Magántőke érkezhet a Déli pályaudvarra; járatok is megszűnnek

A nagy vasúti csomópontok közül elsőként a Déli pályaudvart újítja fel a MÁV Rt. – jelentette be Mándoki Zoltán, a cég társ-vezérigazgatója. Néhány viszonylatban a társaság csökkenti járatai számát, de vonalak nem szűnnek meg. A cégvezető cáfolta az állami vasutak és a Magyar Magánvasút Rt. közötti feszültség létét – írja a Napi Gazdaság.

MNO
2005. 03. 23. 8:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Déli pályaudvar lesz az első, amelyet a nagy csomópontok közül felújít a MÁV Rt. és a rekonstrukcióhoz kapcsolódóan ingatlanfejlesztésre is sor kerül – jelentette ki kedden Mándoki Zoltán, a cég társ-vezérigazgatója. Mándoki a társaság terveiről az önkormányzati bizottság meghallgatásán beszélt, ahol azt is elmondta, hogy két éven belül megkezdődhet a Déli átépítése. A szakértők véleménye alapján a budai pályaudvar megmarad jelenlegi, úgynevezett fejállomási szerepkörében, de új formájában a vágányok fedettek lesznek. A 10 milliárdos nagyságrendű projektben a vállalkozói tőke szerepvállalására is számít a vasúttársaság vezetése.

Minden ellenkező híreszteléssel szemben az idén egyetlen vonal sem szűnik meg, néhány járattal ugyanakkor kihasználtsági szempontok miatt kevesebb közlekedik majd – mondta Mándoki. A társaság 2006-ig semmilyen eszközét nem adja át magántársaságoknak vagy önkormányzatoknak. A cég végleges státusáról ugyanakkor a már a gazdasági tárcán belüli egyeztetésnél tartó vasúti törvény rendelkezhet majd.
A tavaly év végi 46,4 ezer fős személyi állomány az idén 5 ezer fővel csökkenhet. Ez döntően a dolgozók gazdasági társaságokba történő kiszervezésével megy végbe, de mintegy 1500 fős elbocsátásra is sor kerül. A vezérigazgató szerint a csak a személyszállításnál 150 milliárd forintos költségvetésű államvasutak mindössze 32-33 milliárd forint jegybevétellel számolhat. Ehhez jön hozzá a 22 milliárd forintos fogyasztói árkiegészítés és a 41 milliárd forintos állami támogatás. Az így fennmaradó hiány csökkentésére hatékonyságjavító programot vezetett be a társaság, melynek keretében tavaly 22 milliárd forint működési költséget tudtak lefaragni. Idén ezt újabb 8-9 milliárd forintos költségcsökkentés követheti.

Nincs feszültség a MÁV és a magánvasúttársaságok között – jelentette ki Mándoki a meghallgatáson. Ezzel a Magyar Magánvasút Rt.-vel (MMV) kapcsolatos ügyre utalt, amelyben az MMV szerint a MÁV árufuvarozási üzletága visszaélt erőfölényével egy szénszállító szerelvény továbbhaladásának blokkolásával. A vezérigazgató elmondta, hogy ők a szabályokat betartva jártak el, és hogy saját hatáskörben általában ezek rugalmas értelmezésére hívja fel kollégáit. A verseny szabályait ugyanakkor nemcsak a MÁV-nak, hanem a kisebb szereplőknek is be kell tartani – tette hozzá.

SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS
(MILLIÁRD FORINT)
Összes bevétel 95-96
Költségvetési tétel a cégnél 150

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.