Televíziós játék az olvasás népszerűsítésére

A Nagy Könyv című kulturális reality-műsorral kívánja népszerűsíteni az olvasást a kulturális tárca. A Magyar Televízióban március elején indul a show, amelyben Magyarország kedvenc regényét keresik. A könyvolvasási mozgalom elsőként Angliában, majd Németországban hozott sikert.

MNO
2005. 01. 29. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olvasást népszerűsítő, új kulturális valóságshow-t indít tavasztól a közszolgálati televízió, amelyben a legjobb magyar könyvet keresik hírességek és a nézők segítségével.

Egy 2001 tavaszán végzett felmérés szerint hazánkban az elmúlt 33 év alatt a szabadidős tevékenységek sorában az olvasás jelentősége az elsőről a huszadik helyre esett vissza, s 1000 fiatal közül csak 3 olvas örömmel. A felmérések szerint a magyar gyermekek olvasási, szövegértési és írásos teljesítményei 1978 óta folyamatosan romlottak. A PISA 2000 felmérés szerint a tanulók alig 52 százaléka képes olvasásértésre.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram és Magyar Televízió együttműködésében megvalósuló A Nagy Könyv elnevezésű program, a 2003-ban Nagy-Britannia-szerte óriási sikert aratott BBC-műsor, valamint a rá épülő olvasómozgalom, a The Big Read magyar változata. A programnak köszönhetően Angliában ugrásszerűen megnövekedett a könyvek iránti érdeklődés, csaknem megtízszereződött a könyvvásárlások száma és jelentősen emelkedtek a könyvtári kölcsönzések is. A műsorhoz kapcsolódó olvasókörökbe néhány hét alatt harmincezren csatlakoztak, és több mint száznegyvenezer ember szavazott kedvenc regényére. Az angliai sikerhez hasonlóan zárult a németországi könyvolvasási mozgalom is.

A Nagy Könyv március elején indul és december 17-ig tart. A tervek szerint az egyes fordulók nagy hányadát főműsoridőben, szombati és keddi napokon sugározza mindkét közszolgálati csatorna, így a határon túli magyarok is bekapcsolódhatnak a valóságshowba.

A játék lényege, hogy szavazás útján fény derüljön Magyarország kedvenc regényeire. A végső győzelemért kezdetben száz, majd tizenkét könyv vetélkedik. A száz könyvre könyvesboltokban, iskolákban, könyvtárakban, színházakban, művelődési házakban, éttermekben, szórakozóhelyeken elhelyezett, ingyenesen beküldhető szavazólapokon, illetve internetes honlapon lehet szavazni. Ezt követően sms-ben, postai úton és telefonos szavazással lehet dönteni arról, mely könyvek jussanak a legjobb tizenkettőbe. Ezekről ezután irodalmi kampányfilm készül, s minden regényt egy-egy közismert személy képvisel, akinek meg kell győznie a nézőket arról, hogy az általa képviselt mű a legjobb.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.