A Kormány nevében dr. Németh Imre földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, valamint a Gazdademonstrációt kezdeményező szervezetek képviseletében Jakab István között az agrártermelők helyzetének javítására
A Kormány nevében a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban miniszter), valamint a Gazdademonstrációt kezdeményező szervezetek (továbbiakban demonstráló szervezetek) képviseletében a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke
- tiszteletben tartva a társadalmi konfliktusok békés megoldásának elvét;
- elfogadva Magyarország Európai Uniós tagságából, és a Közös Agrárpolitika végrehajtásából adódó szabályozási kötelezettségeket, korlátokat, lehetőséget;
- a magyar agrárgazdaság és a magyar vidék jövőjéért kölcsönösen felelősséget vállalva,
az alábbiakban állapodtak meg:
I. A 2004-ES MEGÁLLAPODÁS RENDEZÉSE
2. A 2004. február 25-én aláírt Demonstrációs
Megállapodás maradéktalan betartását.
A Kormány vállalja, hogy a 2004. február 25-én aláírt demonstrációs megállapodás alábbi nem teljesült pontjainak betartására teljesítési kötelezettséget vállal az itt meghatározott határidőkkel:
I.1.
A 25/2004-es (III.3.) támogatási rendelet alapján 430.000 tonna élő vágóbaromfi után 4,085 milliárd forint állatjóléti támogatás járt volna, amelyből 1,649 milliárd forintot fizettek ki. A tárca vállalja az elmaradt kifizetés 2005. március 31. határidőre történő teljesítését.
I.2.
Sertés esetében 7,2 milliárd forint járt volna, amelyből 4,197 milliárdot fizettek ki. A befogadott pályázatok közül baromfiból 1,262 milliárd forintot, sertésből 1,826 milliárd forintot nem fizettek ki. 3,7 millió sertés állatjóléti támogatására 2000 Ft/db mértékben összesen 7,4 milliárd forintból 1,9 milliárdot nem fizettek ki. A tárca vállalja a 2004. október 12-vel leállított pályázatok újraindítását és az elmaradt támogatások visszamenőleges kifizetését.
I.3.
A 68 Ft+ÁFA/l tejár csak irányár volt, de nem minden feldolgozó vállalta. Ezért nem minden termelő jutott hozzá ehhez az árhoz. Az iskolatej akció 2004. május 1-jétől az 1-8. osztályos általános iskolásoknál meghirdetésre került, de annak költségeit a tárca az önkormányzatokra hárította, így az a legtöbb helyen nem működik. A tárca vállalja a program forrásfedezetének biztosítását.
I.4.
A Hajdú-Bét Rt. kistermelői beszállítói köre részére a hitel nem érte el a célját. A tárca a Hajdú-Bét Rt. F.a. élőállat-beszállító kishitelezői érdekében módosítja az 1041/2004. (IV.28) Korm. rendeletet valamint ezzel összefüggésben a 107/2004. (VI. 8.) FVM rendeletet oly módon, hogy ezen kishitelezők a felszámoló által visszaigazolt követeléseik 100%-ára kaphatnak hitelt. A hitelek visszafizetését az állam átvállalja.
II. TERÜLETALAPÚ TÁMOGATÁSOK
3. A velünk azonos időben csatlakozó országok gyakorlatának megfelelően a területalapú támogatások és a nemzeti kiegészítő támogatások kifizetését.
II.1.
A 2004-es területalapú támogatások (SAPS) valamint a kiegészítő nemzeti közvetlen támogatások (top-up) kifizetése március 15-ig megtörténik mindazokon a területeken, ahol nem merült fel vagy már tisztázódott az eltérés. Azokon a területeken, ahol a pontosítás megtörtént, a postára adástól számított 30 napon belül, de legkésőbb 2005. március 31-ig kifizeti a támogatás teljes összegét.
II.2.
A 2005-ös terület alapú támogatásokat (SAPS) kiegészítő nemzeti közvetlen támogatásokat (top-up) valamint a notifikált nemzeti támogatásokat az alábbi határidőkkel meghirdeti a tárca:
- SAPS: 2005. március 15.
