Személyvonat Bárányfokon az egyetlen C-50-Z típusú dízelmozdonnyal
A Duna déli folyásánál található ártéri erdőségekben számos hosszabb-rövidebb kisvasutat építettek, amelyekkel a folyóparti rakodókhoz fuvarozták a szálfákat, hogy utána uszályok és bárkák segítségével Budapestre szállítsák. Külön érdekesség, hogy Karapancsa térségében a folyó két partján egy időben üzemelő két hálózatot komppal is összekötötték, amely a teherkocsikat oda szállította, ahol éppen nagyobb volt a kitermelés. Az egymástól nem túl nagy távolságban lévő, különálló vonalakat csak az 1960-es években kezdték összekötni, így komolyabb, összefüggő hálózatról 1963 óta beszélhetünk. A Pörböly – Nyárilegelő – Szomfova vonal után épült meg a keselyűsi szakasz, amely a mai fővonal alapját adja, és így harminc kilométer fölé növekedett a pálya teljes hosszúsága. Az idő folyamán nehezebb síneket kezdtek használni, de komoly pályaátépítésre nem kerülhet sor, mert a Duna minden évben a tavaszi áradásnál jelentős részben ellepi az ártérben fekvő vasutat. Ekkor részben vagy teljesen szünetel a személy- és teherforgalom egyaránt. A kisvasút 1966 óta végez rendszeres személyszállítást és ma is közkedvelt célpontja az osztálykirándulásoknak is.
Indulásra kész vonat Pörbölyön
Kezdjük képzeletbeli vonatozásunkat a déli végpontnál, Pörböly településen. A Baja és Bátaszék között található község könnyen elérhető vonattal és közúton is. Itt található a kisvasút vontatási telepe és egy nagy fűrésztelep, amelyben a gemenci erdőből kitermelt fát dolgozzák fel és rakják nagyvasúti teherkocsikba. A borszéki kisvasútról 2002-ben vásárolt, Rezét névre keresztelt gőzmozdony nagyot prüszköl és elindulnak az apró zöld személykocsik Bárányfok felé. A vonal változatos, nagy rétekkel tarkított területen halad.
Kisvasúti napi nosztalgiavonat az erdélyi Rezét nevű gőzössel
Ez már a Gemenci Tájvédelmi Körzet, amely szigorúan védett terület és csak kisvasúttal látogatható. Európa legnagyobb ártéri erdeje a Kalocsai Érsekségnek köszönheti megmenekülését, mivel az nem engedte a part mentén kiépíteni az árvízvédelmi töltést, így azt közel tíz kilométerrel beljebb építették meg. Nyárilegelő megállónál látjuk az első Duna holtágat, amely számos madárfaj költőhelye és a természet érintetlensége csodálattal tölti el a látogatót. Hamarosan Malomtelelő megállóhoz érkezünk, ahol erdei tanösvényt alakítottak ki, sőt még egy kilátó is épült, ahol madarászó fiatalokkal futhat össze az ember. A hely azokról az úszó malmokról kapta a nevét, melyeket a téli jégzajláskor ebbe a holtágba menekítettek. Innentől hosszan haladunk a jellegzetes ártéri erdőben, ahol könnyen láthatunk vadállatokat is. Különösen híres a gemenci gímszarvas állomány, amelyek már annyira megszokták a zakatoló kisvonat hangját, hogy – a látogatók legnagyobb örömére – egészen közel merészkednek a vasúthoz. Könnyen előfordulhat – ahogy e sorok írójával is megtörtént –, hogy menetrenden kívüli megállást is be kell iktatni egy kidőlt fa miatt, ugyanis ezen a területen ma már csak nagyon korlátozottan folyhat az erdőművelés. Átdöcögünk egy váltón és éles jobb kanyarral rövidesen a Duna-parton találjuk magunkat. Itt színvonalas menedékházat alakítottak ki, melyben akár egy csoport is elférhet, így nem kell tartani egy kései nyári záportól sem. A hajóállomásról különjárati hajóval akár Bajára is visszamehetünk, de mi inkább megvárjuk, amíg a mozdony „körüljár” azaz átáll a szerelvény másik végére és elindulunk a végállomás, Bárányfok felé. Itt található a Gemenci Kirándulóközpont, amit sok tízezer ember keres fel évente. Játszótér, étterem, múzeum és szuvenír vásárlási lehetőség is van itt, így érdemes több időt szánni erre a területre.
Nosztalgiavonat Gemenc-Duna-part állomáson
Gyorsan eltelt a nap, így ideje indulni. Szekszárdig autóbusszal tudunk utazni, onnan pedig közvetlen vonattal Budapestre. Kedvet kapott az utazáshoz? Ezt akár a szeptember 25-i Kisvasúti Napon is megteheti, melynek részletes programja megtekinthető Hajtó Bálint oldalain. Aki viszont egyéni kirándulást tervez a gemenci kisvasúton, annak mindenképpen érdemes előzetesen tájékozódni, mert a szarvasbőgés ideje alatt szigorúan szünetel a forgalom!
A borszéki kisvasútról 2000-ben vásárolt gőzmozdony

Akár öt év börtönt is kaphat Magyar Péter, ha beigazolódik a bennfentes kereskedés gyanúja