A demonstráló szervezetek tervezete

MEGÁLLAPODÁS (A demonstráló szervezetek tervezete) 2005. február 28.

MNO
2005. 03. 01. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kormány nevében dr. Németh Imre földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, valamint a Gazdademonstrációt kezdeményező szervezetek képviseletében Jakab István között az agrártermelők helyzetének javítására

A Kormány nevében a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban miniszter), valamint a Gazdademonstrációt kezdeményező szervezetek (továbbiakban demonstráló szervezetek) képviseletében a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke


  • tiszteletben tartva a társadalmi konfliktusok békés megoldásának elvét;

  • elfogadva Magyarország Európai Uniós tagságából, és a Közös Agrárpolitika végrehajtásából adódó szabályozási kötelezettségeket, korlátokat, lehetőséget;

  • a magyar agrárgazdaság és a magyar vidék jövőjéért kölcsönösen felelősséget vállalva,


az alábbiakban állapodtak meg:


I. A 2004-ES MEGÁLLAPODÁS RENDEZÉSE
2. A 2004. február 25-én aláírt Demonstrációs
Megállapodás maradéktalan betartását.


A Kormány vállalja, hogy a 2004. február 25-én aláírt demonstrációs megállapodás alábbi nem teljesült pontjainak betartására teljesítési kötelezettséget vállal az itt meghatározott határidőkkel:

I.1.
A 25/2004-es (III.3.) támogatási rendelet alapján 430.000 tonna élő vágóbaromfi után 4,085 milliárd forint állatjóléti támogatás járt volna, amelyből 1,649 milliárd forintot fizettek ki. A tárca vállalja az elmaradt kifizetés 2005. március 31. határidőre történő teljesítését.
I.2.
Sertés esetében 7,2 milliárd forint járt volna, amelyből 4,197 milliárdot fizettek ki. A befogadott pályázatok közül baromfiból 1,262 milliárd forintot, sertésből 1,826 milliárd forintot nem fizettek ki. 3,7 millió sertés állatjóléti támogatására 2000 Ft/db mértékben összesen 7,4 milliárd forintból 1,9 milliárdot nem fizettek ki. A tárca vállalja a 2004. október 12-vel leállított pályázatok újraindítását és az elmaradt támogatások visszamenőleges kifizetését.
I.3.
A 68 Ft+ÁFA/l tejár csak irányár volt, de nem minden feldolgozó vállalta. Ezért nem minden termelő jutott hozzá ehhez az árhoz. Az iskolatej akció 2004. május 1-jétől az 1-8. osztályos általános iskolásoknál meghirdetésre került, de annak költségeit a tárca az önkormányzatokra hárította, így az a legtöbb helyen nem működik. A tárca vállalja a program forrásfedezetének biztosítását.
I.4.
A Hajdú-Bét Rt. kistermelői beszállítói köre részére a hitel nem érte el a célját. A tárca a Hajdú-Bét Rt. F.a. élőállat-beszállító kishitelezői érdekében módosítja az 1041/2004. (IV.28) Korm. rendeletet valamint ezzel összefüggésben a 107/2004. (VI. 8.) FVM rendeletet oly módon, hogy ezen kishitelezők a felszámoló által visszaigazolt követeléseik 100%-ára kaphatnak hitelt. A hitelek visszafizetését az állam átvállalja.


II. TERÜLETALAPÚ TÁMOGATÁSOK
3. A velünk azonos időben csatlakozó országok gyakorlatának megfelelően a területalapú támogatások és a nemzeti kiegészítő támogatások kifizetését.
II.1.
A 2004-es területalapú támogatások (SAPS) valamint a kiegészítő nemzeti közvetlen támogatások (top-up) kifizetése március 15-ig megtörténik mindazokon a területeken, ahol nem merült fel vagy már tisztázódott az eltérés. Azokon a területeken, ahol a pontosítás megtörtént, a postára adástól számított 30 napon belül, de legkésőbb 2005. március 31-ig kifizeti a támogatás teljes összegét.
II.2.
A 2005-ös terület alapú támogatásokat (SAPS) kiegészítő nemzeti közvetlen támogatásokat (top-up) valamint a notifikált nemzeti támogatásokat az alábbi határidőkkel meghirdeti a tárca:
  • SAPS: 2005. március 15.

