Rejtélyek Demszky kezdeményezései körül

Értetlenséggel fogadta a sajtó azt a tájékoztatót, melyen Demszky Gábor főpolgármester, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Molnár Gyula kormánybiztos próbált meg fölvázolni több olyan fejlesztési tervet, melyek részleteiről semmit nem voltak hajlandóak elárulni az újságíróknak.

MNO
2005. 02. 10. 9:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pánikszerűen menekültek a politikusok a sajtótájékoztatótól – derül ki az eseményről beszámoló Napi Gazdaság tudósításának címéből. A Magyar Nemzet úgy véli: érdemi megállapodás nélkül ért véget a három politikus megbeszélése.

A rövid nyilatkozatban ismertetett tervek között szerepel egy olyan kormányzati intézményrendszer létrehozásának javaslata, amely a Budapest felvirágzásának korszakában, a 19. század második felében működött Fővárosi Közmunkák Tanácsa mintájára működne. Ezt Gyurcsány javasolta Demszkynek, aki elfogadta az ajánlatot, és annak részleteit kidolgozásra alkalmasnak tartotta, ám a tervvel kapcsolatos újságírói kérdésekre nem válaszolt. A Napi Gazdaság emlékeztet: a Közmunkatanácsként emlegetett testület az állam és a fővárosi önkormányzat közös szerveként döntött a fontosabb budapesti és főváros környéki fejlesztésekről.

Homály lengi körül a szerdán ismertetett Podmaniczky-tervet is, melyet 2005-2013 között, a Nemzeti fejlesztési tervvel összhangban valósítanának meg. Nem egyértelmű, hogy van-e összefüggés a Podmaniczky-terv és a Demszky, illetve több SZDSZ-es politikus által korábban emlegetett 500 milliárdos fejlesztési program között, amely a 2005-2006-os évre vonatkozik. A tervben emlegetett projektek között szerepel az aquincumi híd megépítése, az 5-ös metró (!) megépítése, a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak összekötése, illetve a közraktárak fejlesztése. Demszky szorgalmazta, hogy a Budapest Airport privatizációjának feltétele legyen a ferihegyi gyorsvasút megépítése is.

Bár Demszky erőteljesen hangsúlyozta, hogy a Gyurcsány-kormány tett eddig a legtöbbet és fog is tenni a főváros érdekében, s Molnár kiemelte, hogy jól érzi magát, mert hasznosan töltötték az utóbbi heteket. A Népszabadság is megjegyezte, hogy a fejlesztések költségeiről nem esett szó. A felsorolt projektek egyébként már számos fejlesztési tervben szerepelnek, így a hétéves fejlesztési tervben vagy a Budapesti közlekedésfejlesuztési rendszertervben.




Báró Podmaniczky Frigyes (1824-1907) a „magyar 19. század” szinte minden fontosabb eseményében részt vett (Kossuth kampányfőnöke volt 1847-ben, Világosig küzdött Görgey oldalán), ám munkásságának legmaradandóbb részét Budapest fejlesztése érdekében tett erőfeszítései jelentették. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa élére választották 1873-ban. Oroszlánrészt vállalt a Nagykörút, a Sugár út (Andrássy út) építtetésében, a Városliget kialakításában, az Operaház és a Népszínház (a későbbi Nemzeti Színház) és a Vártkert bazár felépítésében, s részt vett a trieszti vasút megépítésében is. A Podmanicky család honosította meg egyébként a karácsonyfa állításának szokását is Magyarországon. Mivel a korabeli Sugár út építésekor, 1873-ban pénzügyi krach fenyegetett, a Közmunkatanács tagjai lemondtak napidíjukról és költségtérítésükről. Podmaniczky báró ebben az időszakban hajnali hatkor gyalog járt be hivatalába, s a munkákat személyesen felügyelte: olykor maga is beállt maltert keverni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.