Dán, német és spanyol szakmai befektetők is megvásárolnák a Budapest Airport Rt.-t, de további 10-12 cég is érdeklődik, többségük nem pénzügyi társaság. Az ÁPV Rt. várhatóan április közepén dönti el, melyik privatizációs módszert alkalmazza a sokat ígérő magyar társaság esetében – írja a Világgazdaság.
Az év legnagyobb privatizációs ügylete iránt máris számos befektető érdeklődik. Megvenné a Budapest Airport Rt. (BA) felkínált 75 százalékát és regionális közlekedési, logisztikai és kereskedelmi központtá fejlesztené Ferihegyet a koppenhágai nemzetközi repülőteret üzemeltető Kobenhavns Lufthavne (KL A/S) – mondta Budapesten, a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában Rasmuss Christiansen üzletfejlesztési igazgató. A dán társaság már öt éve folyamatosan vizsgálja a magyarországi lehetőségeket, és a térségben legnagyobb növekedési potenciálúnak véli azokat.
A Koppenhágában tavaly 19 millió utast kiszolgáló dán társaság kiterjedt repülőtér-fejlesztést és kereskedelmi tevékenységet folytat, és ezt is kamatoztatná, ha megjelenne Budapesten. A dánok persze nincsenek egyedül, hiszen komoly fejlesztői szándékot fejezett ki tavaly novemberben a lapnak adott exkluzív interjúban a spanyol Ferrovial, amelynek Lengyelországban már van egy nagy repülőtéri projektje. Ugyancsak ezt jelezte a frankfurti nemzetközi repülőteret üzemeltető Fraport AG képviselője.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a Budapest Airport Rt. egy részvény híján 75 százalékát kínálja megvételre a potenciális befektetőknek. A Budapest Airport Rt. tulajdonában vannak az utasfogadó épületek, a parkolók, s minden bizonnyal vele együtt értékesítik a cargoközpontot majdan befogadó telket. Az utóbbi megvásárlása körül kipattant botrány hátráltatja a kulcsfontosságú létesítmény megépítését, pedig ezt a beruházást minden szakmai és pénzügyi befektető az egyik legsürgetőbb feladatnak véli. A Budapest Airport Rt. 100-150 milliárd forintra becsült értékét közvetve növeli, hogy az idén nyáron átadják a felújított és kibővített 1-es fogadócsarnokot, ahol immár 2,5 millió utast fogadhatnak évente.
Egyelőre nem dőlt el, hogy az ÁPV Rt. szakmai befektetőnek adja-e el a csomagot, tőzsdére viszi-e a céget, esetleg koncessziót ad egy szakmai befektetőnek, netán kötvényeket bocsátanak ki a BA Rt. részvényeire, vagy ezektől eltérő megoldást választ.
Ferihegy a kelet-közép-európai régió leggyorsabban növekedő repülőtere volt 2004-ben. Erőteljes bővülés jellemezte az utasforgalmat és az árufuvarozást. Tavaly 6,45 millióan fordultak meg a légikikötőben, ez 28 százalékkal több, mint 2003-ban. A cargoforgalom 80 ezer tonna volt, itt 20,3 százalékos az emelkedés.
A további növekedéshez jelentős infrastrukturális fejlesztésekre van szükség – nyilatkozta nemrég Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója a CNBC televíziós társaságnak. Az ÁPV Rt. által elfogadott idei üzleti tervben az utasforgalomban 18, az áruforgalomban 10 százalékos növekedés szerepel.
Egyelőre nem hozott döntést az ÁPV Rt. értékelő testülete a Malév privatizációjával kapcsolatban, noha ennek határideje elvileg tegnap járt le – értesült a Népszabadság. A cikk szerint az ÁPV Rt. holnapi igazgatósági ülésén így nem is lesz téma a légitársaság eladása.
A pályázatra három cég adott be érvényes ajánlatot: a magyar szakemberekből álló Aviation Solution Konzorcium, a szibériai Krasair magántulajdonosainak cége, illetve a sármelléki repülőteret is üzemeltető ír csoport. A lap információi szerint azért okoz nehézséget a döntés, mert a három pályázat közül egyik sem felel meg maradéktalanul a tulajdonos elvárásainak.