Érettségibotrány: diákcsíny vagy bűncselekmény?

A telefonon megkérdezettek 38 százaléka szerint az Oktatási Minisztériumot terheli az elsődleges felelősség, mert gondatlanul őrizték és kezelték az érettségi tételeket – derül ki a Marketing Centrum gyorsfelméréséből. A kormánypártok szimpatizánsai nagyobb valószínűséggel vélnek politikai szándékot a botrány mögött, mint az ellenzék támogatói, de ez utóbbiak harmada is tudatos botránykeltésre gyanakszik.

MNO
2005. 05. 17. 8:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A telefonos háztartásban élő felnőttek 12 százalékának van a családjában valaki, aki az idén érettségizik, arról azonban, hogy idő előtt kiszivárogtak az érettségi tételek, és emiatt a matematika írásbeli vizsgát meg kell ismételni, a nyilatkozók 98 százaléka tudott – derül ki a Marketing Centrum gyorsfelméréséből. A botrányról tehát sokan tudtak, de arról, hogy mi történhetett, csak a hívottak 69 százalékának volt véleménye: 30 százalék szerint a politika áll a háttérben, valakik botrányt akartak kelteni az érettségi körül, 21 százalék úgy véli, hogy a tettesek azért lopták el a tételeket, hogy pénzt keressenek, 18 százalék szerint nem történt más, mint hogy néhány diák megszerezte a tételeket, és ez kiszivárgott.

A kormánypártok szimpatizánsai valamivel nagyobb valószínűséggel vélnek politikai szándékot az érettségibotrány mögött, mint az ellenzék támogatói, de ez utóbbiak harmada is tudatos botránykeltésre gyanakszik. Mindent egybevetve a hívottak 62 százaléka szerint az érettségi tételek ellopása bűncselekmény, és mindössze 22 százalék hajlamos inkább diákcsínynek tekinteni a dolgot. (A hiányzó 16 százalék nem kívánt vagy nem tudott állást foglalni ebben.) Ennél a kérdésnél a válaszokat egyedül az életkor befolyásolta. A 30 évnél fiatalabbak és a 60 évnél idősebbek körében vélik inkább diákcsínynek, mint bűncselekménynek a tételek ellopását, de azért náluk is többségben vannak azok, akik szigorúbban ítélik meg azt, ami történt.

A telefonos háztartásban élők 60 százaléka szerint valakik szándékosan küldték el a sajtónak az érettségi tételeket, hogy botrányt keltsenek, és mindössze 21 százalék tartja azt, hogy az újságírók voltak ügyesek. A hiányzó 19 százalék nem tudott vagy nem kívánt dönteni. A kormánypártokhoz közelebb állók 72 százaléka sejt botránykeverési szándékot abban, hogy eljutottak a sajtóhoz az érettségi tételek, míg az ellenzék támogatói körében „csak„ 61 százalék az arányuk. A felelősség kérdése osztja meg leginkább a közvéleményt. A telefonon megkérdezettek 38 százaléka szerint az Oktatási Minisztériumot terheli az elsődleges felelősség, mert gondatlanul őrizték és kezelték a tételeket. 31 százalék a tolvajokra hárítja a felelősséget, 9 százalék szerint pedig valamelyik iskolaigazgató tehet arról, ami történt. Végül azok aránya is jelentős (19 százalék), akik nem kívántak (vagy nem tudtak) állást foglalni a felelősség kérdésében. A vélemények kialakításában természetesen a válaszadók pártorientációja a döntő. Az ellenzék hívei körében 61 százalék tekinti az Oktatási Minisztériumot elsődleges felelősnek, míg a kormánypártiak körében csak 25 százalék ugyanez az arány.

Ugyanakkor a telefonon megkérdezettek mindössze 17 százaléka tartja Magyar Bálint oktatási minisztert felelősnek, pontosabban ennyien azonosultak azzal az állásponttal, hogy: „A minisztert személyes felelősség terheli, mondjon le.” A hívottak 69 százaléka viszont úgy ítélte meg: „Bűncselekmény történt, a bűnösöket kell felelősségre vonni. Ne mondjon le.„ A válaszokat természetesen ennél a kérdésnél is befolyásolja a pártorientáció, amennyiben az ellenzék hívei körében 38 százalék szerint kellene Magyar Bálintnak lemondania a történtek miatt, míg a kormánypártiak körében mindössze 7 százalék vélekedik ugyanígy. E kérdésnél a legfigyelemreméltóbb adat azonban az, hogy az ellenzék támogatóinak többsége (56 százaléka) szerint sem kellene emiatt lemondania a miniszternek.

Az eset kapcsán a Marketing Centrum munkatársai azt is megkérdezték, hogy a magyar diákok többet, ugyanannyit vagy kevesebbet puskáznak, csalnak-e a vizsgákon, mint a fejlett európai országokban élő társaik. A hívottak többsége (52 százaléka) szerint a magyar pont ugyanannyit puskázik, mint a többi európai diák, 31 százalékuk pedig kitért a válasz elől. A magyar tanulókat csak a hívottak tizede érzi ügyeskedőbbnek, és 7 százalékuk becsületesebbnek európai társaiknál. Magát a puskázást a többség hajlamos csupán diákcsínynek tekinteni.

A megkérdezettek 64 százaléka mindentől függetlenül úgy vélekedik, hogy hosszú távon csak becsületes módon lehet érvényesülni, és mindössze 5 százalék véli úgy, hogy ma csak azok érnek el sikereket, akik ügyeskednek. Ugyanakkor azok aránya is magas (31 százalék), akik nem tudtak vagy nem akartak válaszolni a kérdésre. Végül a tekintetben teljesen megosztott a közvélemény, hogy szükség lenne-e hazánkban arra, hogy tanulmányaik kezdetén a magyar diákok is esküt tegyenek egy becsületkódexre: nem puskáznak, nem csalnak, nem törekednek jogtalan előnyszerzésre. Az ötlet a megkérdezettek 43 százalékának tetszik, de ugyanennyien vannak azok is, akik szerint ezt nálunk felesleges bevezetni.

A kutatás keretében összesen 500, országszerte véletlenszerűen kiválasztott 18 évnél idősebb telefon-előfizetővel készítettek interjút a Marketing Centrum munkatársai. Az adatfelvételre 2005. május 13-án a délutáni órákban és május 14-én a délelőtti órákban került sor. A mintában Magyarország régiói, illetve különböző nagyságú települései lakosságarányosan szerepelnek – olvasható a Népszabadságban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.