Az Unicef – az ENSZ gyermekekkel foglalkozó szervezete – szerint az kétségtelen, hogy az utóbbi években egyre több gyermek jár alapfokú képzést biztosító iskolákba, de jelentésében hozzáteszi, hogy Dél-Ázsia, Afrika és a Közel-Kelet számos országában 2005-re sem sikerült megvalósítani a célkitűzések többségét. A szervezet szerint főleg a nyugat- és közép-afrikai állapotok miatti aggodalmát hangsúlyozta. A jelentésből ugyanakkor az is kiderül, hogy az általános iskolai oktatásban való részvétel területén az egyik legnagyobb szakadék a fiú és lány gyermekek között Pakisztánban tapasztalható.
A jelentésben vázolt összkép szerint a helyzet odáig jutott, hogy az alapfokú oktatás területén immár különleges szükségintézkedések kellenének, hogy a kitűzött célok a tervezett időben megvalósíthatóak legyenek. Az általános iskolai szintű oktatásban a nemek közötti egyenlőség ugyanis a huszonnégy problémásnak minősített országból csupán ötben valósult meg eddig. A helyzetet rontja, hogy a Libériában, Sierra Leoneban és a Kongói Demokratikus Köztársaságban dúló fegyveres konfliktusok felbecsülhetetlen károkat okoztak az alapfokú oktatáshoz való hozzájutás területén is.
Az Unicef szerint Dél-Ázsiában azért sikerült bizonyos fokú előrehaladást elérni, ami azonban még mindig nem elegendő. Csak ebben a régióban 42 millió gyermek még mindig nem jut alapfokú oktatáshoz sem. Pakisztánban és Afganisztánban a legrosszabb a helyzet, és itt van jelen a legerősebben a nemek közötti megkülönböztetés is.
A jelentés legmeglepőbb része, hogy Kelet- és Közép-Európában is van ok aggodalomra, és lenne mit javítani. A dokumentum ezen része Belorusziát és Tadzsikisztánt emeli ki a térségben, mint olyan országokat, ahol a nemek közötti egyenlőség az alapfokú oktatásban még nem valósult meg.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség