Hullik a vakolat a házakról, némelyik épületen már a meztelenek a téglák. A belvárosi Molnár utca sarkán egy falidobozból elektromos vezetékek meredeznek. Fölöttük rozsdás vascső fut, műanyag üdítőspalackot gyömöszölt mögé valaki. A járókelők koszos és üres kirakatok előtt sétálnak el, a hepehupás aszfaltot repedések szántják végig. A Mátyás Pince melletti bejáratnál gyűlik a szemét a lábrács alatt. Ez ma a Március 15. tér. Ahova óráról órára nagy buszokkal érkeznek a külföldiek – írja a Reggel című lap.
– Szégyen, hogy a főváros legfontosabb turisztikai pontjain katasztrofális állapotok uralkodnak – mondja Eltér István is, a Magyar Építész Kamara elnöke. – A Halászbástyánál egy elhanyagolt, régi vécé csúfoskodik, a Mátyás-templom mellett pedig egy iszonyú ronda tűzfal, tövében egy rossz parkkal.
Külön tanulmány, hogy mit lát az ember, amikor a Dózsa György-szobor felől megy fel a Várba. – A lift falfirkákkal, a fogadófolyosó tárlói kifakult fotókkal vannak tele. Az Oroszlános udvarra vezető kijáratnál a múltkor hímzett terítőket árultak, háttérben egy Coca-Cola-automatával. A Mátyás-kút vize habos a mocsoktól. A Citadellán pedig összetört vitrinek, régen nem működő távcsövek, rozoga kempingasztalról árusító vásározók láthatók. Az építész Grazot emlegeti, ahol még a legkisebb áruspavilont is a város tervezteti meg.
A szakemberek persze mondják és írják: a környezet állapotán javítani kell. Legalábbis abban a 2010-ig szóló turisztikai tervezetben, amely nemrég készült el a főváros megbízásából. Más kérdés, hogy a javaslatok megvalósulnak-e.
A Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke szerint ennek a kétszintű önkormányzati törvény a legnagyobb kerékkötője. – A kerületek és a főváros egymásra tologatják a felelősséget – mondja Rusznák Imre elnök. – A Március 15. tér kicsi tér nagy problémákkal. Túl sok a gazda. Van ott taxi- és turistabusz-megálló, személyautó-parkoló, szálloda, autóbusz-végállomás. Mindenki a saját érdekeit hajtja.
Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes fővárosi programokat és pénzeket említ. – Több mint tízmilliárdot költünk idén a köztisztaságra, az utak rendbehozatalára 9,5 milliárdot szánunk. A programban a turisztikailag kiemelt területek benne vannak.
A Március 15. teret azonban kihagyták.
A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának út alosztályán a hölgy még vissza is kérdez a telefonban. – Nincs benne a programban a tér. Miért is kéne benne lennie?
Az esős napok miatt a korábbi ígéretekkel ellentétben mégsem tudja május végére jelentősen csökkenteni a kátyúk számát a fővárosi önkormányzat. Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes az Info Rádiónak azt mondta: az ezer kilométeres fővárosi úthálózaton csak az esős időszak után tudják mérsékelni kettőszázra az úthibák számát. Arról is beszélt, hogy most mintegy hétszáz olyan kátyú van a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő úthálózaton, amely zavarja a forgalmat.
A tervek szerint az éjszakai és a dél-pesti tömegközlekedés helyzetének javításáról dönt e heti két napos ülésén a Fővárosi Közgyűlés.
Forrás: Reggel, Info Rádió