Szégyenfoltok a budapesti belvárosban

Töredezett aszfalt, kutyapiszok, betört kirakat, málló vakolat. Budapest sok turisztikai pontja szánalmas állapotban van. Az ide érkező külföldieket koszos, üres kirakatok és szeméthegyek várják. Az illetékesek szokás szerint egymásra mutogatnak.

MNO
2005. 05. 25. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hullik a vakolat a házakról, némelyik épületen már a meztelenek a téglák. A belvárosi Molnár utca sarkán egy falidobozból elektromos vezetékek meredeznek. Fölöttük rozsdás vascső fut, műanyag üdítőspalackot gyömöszölt mögé valaki. A járókelők koszos és üres kirakatok előtt sétálnak el, a hepehupás aszfaltot repedések szántják végig. A Mátyás Pince melletti bejáratnál gyűlik a szemét a lábrács alatt. Ez ma a Március 15. tér. Ahova óráról órára nagy buszokkal érkeznek a külföldiek – írja a Reggel című lap.

– Szégyen, hogy a főváros legfontosabb turisztikai pontjain katasztrofális állapotok uralkodnak – mondja Eltér István is, a Magyar Építész Kamara elnöke. – A Halászbástyánál egy elhanyagolt, régi vécé csúfoskodik, a Mátyás-templom mellett pedig egy iszonyú ronda tűzfal, tövében egy rossz parkkal.
Külön tanulmány, hogy mit lát az ember, amikor a Dózsa György-szobor felől megy fel a Várba. – A lift falfirkákkal, a fogadófolyosó tárlói kifakult fotókkal vannak tele. Az Oroszlános udvarra vezető kijáratnál a múltkor hímzett terítőket árultak, háttérben egy Coca-Cola-automatával. A Mátyás-kút vize habos a mocsoktól. A Citadellán pedig összetört vitrinek, régen nem működő távcsövek, rozoga kempingasztalról árusító vásározók láthatók. Az építész Grazot emlegeti, ahol még a legkisebb áruspavilont is a város tervezteti meg.

A szakemberek persze mondják és írják: a környezet állapotán javítani kell. Legalábbis abban a 2010-ig szóló turisztikai tervezetben, amely nemrég készült el a főváros megbízásából. Más kérdés, hogy a javaslatok megvalósulnak-e.

A Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke szerint ennek a kétszintű önkormányzati törvény a legnagyobb kerékkötője. – A kerületek és a főváros egymásra tologatják a felelősséget – mondja Rusznák Imre elnök. – A Március 15. tér kicsi tér nagy problémákkal. Túl sok a gazda. Van ott taxi- és turistabusz-megálló, személyautó-parkoló, szálloda, autóbusz-végállomás. Mindenki a saját érdekeit hajtja.

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes fővárosi programokat és pénzeket említ. – Több mint tízmilliárdot költünk idén a köztisztaságra, az utak rendbehozatalára 9,5 milliárdot szánunk. A programban a turisztikailag kiemelt területek benne vannak.
A Március 15. teret azonban kihagyták.

A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának út alosztályán a hölgy még vissza is kérdez a telefonban. – Nincs benne a programban a tér. Miért is kéne benne lennie?




Az esős napok miatt a korábbi ígéretekkel ellentétben mégsem tudja május végére jelentősen csökkenteni a kátyúk számát a fővárosi önkormányzat. Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes az Info Rádiónak azt mondta: az ezer kilométeres fővárosi úthálózaton csak az esős időszak után tudják mérsékelni kettőszázra az úthibák számát. Arról is beszélt, hogy most mintegy hétszáz olyan kátyú van a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő úthálózaton, amely zavarja a forgalmat.
A tervek szerint az éjszakai és a dél-pesti tömegközlekedés helyzetének javításáról dönt e heti két napos ülésén a Fővárosi Közgyűlés.

Forrás: Reggel, Info Rádió

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.