Demszkyék tiltják a kerékpárutak karbantartását

Ebben az évben három (!) kilométernyi, átlagosan 1 méter 80 centiméter széles, azaz kevesebb, mint hatezer négyzetméternyi kerékpárutat építtet a városháza, 180 millió forintért. Tavaly egy kilométernyivel növelték a nagyjából 140 kilométeres hálózatot.

MNO
2005. 07. 08. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten alig van bicikliút, ami van, az is pusztul: az illetékesek nem tartják karban, a civileknek pedig tilos hozzányúlniuk a sávokhoz – írja a Népszabadság.

Ebben az évben három (!) kilométernyi, átlagosan 1 méter 80 centiméter széles, azaz kevesebb, mint hatezer négyzetméternyi kerékpárutat építtet a városháza, 180 millió forintért. Tavaly egy kilométernyivel növelték a nagyjából 140 kilométeres hálózatot, amely a prágainak durván a fele, a bécsinek a hetede; a tágabb környéken gyakorlatilag csak a háború sújtotta Szarajevót előzzük meg.

Eközben az ember mást sem hall, mint hogy mindent be kell vetni azért, hogy Budapest belső területein a lehető legkisebb legyen a magángépjármű-forgalom, tegyünk meg mindent az alternatív eszközök, tehát nyilván a kerékpár elterjedéséért (is). Az össze nem érő száznegyven-egynéhány kilométeres hálózaton, amely a fent vázolt tempóban bővül, ez azonban hiábavaló harcnak tűnik, a járdán, mint ismeretes, tilos kerékpározni, a közúton szabad, de életveszélyes.

A fővárosi biciklista – közelebbről a Budapesti Önkéntes Kerékpárút-helyreállító Kommandó, még közelebbről a kommandó tagja, Oláh György – azonban nem csak a költséget nem érti. Oláh lapunk érdeklődésre elmondta: a hálózaton gyakorlatilag semmiféle karbantartási munkát nem végeztet a főváros, az utak tele vannak gödrökkel, a festések sok helyütt rég nem látszanak, a növényzet rálóg a pályára. A kommandó tizenöt tagja néhány hete elkezdte viszszanyesni a veszélyesre nőtt ágakat – nagyjából nyolcvan kilométernyi szakaszon már végzett is -, vállalva a jogi következményeket: miközben ugyanis a városháza nem csinál semmit, egyúttal tiltja, hogy a bicikliutakon bárki bármiféle beavatkozást végezzen – a biztonságosabb közlekedés érdekében – mondta.

Oláhék nemrég felajánlották a főváros illetékesének, hogy a hálózat egy részén újrafestik a sárga csíkokat, mire udvarias, de határozott figyelmeztetésben részesültek: vállalkozásuk gerilla-akció, amelyért jogi felelősségre vonás jár, vagyis eszükbe ne jusson, maradjanak meg inkább a szemétsöprögetésnél. A festést egyelőre tehát elvetette a kommandó, a gallyazáson kívül be kell érnie azzal, hogy levakarja a szemetet, a kavicsot – ezért nem kell bűnhődnie. Oláh György megjegyezte: volt egy pontja a kerékpárút-hálózatnak, ahol két hónapig szemeztek egy törött öblösüveggel, lesve, mikor tünteti el valaki, aki arra fel van kenve. Végül aztán egy biciklista dobta a kukába a palackot. A bicikliút-hálózat állapota mindent egybevetve tragikus.

A városüzemeltetési bizottság alelnöke, Szálka Miklós, úgy is, mint gyakorló biciklista, mélyen egyetért az önkéntesekkel: a hálózat állapota katasztrofális, karbantartás-felújítás nincs. Természetesen nem biztatja a csapatot, hogy jogszabályt sértsen (valóban azt tenné, ha elkezdene, mondjuk újrafesteni – erősítette meg), de együtt érez velük.

A főpolgármesteri hivatal nyilatkozni hivatott illetékesei közül senkit sem tudott a lap elérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.