Az olvasást népszerűsítő, új kulturális valóságshow-t indít tavasztól a közszolgálati televízió, amelyben a legjobb magyar könyvet keresik hírességek és a nézők segítségével.
Egy 2001 tavaszán végzett felmérés szerint hazánkban az elmúlt 33 év alatt a szabadidős tevékenységek sorában az olvasás jelentősége az elsőről a huszadik helyre esett vissza, s 1000 fiatal közül csak 3 olvas örömmel. A felmérések szerint a magyar gyermekek olvasási, szövegértési és írásos teljesítményei 1978 óta folyamatosan romlottak. A PISA 2000 felmérés szerint a tanulók alig 52 százaléka képes olvasásértésre.
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram és Magyar Televízió együttműködésében megvalósuló A Nagy Könyv elnevezésű program, a 2003-ban Nagy-Britannia-szerte óriási sikert aratott BBC-műsor, valamint a rá épülő olvasómozgalom, a The Big Read magyar változata. A programnak köszönhetően Angliában ugrásszerűen megnövekedett a könyvek iránti érdeklődés, csaknem megtízszereződött a könyvvásárlások száma és jelentősen emelkedtek a könyvtári kölcsönzések is. A műsorhoz kapcsolódó olvasókörökbe néhány hét alatt harmincezren csatlakoztak, és több mint száznegyvenezer ember szavazott kedvenc regényére. Az angliai sikerhez hasonlóan zárult a németországi könyvolvasási mozgalom is.
A Nagy Könyv március elején indul és december 17-ig tart. A tervek szerint az egyes fordulók nagy hányadát főműsoridőben, szombati és keddi napokon sugározza mindkét közszolgálati csatorna, így a határon túli magyarok is bekapcsolódhatnak a valóságshowba.
A játék lényege, hogy szavazás útján fény derüljön Magyarország kedvenc regényeire. A végső győzelemért kezdetben száz, majd tizenkét könyv vetélkedik. A száz könyvre könyvesboltokban, iskolákban, könyvtárakban, színházakban, művelődési házakban, éttermekben, szórakozóhelyeken elhelyezett, ingyenesen beküldhető szavazólapokon, illetve internetes honlapon lehet szavazni. Ezt követően sms-ben, postai úton és telefonos szavazással lehet dönteni arról, mely könyvek jussanak a legjobb tizenkettőbe. Ezekről ezután irodalmi kampányfilm készül, s minden regényt egy-egy közismert személy képvisel, akinek meg kell győznie a nézőket arról, hogy az általa képviselt mű a legjobb.
Elképesztő ingatlanvagyonnal rázza az öklét Kollár Kinga