  • top-up: 2005. március 20.

  • nemzeti támogatások: 2005. március 10.

A fenti támogatásokat legkésőbb 2005. december 31-ig kifizeti.
II.3.
Mivel a top-up valamint a nemzeti támogatások egy részére a 2005-ös költségvetésben nincs forrás-fedezet, ezért ezek költségvetési forrását a Kormány legkésőbb a kifizetés határidejéig pótlólagosan biztosítja. Arra nem a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) forrásainak esetleges átcsoportosításából származó forráskeretet használja fel.
II.4.
2005-től kezdve a területalapú (SAPS, top-up) támogatásokra benyújtott igénylésekkel kapcsolatban a gazdálkodó a benyújtástól számított 30 napon belül írásos visszaigazolást kap a tartalmi és formai megfelelésről. Az igénylések kifizetése legkésőbb minden év december 31-ig megtörténik. Az igénylő gazda hibátlan fizikai blokkjaiban lévő parcelláira eső támogatási összeg kifizetésre kerül.

III. VIDÉKFEJLESZTÉS (NVT, AVOP, SAPARD)

6. 2005. február 28-ig hirdessék meg az idei nemzeti támogatásokat és vonják vissza a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv forrásainak átcsoportosítására irányuló brüsszeli kezdeményezést.
III.1.
A Kormány a Nemzeti Vidékfejlesztés Terv (NVT) 2004. évi forrásainak átcsoportosítására vonatkozó, valamint az ezzel összefüggő top-up megállapodás módosítására vonatkozó, az Európai Unió Bizottságához benyújtott kérelmét 2005. március 31-ig visszavonja.
III.2.
Az FVM vállalja, hogy a SAPARD-támogatások kifizetését az eljárási szabályok életszerű alkalmazásával felgyorsítja. A 2004. évi NVT keretekre benyújtott pályázatok elbírálása haladéktalanul megtörténik, a pályázókat ennek eredményéről legkésőbb 2005. március 15-éig az MVH kiértesíti, és legkésőbb 2005. március 31-ig kifizeti.
III.3.
A 2005. évi NVT pályázatokat a tárca legkésőbb 2005. március 31-ig az NVT eredeti, EU által aláírt pénzügyi táblázata szerinti forráskerettel meghirdeti.

3. A felfüggesztett AVOP és NVT pályázatok – beleértve a „Földért életjáradékot” programot felváltó kedvezőbb európai „Korai nyugdíjazás” jogcím – azonnali megnyitását, az „életképességi határok” csökkentését, a 2004. évi keretre pályázók azonnali kiértesítését és az elbírált pályázatokban megállapított támogatások (beleértve a SAPARD támogatásokat is) folyósítását 30 napon belül.
III.4.
A tárca vállalja, hogy az NAKP 2004. első nyolc hónapjára eső kifizetéseit 2005. március 31-ig teljesíti mindazoknak, akik a 2002-ben megkötött támogatási szerződés (a Tanács 2092/91 rendelete, a 140/99 Kormány rendelet, a 2/2000 FVM-KöM közös rendelet, illetve a 74/2004 FVM rendelet) követelményeinek az FVM által elismert ellenőrző szervezet igazolása szerint eleget tettek.
III.5.
Az NVT korai nyugdíjazás jogcímének pályázatát a tárca legkésőbb 2005. június 1-ig meghirdeti, megteremti annak hazai jogszabályi kereteit, és a meghirdetéshez szükséges hazai forráshányadot biztosítja.
III.6.
A felfüggesztett AVOP pályázati jogcímeket a tárca legkésőbb 2005. március 31-ig megnyitja.
III.7.
Az AVOP és az NVT pályázatok adott jogcímeinél befogadási kritériumként meghatározott „életképességi határértékeket” a tárca az alábbiak szerint csökkenti:
  • AVOP: 2 EUME

  • NVT: 1 EUME

A pályázható összegek felső határértékét az életképességi határértékekkel szabályozott jogcímeknél a tárca a felére csökkenti.

9. A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcíménél
  • a degresszivitás – a maximálisan 500 ha-os jogosult pályázati terület – visszaállítását, és ezzel a források igazságosabb elosztását;

III.8.
A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcímeinél sávos degresszivitás kerül érvényesítésre az alábbi sávhatárokkal:
Szántó és gyep művelési ágban
0-150 ha 100%
150,01-300 ha 90%
300,01-500 ha 70%
500,01-800 ha 50%
800,01-1500 ha 30%

Szőlő, gyümölcs, tó, nádas (vizes élőhelyek) művelési ágban
0-30 ha 100%
30,01-60 ha 90%
60,01-100 ha 70%
100,01-160 ha 50%
160,01-300 ha 30%

9. A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcíménél
  • a gazdálkodási rendszerek kifizetési összegeinél meglévő aránytalanságok (pl. az ökológiai gazdálkodás indokolatlan alulfinanszírozásának) megszüntetését.

III.9.
A kifizetési arányok meghatározásánál prioritást kap az egyes gazdálkodási rendszerek környezeti hozadéka, népességmegtartó ereje. Ennek megfelelően az ökológiai gazdálkodás kifizetései – alapul véve az integrált gazdálkodás kifizetéseit – annak legalább 120%-át eléri. Az ökológiai gazdálkodásra hátrányos intézkedések (ökológiai kiegészítő területek előírása, párhuzamos gazdálkodás tilalma, toxikus elemek vizsgálata a ciklus végén stb.) törlése. Az erre vonatkozó és a hatályos jogszabályelőírások értelmezésére az egyeztetések legkésőbb 2005. március 5-éig megkezdődnek a tárca és az érdekképviseletek között, és ennek eredménye mint módosítási javaslat az Európai Unióhoz 2005. március 31-ig benyújtandó NVT módosítási csomagba bekerül.
III.10.
Az NVT „Agrár-környezetgazdálkodás” jogcímében szereplő integrált ültetvény célporgramjába a bodza, homoktövis valamint az egyéb gyümölcsök és gyümölcsények kerüljenek be.
III.11.
Az állattartással kapcsolatos agrár-környezetgazdálkodási jogcímeknél a jogosult állatfajok (pl. liba) tekintetében legkésőbb 2005. március 5-éig egyeztetések kezdődnek a tárca és az érdekképviseletek között, és az erre vonatkozó módosítási javaslatok bekerülnek az Európai Unióhoz 2005. március 31-ig benyújtandó NVT módosítási csomagba.
III.12.
Az NVT „Technikai segítségnyújtás” jogcímét a tárca az érdekképviseletek és egyéb civil szervezetek felé is megnyitja.
III.13.
Az NVT „Termelői csoportok” intézkedése során az FVM 2005. március 31-ig megteremti a termelők valós önszerveződésének feltételeit oly módon, hogy
  • az EU támogathatósági ajánlásaival egyezően 250 millió forintos árbevételi értékhatárt állapít meg;

  • meghatározza a gazdasági összeférhetetlenség kritériumait a termelői csoport tagjaira vonatkozóan;

  • jogilag lehetővé teszi a BÉSZ-ek termelői csoportokká alakulását;

  • visszaállítja az erdészeti szakág termelői csoportként való működésének lehetőségét;

  • a termelői csoportok szövetségeinek támogatását az 85/2002. (IX.17.) FVM-rendeletnek megfelelően visszaállítja

Az FVM a vonatkozó rendelkezéssel összhangban biztosítja a MAGOSZ, AGRYA és a HANGYA szavazati jogú képviseletét a minisztérium szakmai bizottságaiban.

12. Követeljük továbbá,
  • a gyenge adottságú szántóterületek erdősítéséhez (évi 24.000 ha) az Európai Uniótól igényelhető támogatás teljes körű felhasználásához a nemzeti támogatási hányad (2 milliárd Ft) biztosítását. A programban kérjük biztosítani a földtulajdonosok és társulásaik elsőbbségét,

III.14.
Az NVT „Mezőgazdasági területek erdősítése” jogcím előirányzatban évi 15.000 ha első kivitel indokolt. Amennyiben az NVT forráskereteinek felhasználása során valamely jogcímnél maradványok keletkeznének, úgy azok a „Mezőgazdasági területek erdősítése” és az „Agrár-környezetgazdálkodás” intézkedési területek között azonos arányban kerülnek felosztásra és felhasználásra.

