Budapesten alig van bicikliút, ami van, az is pusztul: az illetékesek nem tartják karban, a civileknek pedig tilos hozzányúlniuk a sávokhoz – írja a Népszabadság.
Ebben az évben három (!) kilométernyi, átlagosan 1 méter 80 centiméter széles, azaz kevesebb, mint hatezer négyzetméternyi kerékpárutat építtet a városháza, 180 millió forintért. Tavaly egy kilométernyivel növelték a nagyjából 140 kilométeres hálózatot, amely a prágainak durván a fele, a bécsinek a hetede; a tágabb környéken gyakorlatilag csak a háború sújtotta Szarajevót előzzük meg.
Eközben az ember mást sem hall, mint hogy mindent be kell vetni azért, hogy Budapest belső területein a lehető legkisebb legyen a magángépjármű-forgalom, tegyünk meg mindent az alternatív eszközök, tehát nyilván a kerékpár elterjedéséért (is). Az össze nem érő száznegyven-egynéhány kilométeres hálózaton, amely a fent vázolt tempóban bővül, ez azonban hiábavaló harcnak tűnik, a járdán, mint ismeretes, tilos kerékpározni, a közúton szabad, de életveszélyes.
A fővárosi biciklista – közelebbről a Budapesti Önkéntes Kerékpárút-helyreállító Kommandó, még közelebbről a kommandó tagja, Oláh György – azonban nem csak a költséget nem érti. Oláh lapunk érdeklődésre elmondta: a hálózaton gyakorlatilag semmiféle karbantartási munkát nem végeztet a főváros, az utak tele vannak gödrökkel, a festések sok helyütt rég nem látszanak, a növényzet rálóg a pályára. A kommandó tizenöt tagja néhány hete elkezdte viszszanyesni a veszélyesre nőtt ágakat – nagyjából nyolcvan kilométernyi szakaszon már végzett is -, vállalva a jogi következményeket: miközben ugyanis a városháza nem csinál semmit, egyúttal tiltja, hogy a bicikliutakon bárki bármiféle beavatkozást végezzen – a biztonságosabb közlekedés érdekében – mondta.
Oláhék nemrég felajánlották a főváros illetékesének, hogy a hálózat egy részén újrafestik a sárga csíkokat, mire udvarias, de határozott figyelmeztetésben részesültek: vállalkozásuk gerilla-akció, amelyért jogi felelősségre vonás jár, vagyis eszükbe ne jusson, maradjanak meg inkább a szemétsöprögetésnél. A festést egyelőre tehát elvetette a kommandó, a gallyazáson kívül be kell érnie azzal, hogy levakarja a szemetet, a kavicsot – ezért nem kell bűnhődnie. Oláh György megjegyezte: volt egy pontja a kerékpárút-hálózatnak, ahol két hónapig szemeztek egy törött öblösüveggel, lesve, mikor tünteti el valaki, aki arra fel van kenve. Végül aztán egy biciklista dobta a kukába a palackot. A bicikliút-hálózat állapota mindent egybevetve tragikus.
A városüzemeltetési bizottság alelnöke, Szálka Miklós, úgy is, mint gyakorló biciklista, mélyen egyetért az önkéntesekkel: a hálózat állapota katasztrofális, karbantartás-felújítás nincs. Természetesen nem biztatja a csapatot, hogy jogszabályt sértsen (valóban azt tenné, ha elkezdene, mondjuk újrafesteni – erősítette meg), de együtt érez velük.
A főpolgármesteri hivatal nyilatkozni hivatott illetékesei közül senkit sem tudott a lap elérni.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség