Gázmérgezés okozhatta a JAK–52-es balesetét és a pilóták halálát?

A HavariaPress értesülése szerint a korábbi megállapításokkal ellentétben nem a porlasztó eljegesedése, hanem feltehetőleg gázmérgezés okozhatta 2003 őszén a Szolnok megyei Tiszagyenda térségében lezuhant JAK–52-es balesetét, melyben a honvédség két pilótája életét vesztette.

MNO
2005. 08. 28. 16:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balesetet annak idején nem egészen egy hónap alatt kivizsgálták, és megállapították, hogy a balesetet a porlasztó eljegesedése okozta. Hat hónappal a tragikus balesetet megelőzően a szolnoki alakulat pilótái jelezték, hogy a JAK–52-es gépek kabinjában rendszeresen megnő a szén-monoxid-szint, vélhetőleg a rossz motorszigetelés miatt. Az alakulat parancsnoka a pilóták jelentései alapján intézkedett, hogy a honvédség egészségvédelmi intézete vizsgálatot folytasson az ügyben. Az első méréseket az intézet 2003 áprilisában kezdte meg. A mérések megerősítették a gyanút: volt olyan gép amelyben a normál érték tizenkétszeresét mérték, de a csúcsérték ötszöröse sem volt ritka.

Nyolc nappal a tragikus baleset előtt olyan hivatalos szakértői vélemény született, amely rögzítette, hogy a pilótafülkében a szén-monoxid koncentrációja meghaladja az egészségügyi határértéket. Ezt követően a méréseket elméletben valamennyi, még üzemképes JAK–52-es gépre kiterjesztették, ám a szolnoki alakulat a repüléseket tovább folytatta. Így fordulhatott elő, hogy 2003. november 13-án a 08-as oldalszámú JAK–52-es gyakorlógép Tiszagyenda térségében lezuhant, s a gépen tartózkodó két első osztályú pilóta életét vesztette. A szén-monoxid-szivárgás és a baleset között sem akkor, sem most nem kerestek összefüggést, a baleset okaként azt tüntették fel, hogy pilóták elfelejtették a porlasztófűtést bekapcsolni ezért a motor leállt.

2004 áprilisától az előző évben megkezdett méréseket tovább folytatták, és három hónapon keresztül az összes, még megmaradt, üzemképes gép pilótafülkéjében megmérték a gázkoncentrációt. Volt olyan JAK–52-es, amelynél a teljes repülési idő 90 százalékában a megengedettnél magasabb szén-monoxid-szintet regisztráltak. A HavariaPressnek nyilatkozó orvosok szerint a szervezetbe jutó szén-monoxid csökkenti a vér oxigéntartalmát, lessítja az agyműködést, tompítja a reflexeket. Így fordulhatot elő, hogy a pilótáknak csökkent a koncentrálóképessége, és ez vezethetett a tragédiához.

A Honvédelmi Minisztériumban elismerték: a baleset kivizsgálását végző hatóság vezetője az a főtiszt volt, aki a gázszivárgások észlelése idején az alakulat parancsnoka volt, de szerintük ez nem változtat a dolgokon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.