A dolog abból adódik, hogy az új tíz tagállam számára lejárnak azok az átmeneti mentességek, amelyek alapján megõrizhették néhány termékre a kedvezményes ÁFA-kulcsot. Magyarországon ez a távhõ-szolgáltatásra, a szénre, a kokszra és más tüzelõanyagokra, illetve az éttermi szolgáltatásokra vonatkozik. Amikor ez lejár, akkor vissza kell állni az általános ÁFA-kulcsra, ami Magyarország esetében huszonöt százalék. Képzeljük el, hogy milyen drágulást jelentene ez például a távfűtésnél, vagy az említett más cikkeknél, ha nem történik semmi – mondta a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában Kovács László. Ugyanakkor a tizenöt régi tagállamnak nem kell ilyen lépést tennie, õk hosszú ideje alkalmaztak nulla kulcsot is, és ez meg is maradt, mert nekik annak idején nem kötöttek ki ilyen határidõt. – Most azon dolgozom, hogy egyenlítsük ki a helyzetet. Mivel a régi tagállamok nem hajlandóak lemondani a kedvezményes kulcsokról, ezért az a megoldás, ha az új tagállamok kapnak egy lehetőséget, hogy megőrizzék, vagy esetleg még ki is terjesszék a kedvezményes kulcsok alkalmazását – közölte az adóügyi biztos.
– Azt gondolom, hogy a régebbi uniós tagországok az újonnan csatlakozottak kedvéért inkább belemennek egy kedvezményes ÁFA-kulcs rendszerbe, mint hogy ők mondjanak le a kedvezményes kulcs alkalmazásáról – vélekedett a biztos. Ez nekik különösebb problémát nem okoz, és ez akkor lesz majd csak aktuális, amikor megszűnnek az átmeneti mentességek. Addig Kovács szerint „meg kell dolgozni” a tagállamokat, hogy ezt elfogadják. Leszögezte: amennyiben az általános ÁFA-kulcs mégsem kerülne lejjebb, úgy a magyar kormány megteheti, hogy leszállítja huszonötrõl húszra, vagy még lejjebb, egészen tizenötig.
Nemcsak Magyarországon probléma a gépjárművek regisztrációs adója, ami kettõs adózással jár, annak ellenére, hogy ez ellentmond az egységes belsõ piac logikájának. Most készül egy tervezet az egységes gépkocsi-adózási rendszer kialakítására, amely, ha a bizottság elfogadja, és a Pénzügyminiszteri Tanács rábólint, akkor ez kötelezõen fog beépülni a tagállamok jogrendjébe és ki fogja zárni a kettõs adóztatást. Vagyis ha valaki Németországban vesz egy gépkocsit, arra kifizeti a regisztrációs adót, majd elhozza Magyarországra, itt nem kell majd újra kifizetnie ugyanezt az adónemet. Az Európai Parlament az adótörvényekrõl mindig õsszel dönt, és a jogszabályok január 1-jével lépnek életbe, tehát ha az Európai Unió részérõl megszületik minden szükséges döntés, úgy Magyarországon és a többi országban ez csak január 1-jével lesz majd életbe léptetve kötelezõ érvénnyel.

Az autópályán lerobbanni életveszélyes is lehet – mi legyen az első teendőnk?