A vasúttársaságnál is bírálják a MÁV-tender eredményét

Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója vizsgálatot rendelt el a cég pénzügyi vezérigazgató-helyettese ellen az Indexen megjelent nyilatkozata miatt, s annak lejártáig felfüggesztette állásából Ökrös Andrást. A MÁV pénzügyi vezetője korábban azt mondta az Indexnek, nem megfelelően számolták ki az eredményeket a MÁV elővárosi vonatokra kiírt tenderének kapcsán.

MNO
2005. 03. 23. 16:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tartja megfelelőnek az eredmény kiszámítását a vasúttársaság pénzügyekért felelős első embere a MÁV elővárosi vonatokra kiírt tenderének kapcsán. Ökrös András az Indexnek elmondta: szerinte a vasúttársaság beruházási részlege által elkészített eredmény pénzügyi számításait át kellett volna számolniuk a MÁV pénzügyeseinek. Ökrös két nap haladékot kért múlt csütörtökön a cég menedzsmentjétől, majd másnap az igazgatóságától is, de nem fogadták el a javaslatát.

A még 2003 végén elindított tender szabályainak kialakítása még Ökrös tavaly májusi kinevezése előtt történt. „Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt” – mondta a MÁV pénzügyeinek jelenlegi felelőse az Indexnek. A MÁV ugyanis nemcsak harminc (és opcionálisan legfeljebb még ugyanennyi) járművet vásárol, de a szállítóknak vállalniuk kell a vonatok működtetését, karbantartását, takarítását is harminc évig. Ennek költségeit pedig értelemszerűen harminc évig kell fizetni. A MÁV ugyancsak figyelembe veszi a motorvonatok által fogyasztott elektromos energia árát, ez a költség szintén folyamatosan jelentkezik.

A szoros versenyben második helyezést elért kanadai-német Bombardier szintén kifogásolta a jelenérték-számítás hiányát, amikor megtámadta a MÁV döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságon. Ők ugyanis úgy veszítettek, hogy lényegesen olcsóbban adták volna ugyan Talent nevű járműveiket, mint a győztes Stadler saját Flirtjeit (4,3 millió áll szemben 4,96 millióval szerelvényenként), de azok üzemeltetése a tender adatai szerint markánsan drágábbnak bizonyult.

Ökrös szerint töviről hegyire át kellett volna számolni minden adatot, amit a bírálók figyelembe vettek. Egy százmilliárd forintos nagyságrendű közpénzköltésnél ugyanis megengedhetetlen, hogy bármilyen hiba csússzon a kalkulációba. Ráadásul egy bonyolult, súlyozott pontozási rendszerről van szó, amely szerint a maximálisan szerezhető ezer ponthoz képest minimális, kevesebb mint hétpontos különbséggel hozták ki győztesnek a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumát.

A vezérigazgató-helyettes szerint meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói között nem módosították-e menet közben úgy a szabályokat, hogy emiatt más lett a győztes. Hozzátette: az értékelést végzőktől független MÁV-os szakembereknek is át kellett volna nézni a számítást.




A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. közleményben üdvözli a MÁV Rt. döntését, amelyben a Stadler Bussnang AG-t és annak Flirt típusú motorvonatát hirdette ki győztesként a MÁV Rt. elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt közbeszerzési tenderén. A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. a Stadler AG legnagyobb magyarországi alvállalkozója és a magyar alvállalkozók koordinátora. A Stadler első két Flirt típusú motorvonata 2006 márciusában kezdi meg működését a magyar utakon.

Forrás: Index, Tőzsdefórum

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.