Múzemvasút a nyugati határszélen

1970-ben a „nagy vasútmegszüntetési láz” idején nyílt meg úttörővasútként a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút első szakasza. 32 éves fennállása alatt már a megszüntetése is szóba került, ám még azóta is pöfögnek rajta a kis gőzösök. Kisvasúti Napja szeptember 18-án lesz.

Jakóts Ádám
2004. 09. 11. 8:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


Kisvonat Fertőbozon a 394-es mozdonnyal

A nagycenki Széchenyi Múzeumvasút a Közlekedési Múzeum kezdeményezésére – és tulajdonaként – 1970-72-ben épült meg. A helyszín kiválasztásánál döntő szerepe volt annak, hogy ekkoriban újították fel Széchenyi kastélyát, benne kiállításokat is kialakítva. A kastély szomszédságában húzódó múzeumvasút és a járműskanzen a gróf vasúti téren kifejtett munkásságának is hivatott emléket állítani. A Közlekedési Múzeum muzeológusai gyakorlatilag az utolsó pillanatban cselekedtek. A ’70-es évek elején ugyanis kisvasútjaink döntő többségén már a dízelvontatás volt a meghatározó, így erősen megfogyatkoztak a régi időket idéző gőzmozdonyok és személykocsik. A megszámlálhatatlan mennyiségű egykori típusból rengeteg tűnt el nyomtalanul a lángvágók martalékaként, így Nagycenk az utolsó „állomása” volt a még meglevő mozdonyoknak és kocsiknak. A 3,6 kilométer hosszú kisvasúton kezdetben úttörők szolgáltak, a vonalon kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek. Ezzel a nagycenki volt hazánk egyetlen olyan kisvasútja, ahol egészen az idei év elejéig kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek, illetve, ahol egynél több (kettő) üzemképes gőzmozdony volt. A múlt időben történt fogalmazás oka, hogy idén a kisvasutat üzemben tartó Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút Rt. (GySEV) költségei csökkentése érdekében üzembe állított egy C-50-es dízelmozdonyt is a vonalon. Ezzel megszűnt a rendszeres gőzvontatás, így az András nevű, vagy a 394,023 pályaszámú kis gőzös már csak alkalmanként, néhány hétvégén húzta a múzeumi szerelvényt. Sajnos hazánkban manapság igen drága mulatság a gőzmozdonyok üzemeltetése, így a kisvasutak többségén igencsak óvakodnak is használatuktól. Ugyanakkor komoly ellentmondás is feszül emögött, hiszen több kisvasút törekvése, hogy gőzmozdonya legyen, mivel azzal több utast csalogathat a vonalra – kivéve, ha nem, vagy csak külön megrendelésre közlekedik…


Barátság állomás az András nevű gőzössel

A kisvasút Fertőboz GySEV állomás és a nagycenki Kastély állomás között közlekedik, ahol a járműskanzent is kialakították. Az árnyas parkban több öreg gőzös található, illetve a régi személykocsik közül is érdekes darabok tekinthetők itt meg. A mozdonyok között megtaláljuk itt a királyréti kisvasút egykori Triglav nevű gőzösét, vagy a csömödéri Hany Istókot, de vannak sertéshizlaldából és egyéb iparvasutakról származó mozdonyok is. A viszonylag rendben tartott mozdonyok mellett Fertőbozon azonban találhatunk egy-két kevésbé jó állapotú járművet is. Ott rozsdásodik például a kecskeméti kisvasút egykori poggyászmotorkocsija, de kicsit arrébb a bokrok mélyén érdekes teherkocsikat is találhatunk. Az utóbbi években néhány jármű már el is került innen, mivel – a szemléletbeli változás következtében felértékelődött régi járművek – más kisvasutakon leltek otthonra. Így került gőzmozdony Szilvásváradra, vagy a korábban szintén Fertőbozon tönkrement régi szegedi dízelmozdony a budapesti Gyermekvasútra. Manapság sokszor felmerül, hogy a nagycenki vasút léte okafogyottá vált. A vasfüggöny leomlása óta a nyugati turisták érdeklődése is megfogyatkozott a kisvasút iránt, ill. az itt megőrzött járműveket több kisvasút is szívesen pártfogásába venné.


Fertőboz, Kisvasúti napi fogadás

A szombati Kisvasúton Napon az idelátogatók utazást tehetnek a gőzmozdony vontatta apró szerelvénnyel, sőt a vállalkozó kedvűek még a mozdony vezetését is kipróbálhatják. Mindemellett érdemes lesz megnézni az „új” C-50-est is, majd a kisvasutazás és az ebéd után gyönyörködni a Széchenyi-kastélyban, de talán még egy rövidke soproni városnézés is beleférhet a programba.


A nagycenki járműskanzen mozdonyai

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.