szolga. Pedig biztosan többen nézik azokat a tévéjátékokat, nagy- és kis-sorozatokat, szórakoztató műsorokat és zenés adásokat, amelyeknek a díjazásáról az ATAS szavaz, mint a mozifilmeket. Mégis, a mozi kistestvéreként jelentkező televízió elfogadja a filmművészet magasabbrendűségét, és minden tekintetben alkalmazkodik hozzá. Tőle tanul és csaklizik, őt majmolja. Nincs mély árok a kétfajta mozgókép, film és televízió között, nem úgy, mint minálunk. Akit egy-egy tévésorozat feldobott, magához emeli pár évre a film, de, ha világhírű lesz is valaki a mozi által, készséggel megy vissza dolgozni a televízióba, ha hívják. És hívják, rendszerint. Kis és nagy szerepekre, reklámfilmre, műsorvezetésre, mikor mire van szükség. Nem féltik a mozisztároktól a maguk kis belvilágát a „hálózat” emberei. Az persze nem állítható, hogy pusztán attól az életrevaló kapcsolatrendszertől, amely a filmes és a televíziós műhelyek között fennáll, megtáltosodna akármelyik televíziós produkció. Ez a csoda még Amerikában sem esik meg, a televízió sosem képes felülmúlni a mozit. Legfeljebb egy dologban: sokkal, de sokkal szebb szoborral jutalmazza alkotóit a televíziósok akadémiája, mint a filmeseké. A földgolyót magasba tartó, szárnyas nőalak, aki lágyan hangzó nevét egy televíziós képfelvevő csőtől, az Emmynek becézett image orthicon-tól kapta, összehasonlíthatatlanul jobban fest, mint a szögletes, báj és kellem nélkül való Oscar. Ezt el kell ismernünk akkor is, ha tisztában vagyunk vele, hogy szegény szép Emmy, történjék bármi a mozgókép-világban, mindig is másodrangú szereplője marad az amerikai filmiparnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.