Kisvonat Fertőbozon a 394-es mozdonnyal
A nagycenki Széchenyi Múzeumvasút a Közlekedési Múzeum kezdeményezésére – és tulajdonaként – 1970-72-ben épült meg. A helyszín kiválasztásánál döntő szerepe volt annak, hogy ekkoriban újították fel Széchenyi kastélyát, benne kiállításokat is kialakítva. A kastély szomszédságában húzódó múzeumvasút és a járműskanzen a gróf vasúti téren kifejtett munkásságának is hivatott emléket állítani. A Közlekedési Múzeum muzeológusai gyakorlatilag az utolsó pillanatban cselekedtek. A ’70-es évek elején ugyanis kisvasútjaink döntő többségén már a dízelvontatás volt a meghatározó, így erősen megfogyatkoztak a régi időket idéző gőzmozdonyok és személykocsik. A megszámlálhatatlan mennyiségű egykori típusból rengeteg tűnt el nyomtalanul a lángvágók martalékaként, így Nagycenk az utolsó „állomása” volt a még meglevő mozdonyoknak és kocsiknak. A 3,6 kilométer hosszú kisvasúton kezdetben úttörők szolgáltak, a vonalon kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek. Ezzel a nagycenki volt hazánk egyetlen olyan kisvasútja, ahol egészen az idei év elejéig kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek, illetve, ahol egynél több (kettő) üzemképes gőzmozdony volt. A múlt időben történt fogalmazás oka, hogy idén a kisvasutat üzemben tartó Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút Rt. (GySEV) költségei csökkentése érdekében üzembe állított egy C-50-es dízelmozdonyt is a vonalon. Ezzel megszűnt a rendszeres gőzvontatás, így az András nevű, vagy a 394,023 pályaszámú kis gőzös már csak alkalmanként, néhány hétvégén húzta a múzeumi szerelvényt. Sajnos hazánkban manapság igen drága mulatság a gőzmozdonyok üzemeltetése, így a kisvasutak többségén igencsak óvakodnak is használatuktól. Ugyanakkor komoly ellentmondás is feszül emögött, hiszen több kisvasút törekvése, hogy gőzmozdonya legyen, mivel azzal több utast csalogathat a vonalra – kivéve, ha nem, vagy csak külön megrendelésre közlekedik…
Barátság állomás az András nevű gőzössel
A kisvasút Fertőboz GySEV állomás és a nagycenki Kastély állomás között közlekedik, ahol a járműskanzent is kialakították. Az árnyas parkban több öreg gőzös található, illetve a régi személykocsik közül is érdekes darabok tekinthetők itt meg. A mozdonyok között megtaláljuk itt a királyréti kisvasút egykori Triglav nevű gőzösét, vagy a csömödéri Hany Istókot, de vannak sertéshizlaldából és egyéb iparvasutakról származó mozdonyok is. A viszonylag rendben tartott mozdonyok mellett Fertőbozon azonban találhatunk egy-két kevésbé jó állapotú járművet is. Ott rozsdásodik például a kecskeméti kisvasút egykori poggyászmotorkocsija, de kicsit arrébb a bokrok mélyén érdekes teherkocsikat is találhatunk. Az utóbbi években néhány jármű már el is került innen, mivel – a szemléletbeli változás következtében felértékelődött régi járművek – más kisvasutakon leltek otthonra. Így került gőzmozdony Szilvásváradra, vagy a korábban szintén Fertőbozon tönkrement régi szegedi dízelmozdony a budapesti Gyermekvasútra. Manapság sokszor felmerül, hogy a nagycenki vasút léte okafogyottá vált. A vasfüggöny leomlása óta a nyugati turisták érdeklődése is megfogyatkozott a kisvasút iránt, ill. az itt megőrzött járműveket több kisvasút is szívesen pártfogásába venné.
Fertőboz, Kisvasúti napi fogadás
A szombati Kisvasúton Napon az idelátogatók utazást tehetnek a gőzmozdony vontatta apró szerelvénnyel, sőt a vállalkozó kedvűek még a mozdony vezetését is kipróbálhatják. Mindemellett érdemes lesz megnézni az „új” C-50-est is, majd a kisvasutazás és az ebéd után gyönyörködni a Széchenyi-kastélyban, de talán még egy rövidke soproni városnézés is beleférhet a programba.
A nagycenki járműskanzen mozdonyai

Magyar cigánydelegáció is felkereste Ferenc pápa sírját