Mától vizsgálódnak a MÁV-tender ügyében

Noha a MÁV – a hírek szerint – a Stadler AG-nak felajánlotta a visszalépés lehetőségét az elővárosi motorvonatok beszerzésére kiírt 130 milliárd forint értékű tenderből, a cégnek nincs szándékában elállni a pályázattól. A vita arról szól, hogy a győztes pályázó Stadler Bussnang AG beadhatta-e anyacége, a Stadler Rail AG adatait vagy sem. A Közbeszerzési Döntőbizottságtól ma tárgyalja először a tenderen vesztes Bombardier beadványát.

MNO
2005. 04. 19. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 30 (opcionálisan további 30) elővárosi motorvonat megvásárlását célzó közbeszerzési botrány akkor robbant ki, amikor kiderült, hogy a MÁV által nyertesnek nyilvánított Stadler Bussnang AG olyan módon kívánta teljesíteni a 40 milliárd forintról – egyébként az ő kérésére – 20 milliárdra leszállított árbevételi követelményt, hogy anyacége, a Stadler Rail AG adatait adta be ajánlatként. A svájciak másként nem feleltek volna meg a feltételeknek, hiszen a Stadler Bussnang AG 2001-ben még nem teljesítette a limitet – olvasható az index.hu-n.

A múlt héten Magyarországon járt és sajtótájékoztatót tartott Peter Jenelten, a Stadler-csoport értékesítési és marketingigazgatója, aki elismerte – egyes vélemények szerint elszólta magát… –, hogy az anyacég adatait szerepeltették pályázatukban, bár az ajánlattevő a Stadler Bussnang AG volt. Jenelten mindezek ellenére azt állította, hogy minden rendben van az adatokkal, azt az ellentmondást azonban nem oldotta föl, hogy a számok nem a pályázó cégre vonatkoznak.

Érvként csupán azt hozta föl a svájci igazgató, hogy a MÁV elfogadta adataikat, tehát azokkal bizonyára minden rendben van. A megfigyelők ezt az érvelést úgy értelmezték, hogy a Stadler megpróbálja a magyar vasúttársaságot tenni felelőssé, ha esetleg valóban az derül ki, hogy valami baj van a pályázatukkal.

Akadhattak a MÁV-nál is, akik ezt olvasták ki Jenelten közléséből. Az államvasút mindenesetre egy tömör közleményt adott ki, amelyben először is azt közlik, április 14-én értesültek a svájci igazgató szavairól. Ez bizonyára igaz, ám az aligha hihető, hogy Jenelten szavainak tartalma meglephette a MÁV-ot. A vasútnál ugyanis remélhetőleg olvasták a beadott ajánlatokat, tehát látniuk kellett, hogy abban az anyacég adatai szerepelnek.

Hogyan értelmezik a „konszolidált” szót?

Az Index információi szerint a Stadler pályázatának magyar fordításában a „konszolidált” szó is szerepel. Ez pedig egyértelműen utal arra, hogy az anyacégről van szó, hiszen a konszolidálás éppen azt a könyvviteli fogalmat jelöli, amikor az anyacég adataiba beszámítják a tulajdonában lévő társaságok számait is.

A MÁV közleménye kitér arra is, hogy a cég „visszamenőlegesen áttekinti az érintett dokumentumokat”. Ez a lépés mindenképp figyelemre méltó, hiszen az államvasút vezetése eddig mereven kitartott azon álláspontja mellett, hogy a tender kiírásával és kiértékelésével kapcsolatban minden rendben van. Gaál Gyula elnök-vezérigazgató például a Népszabadság március 26-i számában azt hangsúlyozta, hogy a számításokat ötször ellenőrizték.

Sőt, amikor Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes az Indexnek nyilatkozva bírálta a közbeszerzés eredményének megállapítását, először felfüggesztették állásából, majd néhány napja megszüntették munkaviszonyát. Pedig Ökrös többek között éppen azt javasolta (hiába) a menedzsmentnek, hogy az eredmény kihirdetése előtt újra át kellene nézni a pályázatokban minden adatot, számot, nehogy hiba csússzon az értékelésbe.

