A 30 (opcionálisan további 30) elővárosi motorvonat megvásárlását célzó közbeszerzési botrány akkor robbant ki, amikor kiderült, hogy a MÁV által nyertesnek nyilvánított Stadler Bussnang AG olyan módon kívánta teljesíteni a 40 milliárd forintról – egyébként az ő kérésére – 20 milliárdra leszállított árbevételi követelményt, hogy anyacége, a Stadler Rail AG adatait adta be ajánlatként. A svájciak másként nem feleltek volna meg a feltételeknek, hiszen a Stadler Bussnang AG 2001-ben még nem teljesítette a limitet – olvasható az index.hu-n.
A múlt héten Magyarországon járt és sajtótájékoztatót tartott Peter Jenelten, a Stadler-csoport értékesítési és marketingigazgatója, aki elismerte – egyes vélemények szerint elszólta magát… –, hogy az anyacég adatait szerepeltették pályázatukban, bár az ajánlattevő a Stadler Bussnang AG volt. Jenelten mindezek ellenére azt állította, hogy minden rendben van az adatokkal, azt az ellentmondást azonban nem oldotta föl, hogy a számok nem a pályázó cégre vonatkoznak.
Érvként csupán azt hozta föl a svájci igazgató, hogy a MÁV elfogadta adataikat, tehát azokkal bizonyára minden rendben van. A megfigyelők ezt az érvelést úgy értelmezték, hogy a Stadler megpróbálja a magyar vasúttársaságot tenni felelőssé, ha esetleg valóban az derül ki, hogy valami baj van a pályázatukkal.
Akadhattak a MÁV-nál is, akik ezt olvasták ki Jenelten közléséből. Az államvasút mindenesetre egy tömör közleményt adott ki, amelyben először is azt közlik, április 14-én értesültek a svájci igazgató szavairól. Ez bizonyára igaz, ám az aligha hihető, hogy Jenelten szavainak tartalma meglephette a MÁV-ot. A vasútnál ugyanis remélhetőleg olvasták a beadott ajánlatokat, tehát látniuk kellett, hogy abban az anyacég adatai szerepelnek.
Hogyan értelmezik a „konszolidált” szót?
Az Index információi szerint a Stadler pályázatának magyar fordításában a „konszolidált” szó is szerepel. Ez pedig egyértelműen utal arra, hogy az anyacégről van szó, hiszen a konszolidálás éppen azt a könyvviteli fogalmat jelöli, amikor az anyacég adataiba beszámítják a tulajdonában lévő társaságok számait is.
A MÁV közleménye kitér arra is, hogy a cég „visszamenőlegesen áttekinti az érintett dokumentumokat”. Ez a lépés mindenképp figyelemre méltó, hiszen az államvasút vezetése eddig mereven kitartott azon álláspontja mellett, hogy a tender kiírásával és kiértékelésével kapcsolatban minden rendben van. Gaál Gyula elnök-vezérigazgató például a Népszabadság március 26-i számában azt hangsúlyozta, hogy a számításokat ötször ellenőrizték.
Sőt, amikor Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes az Indexnek nyilatkozva bírálta a közbeszerzés eredményének megállapítását, először felfüggesztették állásából, majd néhány napja megszüntették munkaviszonyát. Pedig Ökrös többek között éppen azt javasolta (hiába) a menedzsmentnek, hogy az eredmény kihirdetése előtt újra át kellene nézni a pályázatokban minden adatot, számot, nehogy hiba csússzon az értékelésbe.
A Népszabadság hétfői cikke mindezt azzal az értesüléssel egészíti ki, hogy a MÁV legújabb vizsgálatában olyan dokumentumot talált, „amely egyértelművé teszi: a vasúti járműgyártásból származó 10 milliárd forintos árbevételi követelményt a Stadler-csoport, és nem a pályázó leányvállalat, a Stadler Bussnang teljesítette”.
A lap szerint a vasúttársaság legújabb lépése kaput nyit a Stadler önkéntes visszalépésre: „Úgy tudjuk, a MÁV egyelőre nem kapott választ arra, hogy a Stadler levonja-e a konzekvenciákat, és visszavonul-e a tenderből. Mindenesetre, ha ezt nem teszi, és bebizonyosodik, hogy jogszerűtlenül járt el, akkor hamis adatszolgáltatás vagy csalás címén akár három évre is kizárhatják az uniós közbeszerzési piacról” – írja a Népszabadság.
„A Stadler nem lép vissza a tendertől”
A Stadler vezető hazai alvállalkozójaként érdekelt Ganz Transelektro Közlekedési Rt. hétfőn közölte, hogy a Stadlernek „nincs szándékában visszalépni az elővárosi motorvonat tendertől”, és a MÁV nem is ajánlott föl ilyesmit.
Elvileg az is elképzelhető persze, hogy az államvasút megállapítja majd, hogy szabálytalan volt a Stadler pályázata, hiszen a kiírás (szakszóval a felhívás) és a magyar közbeszerzési törvény szerint az ajánlattevő adatait kellett volna szerepeltetni. Ebben az esetben a második helyezettnek (és nem vesztesnek) kihirdetett Bombardier-vel alá lehetne írni a szerződést, így az szállíthatná a vonatokat és bizonyára visszavonná beadványát a Közbeszerzési Döntőbizottságtól, amely egyébként kedden, április 19-én tárgyalja először az ügyet.
Ugyanakkor a Stadler is előállhat újabb részletekkel. A Magyar Hírlap április 15-i cikkéből kiderül, hogy Jeneltent azt mondta a telefoninterjú során, hogy nem emlékszik pontosan, melyik cég adatait mellékelték, „a mérleget ugyanis egy évvel ezelőtt kellett beadni, így már nem emlékezhet minden részletre.”
A Stadlernél megtalálták a papírokat
A Stadlernél azóta megtalálták a papírokat, a cég vasárnap este közleményt adott ki. E szerint a MÁV felhívásának 8. pontja „a pályázók utolsó 3 lezárt pénzügyi évi (2000., 2001., 2002.) auditált mérlegének (egyszerűsített mérlegének, beszámolójának vagy konszolidált mérlegének) benyújtását írta elő”.
Kérdés azonban, a zárójelben szereplő „konszolidált mérleg” kifejezés vajon azt jelenti-e, hogy egy másik cég konszolidált mérlegét lehet benyújtani. Vagy egyszerűen csak azt, hogy amennyiben egy olyan cég pályázna, amelynek van ilyen, akkor az beadhat konszolidált számokat. (Ha például a Stadler Rail AG ajánlkozott volna, ő nyílván konszolidált adatokat csatolhatott volna.) A Stadler közleménye mindenesetre elismeri, hogy nem a pályázó (hanem annak 100 százalékos tulajdonosa) adatait adták be.
A Stadler másik érve a közleményben, hogy „a svájci számviteli szabályok szerint a Stadler Bussnang AG nem köteles saját nyilvános pénzügyi beszámolót készíteni, így minden eddigi pályázatában anyacége csoportszintű konszolidált mérlegét nyújtotta be”.
Hogy a leánycég nem köteles pénzügyi beszámolót készíteni, abból még nem következik, hogy nem is számolják ki, mennyi az árbevétele. Ez az adat egy ábrán korábban szerepelt is a cég honlapján. Most azonban már hiába keresnénk, a weboldalon jelenleg már csak az anyacég árbevételét ábrázoló ábra található.
Forrás: Index, Néspzabadság, MNO, Magyar Nemzet

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség