Keselyűs, Nyárilegelő, Malomtelelő…

Jövő szombaton, szeptember 25-én rendezik meg a Duna árterületén, a Gemenci Tájvédelmi Körzeten keresztül haladó kisvasút Napját. Aki ekkor felül az apró, zakatoló szerelvényre, maga is megismerheti a címben szereplő helységek és erdőrészletek varázsát.

Schulek Tibor
2004. 09. 18. 7:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


Személyvonat Bárányfokon az egyetlen C-50-Z típusú dízelmozdonnyal

A Duna déli folyásánál található ártéri erdőségekben számos hosszabb-rövidebb kisvasutat építettek, amelyekkel a folyóparti rakodókhoz fuvarozták a szálfákat, hogy utána uszályok és bárkák segítségével Budapestre szállítsák. Külön érdekesség, hogy Karapancsa térségében a folyó két partján egy időben üzemelő két hálózatot komppal is összekötötték, amely a teherkocsikat oda szállította, ahol éppen nagyobb volt a kitermelés. Az egymástól nem túl nagy távolságban lévő, különálló vonalakat csak az 1960-es években kezdték összekötni, így komolyabb, összefüggő hálózatról 1963 óta beszélhetünk. A Pörböly – Nyárilegelő – Szomfova vonal után épült meg a keselyűsi szakasz, amely a mai fővonal alapját adja, és így harminc kilométer fölé növekedett a pálya teljes hosszúsága. Az idő folyamán nehezebb síneket kezdtek használni, de komoly pályaátépítésre nem kerülhet sor, mert a Duna minden évben a tavaszi áradásnál jelentős részben ellepi az ártérben fekvő vasutat. Ekkor részben vagy teljesen szünetel a személy- és teherforgalom egyaránt. A kisvasút 1966 óta végez rendszeres személyszállítást és ma is közkedvelt célpontja az osztálykirándulásoknak is.


Indulásra kész vonat Pörbölyön

Kezdjük képzeletbeli vonatozásunkat a déli végpontnál, Pörböly településen. A Baja és Bátaszék között található község könnyen elérhető vonattal és közúton is. Itt található a kisvasút vontatási telepe és egy nagy fűrésztelep, amelyben a gemenci erdőből kitermelt fát dolgozzák fel és rakják nagyvasúti teherkocsikba. A borszéki kisvasútról 2002-ben vásárolt, Rezét névre keresztelt gőzmozdony nagyot prüszköl és elindulnak az apró zöld személykocsik Bárányfok felé. A vonal változatos, nagy rétekkel tarkított területen halad.


Kisvasúti napi nosztalgiavonat az erdélyi Rezét nevű gőzössel

Ez már a Gemenci Tájvédelmi Körzet, amely szigorúan védett terület és csak kisvasúttal látogatható. Európa legnagyobb ártéri erdeje a Kalocsai Érsekségnek köszönheti megmenekülését, mivel az nem engedte a part mentén kiépíteni az árvízvédelmi töltést, így azt közel tíz kilométerrel beljebb építették meg. Nyárilegelő megállónál látjuk az első Duna holtágat, amely számos madárfaj költőhelye és a természet érintetlensége csodálattal tölti el a látogatót. Hamarosan Malomtelelő megállóhoz érkezünk, ahol erdei tanösvényt alakítottak ki, sőt még egy kilátó is épült, ahol madarászó fiatalokkal futhat össze az ember. A hely azokról az úszó malmokról kapta a nevét, melyeket a téli jégzajláskor ebbe a holtágba menekítettek. Innentől hosszan haladunk a jellegzetes ártéri erdőben, ahol könnyen láthatunk vadállatokat is. Különösen híres a gemenci gímszarvas állomány, amelyek már annyira megszokták a zakatoló kisvonat hangját, hogy – a látogatók legnagyobb örömére – egészen közel merészkednek a vasúthoz. Könnyen előfordulhat – ahogy e sorok írójával is megtörtént –, hogy menetrenden kívüli megállást is be kell iktatni egy kidőlt fa miatt, ugyanis ezen a területen ma már csak nagyon korlátozottan folyhat az erdőművelés. Átdöcögünk egy váltón és éles jobb kanyarral rövidesen a Duna-parton találjuk magunkat. Itt színvonalas menedékházat alakítottak ki, melyben akár egy csoport is elférhet, így nem kell tartani egy kései nyári záportól sem. A hajóállomásról különjárati hajóval akár Bajára is visszamehetünk, de mi inkább megvárjuk, amíg a mozdony „körüljár” azaz átáll a szerelvény másik végére és elindulunk a végállomás, Bárányfok felé. Itt található a Gemenci Kirándulóközpont, amit sok tízezer ember keres fel évente. Játszótér, étterem, múzeum és szuvenír vásárlási lehetőség is van itt, így érdemes több időt szánni erre a területre.


Nosztalgiavonat Gemenc-Duna-part állomáson

Gyorsan eltelt a nap, így ideje indulni. Szekszárdig autóbusszal tudunk utazni, onnan pedig közvetlen vonattal Budapestre. Kedvet kapott az utazáshoz? Ezt akár a szeptember 25-i Kisvasúti Napon is megteheti, melynek részletes programja megtekinthető Hajtó Bálint oldalain. Aki viszont egyéni kirándulást tervez a gemenci kisvasúton, annak mindenképpen érdemes előzetesen tájékozódni, mert a szarvasbőgés ideje alatt szigorúan szünetel a forgalom!


A borszéki kisvasútról 2000-ben vásárolt gőzmozdony

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.