- top-up: 2005. március 20.
- nemzeti támogatások: 2005. március 10.
A fenti támogatásokat legkésőbb 2005. december 31-ig kifizeti.
II.3.
Mivel a top-up valamint a nemzeti támogatások egy részére a 2005-ös költségvetésben nincs forrás-fedezet, ezért ezek költségvetési forrását a Kormány legkésőbb a kifizetés határidejéig pótlólagosan biztosítja. Arra nem a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) forrásainak esetleges átcsoportosításából származó forráskeretet használja fel.
II.4.
2005-től kezdve a területalapú (SAPS, top-up) támogatásokra benyújtott igénylésekkel kapcsolatban a gazdálkodó a benyújtástól számított 30 napon belül írásos visszaigazolást kap a tartalmi és formai megfelelésről. Az igénylések kifizetése legkésőbb minden év december 31-ig megtörténik. Az igénylő gazda hibátlan fizikai blokkjaiban lévő parcelláira eső támogatási összeg kifizetésre kerül.
III. VIDÉKFEJLESZTÉS (NVT, AVOP, SAPARD)
6. 2005. február 28-ig hirdessék meg az idei nemzeti támogatásokat és vonják vissza a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv forrásainak átcsoportosítására irányuló brüsszeli kezdeményezést.
III.1.
A Kormány a Nemzeti Vidékfejlesztés Terv (NVT) 2004. évi forrásainak átcsoportosítására vonatkozó, valamint az ezzel összefüggő top-up megállapodás módosítására vonatkozó, az Európai Unió Bizottságához benyújtott kérelmét 2005. március 31-ig visszavonja.
III.2.
Az FVM vállalja, hogy a SAPARD-támogatások kifizetését az eljárási szabályok életszerű alkalmazásával felgyorsítja. A 2004. évi NVT keretekre benyújtott pályázatok elbírálása haladéktalanul megtörténik, a pályázókat ennek eredményéről legkésőbb 2005. március 15-éig az MVH kiértesíti, és legkésőbb 2005. március 31-ig kifizeti.
III.3.
A 2005. évi NVT pályázatokat a tárca legkésőbb 2005. március 31-ig az NVT eredeti, EU által aláírt pénzügyi táblázata szerinti forráskerettel meghirdeti.
3. A felfüggesztett AVOP és NVT pályázatok – beleértve a „Földért életjáradékot” programot felváltó kedvezőbb európai „Korai nyugdíjazás” jogcím – azonnali megnyitását, az „életképességi határok” csökkentését, a 2004. évi keretre pályázók azonnali kiértesítését és az elbírált pályázatokban megállapított támogatások (beleértve a SAPARD támogatásokat is) folyósítását 30 napon belül.
III.4.
A tárca vállalja, hogy az NAKP 2004. első nyolc hónapjára eső kifizetéseit 2005. március 31-ig teljesíti mindazoknak, akik a 2002-ben megkötött támogatási szerződés (a Tanács 2092/91 rendelete, a 140/99 Kormány rendelet, a 2/2000 FVM-KöM közös rendelet, illetve a 74/2004 FVM rendelet) követelményeinek az FVM által elismert ellenőrző szervezet igazolása szerint eleget tettek.
III.5.
Az NVT korai nyugdíjazás jogcímének pályázatát a tárca legkésőbb 2005. június 1-ig meghirdeti, megteremti annak hazai jogszabályi kereteit, és a meghirdetéshez szükséges hazai forráshányadot biztosítja.
III.6.
A felfüggesztett AVOP pályázati jogcímeket a tárca legkésőbb 2005. március 31-ig megnyitja.
III.7.
Az AVOP és az NVT pályázatok adott jogcímeinél befogadási kritériumként meghatározott „életképességi határértékeket” a tárca az alábbiak szerint csökkenti:
- AVOP: 2 EUME
- NVT: 1 EUME
A pályázható összegek felső határértékét az életképességi határértékekkel szabályozott jogcímeknél a tárca a felére csökkenti.