A Népszabadság hétfői cikke mindezt azzal az értesüléssel egészíti ki, hogy a MÁV legújabb vizsgálatában olyan dokumentumot talált, „amely egyértelművé teszi: a vasúti járműgyártásból származó 10 milliárd forintos árbevételi követelményt a Stadler-csoport, és nem a pályázó leányvállalat, a Stadler Bussnang teljesítette”.

A lap szerint a vasúttársaság legújabb lépése kaput nyit a Stadler önkéntes visszalépésre: „Úgy tudjuk, a MÁV egyelőre nem kapott választ arra, hogy a Stadler levonja-e a konzekvenciákat, és visszavonul-e a tenderből. Mindenesetre, ha ezt nem teszi, és bebizonyosodik, hogy jogszerűtlenül járt el, akkor hamis adatszolgáltatás vagy csalás címén akár három évre is kizárhatják az uniós közbeszerzési piacról” – írja a Népszabadság.

„A Stadler nem lép vissza a tendertől”

A Stadler vezető hazai alvállalkozójaként érdekelt Ganz Transelektro Közlekedési Rt. hétfőn közölte, hogy a Stadlernek „nincs szándékában visszalépni az elővárosi motorvonat tendertől”, és a MÁV nem is ajánlott föl ilyesmit.

Elvileg az is elképzelhető persze, hogy az államvasút megállapítja majd, hogy szabálytalan volt a Stadler pályázata, hiszen a kiírás (szakszóval a felhívás) és a magyar közbeszerzési törvény szerint az ajánlattevő adatait kellett volna szerepeltetni. Ebben az esetben a második helyezettnek (és nem vesztesnek) kihirdetett Bombardier-vel alá lehetne írni a szerződést, így az szállíthatná a vonatokat és bizonyára visszavonná beadványát a Közbeszerzési Döntőbizottságtól, amely egyébként kedden, április 19-én tárgyalja először az ügyet.

Ugyanakkor a Stadler is előállhat újabb részletekkel. A Magyar Hírlap április 15-i cikkéből kiderül, hogy Jeneltent azt mondta a telefoninterjú során, hogy nem emlékszik pontosan, melyik cég adatait mellékelték, „a mérleget ugyanis egy évvel ezelőtt kellett beadni, így már nem emlékezhet minden részletre.”

A Stadlernél megtalálták a papírokat

A Stadlernél azóta megtalálták a papírokat, a cég vasárnap este közleményt adott ki. E szerint a MÁV felhívásának 8. pontja „a pályázók utolsó 3 lezárt pénzügyi évi (2000., 2001., 2002.) auditált mérlegének (egyszerűsített mérlegének, beszámolójának vagy konszolidált mérlegének) benyújtását írta elő”.

Kérdés azonban, a zárójelben szereplő „konszolidált mérleg” kifejezés vajon azt jelenti-e, hogy egy másik cég konszolidált mérlegét lehet benyújtani. Vagy egyszerűen csak azt, hogy amennyiben egy olyan cég pályázna, amelynek van ilyen, akkor az beadhat konszolidált számokat. (Ha például a Stadler Rail AG ajánlkozott volna, ő nyílván konszolidált adatokat csatolhatott volna.) A Stadler közleménye mindenesetre elismeri, hogy nem a pályázó (hanem annak 100 százalékos tulajdonosa) adatait adták be.

A Stadler másik érve a közleményben, hogy „a svájci számviteli szabályok szerint a Stadler Bussnang AG nem köteles saját nyilvános pénzügyi beszámolót készíteni, így minden eddigi pályázatában anyacége csoportszintű konszolidált mérlegét nyújtotta be”.

Hogy a leánycég nem köteles pénzügyi beszámolót készíteni, abból még nem következik, hogy nem is számolják ki, mennyi az árbevétele. Ez az adat egy ábrán korábban szerepelt is a cég honlapján. Most azonban már hiába keresnénk, a weboldalon jelenleg már csak az anyacég árbevételét ábrázoló ábra található.

Forrás: Index, Néspzabadság, MNO, Magyar Nemzet

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.