6. [Egyúttal] kezdjenek offenzívát és azonnali tárgyalásokat az EU-val a vidékfejlesztés 2007-2013-as tervidőszakra vonatkozó forráskereteinek növelésére az érdekképviseletek ellenjegyzésével.
III.15.
A tárca a 2007-2013-mas EU tervidőszakra vonatkozó vidékfejlesztési tervezési folyamatban e források lehető legnagyobb mértékének elérését célozza meg, és a tervkészítés folyamatában megteremti az érdekképviseleti szervezetek számára az érdemi közreműködés lehetőségét.

5. Az uniós gyakorlatnak megfelelően az érdekképviseleteket folyamatosan, a valóságnak megfelelően tájékoztassák az ágazatot érintő kifizetésekről, a beérkezett pályázatokról és a feldolgozottság mértékéről, a tájékoztatást három hetente tegyék közzé a Magyar Közlönyben.
III.16.
A miniszter vállalja, hogy az ágazat területén a beérkezett pályázatokról, kérelmekről, intervenciós felajánlásokról, a feldolgozottság mértékéről, a teljesített kifizetésekről a minisztérium és az MVH honlapján, valamint a Magyar Mezőgazdaság és a Kistermelők Lapja c. folyóiratokban a nyilvánosságot havi rendszerességgel tájékoztatja, és biztosítja, hogy a pályázó nyomon tudja követni a pályázata sorsát.
III.17.
A társadalmi érdekegyeztetés és monitoring intézményrendszerének áttekintése az érdekképviseletek bevonásával legkésőbb 2005. április 1-ig megkezdődik, és legkésőbb 2005. június 1-ig közösen kidolgozásra kerül az érdekegyeztetés EU-normáknak megfelelő, új rendszere, különös tekintettel a FÖVÉT és az NVT valamint AVOP Monitoring Bizottságok összetételére, az Irányító Hatóság (FVM) szavazati jogú tagjainak legalább 60%-os mértékű csökkentésére.

IV. GABONA INTERVENCIÓ
7. A Kormány az Európai Unió által biztosított gabona intervenciós felvásárlás helyzetéről adjon teljes körű tájékoztatást, nevezze meg a késlekedés felelőseit, biztosítsa az intervencióra felajánlott gabona felvásárlását a jogszabályban előírtak szerint, hosszabbítsák meg a közraktári hiteleket a felvásárlás befejezéséig. A késedelmes ügyintézés miatt keletkezett károkat (kamat, árveszteség) térítsék meg. A Kormány azonnal kezdjen tárgyalásokat az Európai Unióval a rendkívüli helyzet kezelésére és tegyen lépéseket az intervenciós felvásárlás időpontjának a déli államokkal azonos határidőben való megállapítására.
IV.1.
A felek megállapodnak abban, hogy a gabona interveciós felvásárlás helyzetéről a Kormány 2005. március 5. napjáig az agrár-érdekképviseleti szervezeteknek írásban teljes körű tájékoztatást ad.
A Kormány vállalja, hogy az MVH azokkal a termelőkkel (gabonabirtokosokkal), akik 2004. november 1-től 2005. május 31-ig intervenciós felvásárlás céljára gabonájukat felajánlották, az intervenciós felvásárlási szerződést 2005. május 31. napjáig megköti, és 2005. július 31-éig az intervenciós raktárakban való elhelyezését biztosítja. A Kormány vállalja, hogy az Európai Unió Mezőgazdasági Bizottságánál haladéktalanul intézkedések megtételét kezdeményezi a magyar gabonahelyzet megoldására.
A Kormány haladéktalanul kezdeményezi Magyarország vonatkozásában az intervenciós időszak kezdő időpontjának minden év augusztus 1. napjára történő előrehozatalát.


8. A 40

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.