Drágább lesz a taxi Pesten

Részben a hónapok óta tartó benzin- és gázolaj-áremelkedésre hivatkozva a fővárosi taxitársaságok „tarifarendezést” hajtanak végre, vagyis emelik a viteldíjakat. Bár szerették volna, de az alapdíjat nem emelhetik. A budapesti áremelést nem feltétlenül követik a vidéki társaságok.

MNO
2005. 08. 02. 7:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csupán az üzemanyag-emelés miatt srófolják feljebb a viteldíjat a fővárosi taxisok. A személyfuvarozó cégek már jó ideje nem építik be áraikba a KSH által közölt fogyasztói áremelkedést sem – nyilatkozta Horváth Pál, a Rádió Taxi ügyvezető igazgatója a Napi Gazdaságnak.

Tájékoztatása szerint a cég átlagosan 10 százalékkal emeli tarifáit augusztus végéig. A rendelésre érkező taxi a kilométerenkénti jelenlegi 176 forint helyett 186 forintot számláz majd. Az utcán leintett kocsi viteldíja nem módosul, hiszen a maximumon, 240 forinton áll most is, míg a szerződéses partnerek 175 forintért kapnak autót a jelenlegi 160 forint után.

A Taxi 2000 ugyancsak lép – mondták a cégnél –, itt saját számításaik szerint 7-8 százalékos drágulás lesz, attól függően melyik tarifa szerint és mennyit utazik az ügyfél. A bevezetés időpontját még nem döntötték el, ám augusztus végén már bizonyosan az új árakat használják. Ahhoz, hogy egy társaság biztosan rentábilis legyen, még az új díjaknál is magasabb árakkal kellene működnie – tették hozzá.

A BudaTaxi és a Tele5 szintén rendezi a tarifáit – nyilatkozta a NAPI Gazdaságnak Dudás Zoltán, a két céget tömörítő Buda Kft. ügyvezető igazgatója. Az áremelést augusztus 1–15 között hajtják végre, s minden tarifát érint majd. Hozzátette, hogy a szerződéses partnerekkel a szükséges tárgyalásokat befejezték. Dudás Zoltán úgy vélekedett, a fővárosi díjemelésekben érdemi különbségek nem lesznek.

Horváth Pál nem hiszi, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kivetni valót talál majd a taxivállalatok (látszólag összehangolt) lépésén, hiszen a drasztikusnak mondható üzemanyagár-drágulás óta nem tud olyan cégről, amely emelte volna árait, így ez a döntés immár elodázhatatlanná vált, s ezt a GVH-nál is tudják. Az előzőekhez hozzátette: szerették volna az alapdíjat is emelni, erről azonban nem a cégek, hanem a Fővárosi Önkormányzat illetékes szervei határozhatnak, ám ezt a döntést a grémium nem hozta meg.

A fővárosi taxis cégeket nem mindenhol követik a vidéki nagyvárosok fuvarozói. Miskolcon, a Non-Stop Taxinál tervbe vették ugyan a díjak emelését, ám erről a végső szót a közgyűlés mondja majd ki. A helyi cég 10–20 forint közötti drágítást szeretne elérni; most kilométerenként 139 forintért fuvaroznak, s az önkormányzati döntés értelmében az alapdíj is csak ennyi lehet (a városban az alapdíj nem haladhatja meg a kilométerenkénti árat). Zalaegerszegen a Tele 3 munkatársa úgy tájékoztatott: nem tehetik meg ezt a lépést, az utóbbi években ugyanis úgy lecsökkent az ügyfélkör, hogy egy újabb áremelés már „végzetes” lenne. Jelenleg van még némi haszon a fuvarozáson, s ebből próbálnak megélni. A pécsi Volán Taxinál hasonlóan nyilatkoztak, ez a vállalat sem emeli fuvardíjait. Hasonló a helyzet a siófoki SióTaxinál is, itt azonban azt is figyelembe kell venni, hogy például telefonon rendelt személygépkocsit négy személyre kilométerenként 400 forintért lehet kapni. A helyieknek azonban jelentős kedvezményeket kínálnak – közölték a cégnél.

Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.