Nem tartja megfelelőnek az eredmény kiszámítását a vasúttársaság pénzügyekért felelős első embere a MÁV elővárosi vonatokra kiírt tenderének kapcsán. Ökrös András az Indexnek elmondta: szerinte a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait át kellett volna számolniuk a MÁV pénzügyeseinek. Ökrös két nap haladékot kért múlt csütörtökön a cég menedzsmentjétől, majd másnap az igazgatóságától is, de nem fogadták el a javaslatát.
A még 2003 végén elindított tender szabályainak kialakítása még Ökrös tavaly májusi kinevezése előtt történt. „Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt” – mondta a MÁV pénzügyeinek jelenlegi felelőse az Indexnek. A MÁV ugyanis nemcsak harminc (és opcionálisan legfeljebb még ugyanennyi) járművet vásárol, de a szállítóknak vállalniuk kell a vonatok működtetését, karbantartását, takarítását is harminc évig. Ennek költségeit pedig értelemszerűen harminc évig kell fizetni. A MÁV ugyancsak figyelembe veszi a motorvonatok által fogyasztott elektromos energia árát, ez a költség szintén folyamatosan jelentkezik.
A szoros versenyben második helyezést elért kanadai-német Bombardier szintén kifogásolta a jelenérték-számítás hiányát, amikor megtámadta a MÁV döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságon. Ők ugyanis úgy veszítettek, hogy lényegesen olcsóbban adták volna ugyan Talent nevű járműveiket, mint a győztes Stadler saját Flirtjeit (4,3 millió áll szemben 4,96 millióval szerelvényenként), de azok üzemeltetése a tender adatai szerint markánsan drágábbnak bizonyult.
Ökrös szerint töviről hegyire át kellett volna számolni minden adatot, amit a bírálók figyelembe vettek. Egy százmilliárd forintos nagyságrendű közpénzköltésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul egy bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó, amely szerint a maximálisan szerezhető ezer ponthoz képest minimális, kevesebb mint hétpontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.
A vezérigazgató-helyettes szerint meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói között nem módosították-e menet közben úgy a szabályokat, hogy emiatt más lett a győztes. Hozzátette: az értékelést végzőktől független MÁV-os szakembereknek is át kellett volna nézni a számítást.
A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. közleményben üdvözli a MÁV Rt. döntését, amelyben a Stadler Bussnang AG-t és annak Flirt típusú motorvonatát hirdette ki győztesként a MÁV Rt. elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt közbeszerzési tenderén. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. a Stadler AG legnagyobb magyarországi alvállalkozója és a magyar alvállalkozók koordinátora. A Stadler első két Flirt típusú motorvonata 2006 márciusában kezdi meg működését a magyar utakon.
Forrás: Index, Tőzsdefórum