Euro–4-es motor. A Rába Motor Gyártó Kft. menedzsmentjének, vagy 180 munkásának története már csak erről szól. Tucatnyi dossziéról, melyben benne van egy 2015-ig szóló uniós környezetvédelmi normákat teljesítő, egyszerű földgázzal működtethető motor leírása. Más ugyanis nem maradt a Rába Járműipari Holdingból két éve kiszervezett cégben. A földterületeket az egykori anyacég birtokolja ma is, a gépeket a hitelező bankok foglalták le, amikor májusban nyilvánvalóvá vált a kft. fizetésképtelensége – írja a Magyar Hírlap.
Az említett iratkötegek akár évi több milliárd forintot is érnek, hiszen emiatt a fejlesztés miatt sikerült üzletet kötni a moszkvai önkormányzattal a helyi Ikarusok fejlesztésére. Egy gázmotor átalakítása 15-20 ezer dollárt hoz a konyhára, az orosz fővárosnak csaknem ezer ilyen busza van. Ennél is többet ér – nagyjából motoronként a dupláját – a likinói buszgyárral kötött előzetes alku, mely alapján évi 500-700 orosz buszhoz építenének motort. Csak ez utóbbi projekt három-három és fél milliárd forintot hozna a konyhára.
A Rába Motor Gyártó Kft. mégis tönkrement: amikor kiszervezték az anyacégből, ezt egy hazai buszfejlesztési és a honvédségi gépjárműtender megnyerésének reményében tették, ám egyik sem jött be. Ezután jött képbe a moszkvai üzlet: a „csodamotort„ már a kiszervezett kft.-ben fejlesztették ki. Ám a beruházásokra nem volt pénz és akadozott az alkatrészellátás is. Mire Megay Oktáv, a bíróság által kirendelt végelszámoló cég, a Tizek Kft. ügyvezető igazgatója kiderítette, hogy reménytelen a cég helyzete, meglett az új cég, a régi menedzsment által alapított Rába Dízel- és Gázmotor Gyártó Kft., amelynek birtokában ott van a motorlicenc. Gyártani viszont nem tud, ugyanis, se gép, se gyár. A bankok az új üzletbe csak hiteleik törlesztése után, vagy a licenctulajdonosok számára rendkívül hátrányos feltételekkel szállnának be. Nincs egyezség a Rába Holdinggal sem.
Kérdés, ha a motorszabadalom ennyit ér, miképp lehetett kivinni a felszámolásra váró cégből. A Magyar Hírlap értesülése szerint e lépésnek lesznek jogi következményei. Igazán megkeseríteni az új cég életét azonban csak a felszámoló tudná. Megay állítja: nem akarja, sőt érdekelt is lenne a működésben, hisz az a feladata, hogy minél több pénzt hozzon vissza a hitelezőknek. A felszámolók azonban cserélődhetnek – mondta el a lap egyik győri forrása, jelezve: információi szerint egy korábban ingatlanszövetkezetek felszámolásában részt vevő csoport is „beszállt” a játékba.
A jelenleg legerősebbnek tűnő szereplő, az orosz Kamaz óriásgépgyár közvetlen befolyással bír Győrben, hiszen egy korábbi megrendelés miatt jelentős hitelezői a motorgyártó kft.-nek. Az Euro–4-es motorral felszerelt Kamazokkal már az uniós piacra is betörhetnének. Győrben viszont semmi értelme üzemet létrehozniuk, drága a munkaerő, meg hát van otthon saját kapacitás is. A moszkvai buszokat is egyszerűbb onnan kiszolgálni.
A Rába Motor Gyártó Kft. egyik esztergályosa a Magyar Hírlapnak úgy fogalmazott: „hülyére vettek minket”. A dologzókkal a 2003-as kiszervezéskor nem új munkaszerződést kötöttek, hanem az eddigit hosszabbították meg. Azaz nem bocsátották el őket, ugrott a tucatnyi év után járó, esetenként milliós végkielégítés. Most, a motorgyártó kft. csődjekor hiába reménykednek ebben, a cégben nincs ennyi pénz, a bérgarancia-alapból pedig legfeljebb végkielégítési töredékekre és májusi bérükre számíthatnak – ez nagyjából négyszázezer forint. A két évvel ezelőtti alkut a „nagy” Rábával a motorgyártó kft. jelenlegi menedzsmentje kötötte meg, szakszervezeti jóváhagyással. A helyi érdekvédők máig a Rába Holding szakszervezetéhez tartoznak.
(Magyar Hírlap)

Kiderült, hogy mikor jön végre az igazi nyár!