Harc a szabadalomért

Mára csak egy több milliárdot érő licenc maradt a Rába Motor Gyártó Kft.-ből. A cég helyzetét reménytelennek mondják, főleg, hogy a régi menedzsment egy új vállalatot alapított, és kivitte a motorszabadalmat a felszámolásra váró cégből. A szabadalom több ezer moszkvai busz felújítását és a Kamaz uniós betörését jelentheti.

MNO
2005. 07. 04. 7:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Euro–4-es motor. A Rába Motor Gyártó Kft. menedzsmentjének, vagy 180 munkásának története már csak erről szól. Tucatnyi dossziéról, melyben benne van egy 2015-ig szóló uniós környezetvédelmi normákat teljesítő, egyszerű földgázzal működtethető motor leírása. Más ugyanis nem maradt a Rába Járműipari Holdingból két éve kiszervezett cégben. A földterületeket az egykori anyacég birtokolja ma is, a gépeket a hitelező bankok foglalták le, amikor májusban nyilvánvalóvá vált a kft. fizetésképtelensége – írja a Magyar Hírlap.

Az említett iratkötegek akár évi több milliárd forintot is érnek, hiszen emiatt a fejlesztés miatt sikerült üzletet kötni a moszkvai önkormányzattal a helyi Ikarusok fejlesztésére. Egy gázmotor átalakítása 15-20 ezer dollárt hoz a konyhára, az orosz fővárosnak csaknem ezer ilyen busza van. Ennél is többet ér – nagyjából motoronként a dupláját – a likinói buszgyárral kötött előzetes alku, mely alapján évi 500-700 orosz buszhoz építenének motort. Csak ez utóbbi projekt három-három és fél milliárd forintot hozna a konyhára.

A Rába Motor Gyártó Kft. mégis tönkrement: amikor kiszervezték az anyacégből, ezt egy hazai buszfejlesztési és a honvédségi gépjárműtender megnyerésének reményében tették, ám egyik sem jött be. Ezután jött képbe a moszkvai üzlet: a „csodamotort„ már a kiszervezett kft.-ben fejlesztették ki. Ám a beruházásokra nem volt pénz és akadozott az alkatrészellátás is. Mire Megay Oktáv, a bíróság által kirendelt végelszámoló cég, a Tizek Kft. ügyvezető igazgatója kiderítette, hogy reménytelen a cég helyzete, meglett az új cég, a régi menedzsment által alapított Rába Dízel- és Gázmotor Gyártó Kft., amelynek birtokában ott van a motorlicenc. Gyártani viszont nem tud, ugyanis, se gép, se gyár. A bankok az új üzletbe csak hiteleik törlesztése után, vagy a licenctulajdonosok számára rendkívül hátrányos feltételekkel szállnának be. Nincs egyezség a Rába Holdinggal sem.

Kérdés, ha a motorszabadalom ennyit ér, miképp lehetett kivinni a felszámolásra váró cégből. A Magyar Hírlap értesülése szerint e lépésnek lesznek jogi következményei. Igazán megkeseríteni az új cég életét azonban csak a felszámoló tudná. Megay állítja: nem akarja, sőt érdekelt is lenne a működésben, hisz az a feladata, hogy minél több pénzt hozzon vissza a hitelezőknek. A felszámolók azonban cserélődhetnek – mondta el a lap egyik győri forrása, jelezve: információi szerint egy korábban ingatlanszövetkezetek felszámolásában részt vevő csoport is „beszállt” a játékba.

A jelenleg legerősebbnek tűnő szereplő, az orosz Kamaz óriásgépgyár közvetlen befolyással bír Győrben, hiszen egy korábbi megrendelés miatt jelentős hitelezői a motorgyártó kft.-nek. Az Euro–4-es motorral felszerelt Kamazokkal már az uniós piacra is betörhetnének. Győrben viszont semmi értelme üzemet létrehozniuk, drága a munkaerő, meg hát van otthon saját kapacitás is. A moszkvai buszokat is egyszerűbb onnan kiszolgálni.

A Rába Motor Gyártó Kft. egyik esztergályosa a Magyar Hírlapnak úgy fogalmazott: „hülyére vettek minket”. A dologzókkal a 2003-as kiszervezéskor nem új munkaszerződést kötöttek, hanem az eddigit hosszabbították meg. Azaz nem bocsátották el őket, ugrott a tucatnyi év után járó, esetenként milliós végkielé­gítés. Most, a motorgyártó kft. csődjekor hiába reménykednek ebben, a cégben nincs ennyi pénz, a bérgarancia-alapból pedig legfeljebb végkielégítési töredékekre és májusi bérükre számíthatnak – ez nagyjából négyszázezer forint. A két évvel ezelőtti alkut a „nagy” Rábával a motorgyártó kft. jelenlegi menedzsmentje kötötte meg, szakszervezeti jóváhagyással. A helyi érdekvédők máig a Rába Holding szakszervezetéhez tartoznak.
(Magyar Hírlap)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.