„Butaságról” érdeklődik sms-kampányában a kormány

A kormány ezen a héten azt kérdezi sms-kampányában: „Egyetért-e azzal, hogy az áfa 2006. január 1-jei csökkentése után a kereskedők az új árak mellett a régieket is kiírják?” Mivel a piaci árak változnak, nem lehet kiszűrni az áfacsökkentés miatti árváltozást, így butaság lenne a régi árakat feltüntetni - véli Antalffy Gábor, a KISOSZ elnöke.

Szilágyi Kata
2005. 08. 08. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány ezen a héten azt tudakolja az állampolgároktól sms-kampányában: „Egyetért-e azzal, hogy az áfa 2006. január 1-jei csökkentése után a kereskedők az új árak mellett a régieket is kiírják?”

A tervek szerint jövő év elejétől 25-ről 20 százalékra mérséklődik a legmagasabb áfakulcs, amely a fogyasztói árak 4 százalékos csökkentését teszi lehetővé. Sokan attól tartanak, hogy a kereskedők egy része nem érvényesíti áraiban az adóváltozást. Mivel a tavalyi áfacsökkentés hatása nem jelent meg az árakban, a kormány ellenőrző intézkedéseket kezdeményez, egyebek között az árkommandó létrehozásával. Gyurcsány Ferenc az árak ellenőrzésébe a pénzügyi és a gazdasági tárcát a fogyasztóvédelmet és az APEH-et is be kívánja vonni.

Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) elnöke az MNO érdeklődésére elmondta, a kereskedőknek jelenleg kötelező a termékeknél jól látható helyen feltüntetni az árakat. Mivel a piaci árak változnak, nem lehet kiszűrni az áfacsökkentés miatti árváltozást, így butaság lenne a régi árakat feltüntetni – tette hozzá. Mint mondta, nem érti miért kell ezen a területen hatóságilag intézkedni, amikor Magyarországon szabad árak vannak. Ha a nagykereskedő vagy elosztó nem érvényesíti a szabályokat, méltánytalan lenne a kiskereskedőkön, kisvállalkozásokon számon kérni – vélekedett. Hozzátette: egyetértenek azzal, hogy a kormány az áfacsökkenésétől árcsökkenést vár, de ezt a piacnak, és nem az államnak kell kikényszerítenie. Ha ugyanis néhány kereskedő csökkenti az árait, a többi is követi majd, hiszen a vásárló oda megy, ahol alacsonyabbak az árak – jegyezte meg Antalffy, hangsúlyozva: a vállalkozási és árképzési szabadságnak ellentmond a hatósági árellenőrzés.

Hasonló véleményen van Vámos György is, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Véleménye szerint felesleges ilyen rendeletet hozni, mivel a kereskedők a versenyhelyzet miatt maguktól is fel fogják tüntetni, ha csökkentik az áraikat az áfaváltozás miatt. A jelenlegi jogszabályok ilyen kötelezettséget nem tartalmaznak, tehát ha a kormány erre szánná rá magát, akkor jogszabályt kellene változtatnia – mondta az Info Rádiónak Vámos György rámutatva: egyáltalán nem biztos, hogy úgy fognak az árak változni, hogy minden terméknek, amely még idén 25 százalékos áfakulcs alá tartozik, egységesen négy százalékkal csökken az ára. Mint mondta, ennek értelme sem lenne, mindenki a saját üzletpolitikája szerint fog dönteni, lesz ahol jobban csökkentik az árat, lesz ahol kevésbé és lesz olyan is, ahol nem. Az árban csak az egyik tényező az, hogy mit szeretne a kereskedő és mit a vásárló, a másik tényező, hogy milyenek a termelői árak – tette hozzá.



A Fidesz választ vár Gyurcsány Ferenctől arra, kik, milyen céllal és milyen jogi alapon kezelik a kormány sms-kampányában részt vevők személyes adatait – mondta Dobó László. Az ellenzéki párt tudni szeretné, kezdeményez-e a kormányfő vizsgálatot a Miniszterelnöki Hivatalban annak érdekében, hogy kiderüljön, kik az adatkezelők, és törvényesen végzik-e az adatgyűjtést. A Fidesz arra is kíváncsi, a kormányfő tud-e arról, és egyetért-e vele, hogy egy külföldi cég kezeli az sms-kampányban résztvevők adatait.



Mesterházy Attila, az ifjúsági és szociális tárca politikai államtitkára a hétfői kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: a 25 százalékos áfa-kulcs öt százalékos csökkentésével a kormánynak a versenyképesség fokozásán túl az a célja, hogy a változtatás a fogyasztók zsebét gazdagítsa. Mint mondta, a régi és az új ár feltüntetését a kormány előírhatja a kereskedőknek és a szolgáltatóknak. Emlékeztetett: a régi és az új ár feltüntetése nem példa nélküli Magyarországon, hiszen az üzletláncok egyes akciós termékek esetén ezt már eddig is megtették. Az államtitkár hozzátette: a kormányzati cél érvényesítése érdekében gondolkoznak egy ösztönző védjegy-rendszer bevezetésén is, amelynek révén azok a kereskedők, akik érvényesítik az áfa-csökkenést áraikban, ezt egységes módon tüntethetnék fel.

László Boglár kormányszóvivő az sms-kampánnyal kapcsolatos
fideszes aggodalmakra azt mondta: sem a kormány, sem a
lebonyolításért felelős szerződéses partnere nem kezel személyes adatokat, a kampány adatvédelmi számmal rendelkezik, tehát bírja az adatvédelmi biztos felügyeletét és a kormány áll minden esetleges vizsgálat elé.

hvg.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.