VW-botrány: hónapokig tarthat a nyomozás

A Volkswagen-ügy ellenére a szövetségi és tartományi kormány nem tartja szükséges módosítani az EU által bírált Volkswagen törvényt. A nyomozás középpontjában a korábbi Skoda személyzeti főnök, Helmuth Schuster és egyik munkatársa áll, akiket sikkasztással és csalással vádolnak. A konszern vezetése megvonná az elnökségi tag és kormánytanácsadó Peter Hartztól a „kormányzati kapcsolatok” feladatkört – cikkezik a botrányról a német sajtó.

2005. 07. 07. 7:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Süddeutsche Zeitung (sueddeutsche.de)

A baloldali német napilap Csúcsra járatott nyomozás a Volkswagen-botrányban címmel foglalja össze a politikai felhangoktól sem mentes korrupciós ügy eddig nyilvánosságra került részleteit.

Szerdán a VW-ügyben nyomozó braunschweigi államügyészség felkérte az alsó-szászországi tartományi bűnügyi hivatalt – Németországban a rendőri ügyek a tartományok hatáskörét képezik – hogy kapcsolódjon be az ügy felderítésébe. A megkérdezett szakértők szerint a nyomozás akár hónapokig is elhúzódhat. A botrány ellenére a szövetségi és tartományi kormány álláspontja szerint nem szükséges módosítani az EU által többször bírált Volkswagen törvényt.

A 44 esztendős törvény célja – mivel a régió legnagyobb munkaadója a VW –, hogy megakadályozza a wolfsburgi cég ellenséges kivásárlását, ezért Alsó-Szászország birtokolja a legnagyobb európai autógyár részvényeinek negyedét. (A gyár felügyeletét a mindenkori tartományi kormány – a miniszterelnök és a gazdasági miniszter – gyakorolja. Mivel 1998-ig Gerhard Schröder alsó-szászországi miniszterelnök volt és az SPD egészen 2003-ig kormányzott Hannoverben a VW-botrány rendkívül rosszkor jött a szeptemberi Bundestag választásokra készülő szociáldemokratáknak. a szerk.) Az EU bizottsága tavaly októberben pert kezdeményezett Németország ellen a VW-törvény miatt az európai bíróságnál. A vádak szerint a törvényi szabályozás elriaszthatja a külföldi befektetőket.

Jelenleg a VW-botrány nyomozásának középpontjában a korábbi Skoda személyzeti főnök, Helmuth Schuster áll, valamint Schuster egyik munkatársa, aki a Volkswagennél az üzemi tanáccsal való kapcsolattartásért volt felelős. A braunschweigi államügyészség a két férfi ellen csalás és sikkasztás vádjával folytat nyomozást. A vád szerint a két férfi a VW és csehországi leányvállalata, a Skoda pénzének egy szeletét egy bonyolult céghálózaton keresztül saját zsebükbe terelték, valamint Schuster állítólag kenőpénzeket követelt a Volkswagen beszállítóitól.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív napilap VW-botrány: Hartz állítólag biankó csekket állított ki címmel foglalja össze mindazt, amit a wolfsburgi korrupciós ügyről tudni lehet.

A lap információi szerint a konszernvezetés mérlegeli annak lehetőségét, hogy az elnökségi tag és kormánytanácsadó Peter Hartztól megvonják a „kormányzati kapcsolatok” feladatkörét. (Hartz Gerhard Schröderhez fűződő személyes kapcsolatai még abból az időből datálódnak, amikor a kancellár alsó-szászországi miniszterelnökként a VW-t is felügyelte. Hartz akkor lett országosan ismert, amikor 2002-ben megbízást kapott a gazdasági reform kidolgozására. Nevéhez kötődnek a csak Hartz I-IV-ként emlegetett megszorítás sorozatok. a szerk.) A VW szóvivője szerda este úgy fogalmazott: a konszern vezetése hónapok óta foglalkozik a feladatok újraelosztásának kérdésével, így a javaslatnak nincs köze a kenőpénz botrányhoz.

A Financial Times Deutschland információi szerint Hartz arra adott utasítást, hogy a munkavállalói oldalt képviselő üzemi tanácstagok útjai kapcsán ne ellenőrizzék, hogy az érintettek mire költik a cég pénzét. Ezzel a költségvetéssel – melynek mérete egyelőre ismeretlen – az üzemi tanácstagok kényük-kedvük szerint rendelkezhettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.