9. A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcíménél
- a degresszivitás – a maximálisan 500 ha-os jogosult pályázati terület – visszaállítását, és ezzel a források igazságosabb elosztását;
III.8.
A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcímeinél sávos degresszivitás kerül érvényesítésre az alábbi sávhatárokkal:
Szántó és gyep művelési ágban
0-150 ha 100%
150,01-300 ha 90%
300,01-500 ha 70%
500,01-800 ha 50%
800,01-1500 ha 30%
Szőlő, gyümölcs, tó, nádas (vizes élőhelyek) művelési ágban
0-30 ha 100%
30,01-60 ha 90%
60,01-100 ha 70%
100,01-160 ha 50%
160,01-300 ha 30%
9. A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv agrár-környezetgazdálkodási jogcíménél
- a gazdálkodási rendszerek kifizetési összegeinél meglévő aránytalanságok (pl. az ökológiai gazdálkodás indokolatlan alulfinanszírozásának) megszüntetését.
III.9.
A kifizetési arányok meghatározásánál prioritást kap az egyes gazdálkodási rendszerek környezeti hozadéka, népességmegtartó ereje. Ennek megfelelően az ökológiai gazdálkodás kifizetései – alapul véve az integrált gazdálkodás kifizetéseit – annak legalább 120%-át eléri. Az ökológiai gazdálkodásra hátrányos intézkedések (ökológiai kiegészítő területek előírása, párhuzamos gazdálkodás tilalma, toxikus elemek vizsgálata a ciklus végén stb.) törlése. Az erre vonatkozó és a hatályos jogszabályelőírások értelmezésére az egyeztetések legkésőbb 2005. március 5-éig megkezdődnek a tárca és az érdekképviseletek között, és ennek eredménye mint módosítási javaslat az Európai Unióhoz 2005. március 31-ig benyújtandó NVT módosítási csomagba bekerül.
III.10.
Az NVT „Agrár-környezetgazdálkodás” jogcímében szereplő integrált ültetvény célporgramjába a bodza, homoktövis valamint az egyéb gyümölcsök és gyümölcsények kerüljenek be.
III.11.
Az állattartással kapcsolatos agrár-környezetgazdálkodási jogcímeknél a jogosult állatfajok (pl. liba) tekintetében legkésőbb 2005. március 5-éig egyeztetések kezdődnek a tárca és az érdekképviseletek között, és az erre vonatkozó módosítási javaslatok bekerülnek az Európai Unióhoz 2005. március 31-ig benyújtandó NVT módosítási csomagba.
III.12.
Az NVT „Technikai segítségnyújtás” jogcímét a tárca az érdekképviseletek és egyéb civil szervezetek felé is megnyitja.
III.13.
Az NVT „Termelői csoportok” intézkedése során az FVM 2005. március 31-ig megteremti a termelők valós önszerveződésének feltételeit oly módon, hogy
- az EU támogathatósági ajánlásaival egyezően 250 millió forintos árbevételi értékhatárt állapít meg;
- meghatározza a gazdasági összeférhetetlenség kritériumait a termelői csoport tagjaira vonatkozóan;
- jogilag lehetővé teszi a BÉSZ-ek termelői csoportokká alakulását;
- visszaállítja az erdészeti szakág termelői csoportként való működésének lehetőségét;
- a termelői csoportok szövetségeinek támogatását az 85/2002. (IX.17.) FVM-rendeletnek megfelelően visszaállítja
Az FVM a vonatkozó rendelkezéssel összhangban biztosítja a MAGOSZ, AGRYA és a HANGYA szavazati jogú képviseletét a minisztérium szakmai bizottságaiban.
12. Követeljük továbbá,
- a gyenge adottságú szántóterületek erdősítéséhez (évi 24.000 ha) az Európai Uniótól igényelhető támogatás teljes körű felhasználásához a nemzeti támogatási hányad (2 milliárd Ft) biztosítását. A programban kérjük biztosítani a földtulajdonosok és társulásaik elsőbbségét,
III.14.
Az NVT „Mezőgazdasági területek erdősítése” jogcím előirányzatban évi 15.000 ha első kivitel indokolt. Amennyiben az NVT forráskereteinek felhasználása során valamely jogcímnél maradványok keletkeznének, úgy azok a „Mezőgazdasági területek erdősítése” és az „Agrár-környezetgazdálkodás” intézkedési területek között azonos arányban kerülnek felosztásra és felhasználásra.
6. [Egyúttal] kezdjenek offenzívát és azonnali tárgyalásokat az EU-val a vidékfejlesztés 2007-2013-as tervidőszakra vonatkozó forráskereteinek növelésére az érdekképviseletek ellenjegyzésével.
III.15.
A tárca a 2007-2013-mas EU tervidőszakra vonatkozó vidékfejlesztési tervezési folyamatban e források lehető legnagyobb mértékének elérését célozza meg, és a tervkészítés folyamatában megteremti az érdekképviseleti szervezetek számára az érdemi közreműködés lehetőségét.
5. Az uniós gyakorlatnak megfelelően az érdekképviseleteket folyamatosan, a valóságnak megfelelően tájékoztassák az ágazatot érintő kifizetésekről, a beérkezett pályázatokról és a feldolgozottság mértékéről, a tájékoztatást három hetente tegyék közzé a Magyar Közlönyben.
III.16.
A miniszter vállalja, hogy az ágazat területén a beérkezett pályázatokról, kérelmekről, intervenciós felajánlásokról, a feldolgozottság mértékéről, a teljesített kifizetésekről a minisztérium és az MVH honlapján, valamint a Magyar Mezőgazdaság és a Kistermelők Lapja c. folyóiratokban a nyilvánosságot havi rendszerességgel tájékoztatja, és biztosítja, hogy a pályázó nyomon tudja követni a pályázata sorsát.
III.17.
A társadalmi érdekegyeztetés és monitoring intézményrendszerének áttekintése az érdekképviseletek bevonásával legkésőbb 2005. április 1-ig megkezdődik, és legkésőbb 2005. június 1-ig közösen kidolgozásra kerül az érdekegyeztetés EU-normáknak megfelelő, új rendszere, különös tekintettel a FÖVÉT és az NVT valamint AVOP Monitoring Bizottságok összetételére, az Irányító Hatóság (FVM) szavazati jogú tagjainak legalább 60%-os mértékű csökkentésére.
IV. GABONA INTERVENCIÓ
7. A Kormány az Európai Unió által biztosított gabona intervenciós felvásárlás helyzetéről adjon teljes körű tájékoztatást, nevezze meg a késlekedés felelőseit, biztosítsa az intervencióra felajánlott gabona felvásárlását a jogszabályban előírtak szerint, hosszabbítsák meg a közraktári hiteleket a felvásárlás befejezéséig. A késedelmes ügyintézés miatt keletkezett károkat (kamat, árveszteség) térítsék meg. A Kormány azonnal kezdjen tárgyalásokat az Európai Unióval a rendkívüli helyzet kezelésére és tegyen lépéseket az intervenciós felvásárlás időpontjának a déli államokkal azonos határidőben való megállapítására.
IV.1.
A felek megállapodnak abban, hogy a gabona interveciós felvásárlás helyzetéről a Kormány 2005. március 5. napjáig az agrár-érdekképviseleti szervezeteknek írásban teljes körű tájékoztatást ad.
A Kormány vállalja, hogy az MVH azokkal a termelőkkel (gabonabirtokosokkal), akik 2004. november 1-től 2005. május 31-ig intervenciós felvásárlás céljára gabonájukat felajánlották, az intervenciós felvásárlási szerződést 2005. május 31. napjáig megköti, és 2005. július 31-éig az intervenciós raktárakban való elhelyezését biztosítja. A Kormány vállalja, hogy az Európai Unió Mezőgazdasági Bizottságánál haladéktalanul intézkedések megtételét kezdeményezi a magyar gabonahelyzet megoldására.
A Kormány haladéktalanul kezdeményezi Magyarország vonatkozásában az intervenciós időszak kezdő időpontjának minden év augusztus 1. napjára történő előrehozatalát.
8. A 40