Japán válasz az amerikai szankciókra

Japán az importtarifák 15 százalékos emelését tervezi 15 amerikai terméket érintően. A szigetország az Egyesült Államok vitatott, dömpingellenes kereskedelmi törvényére válaszol ily módon.

MNO
2005. 08. 01. 15:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A több termékkört érintő, 15 százalékos vámtarifa-emelés kiváltója az az amerikai törvénymódosítás – az úgynevezett Byrd-kiegészítés – volt. A módosítás a dömpingellenes adók szétosztását célozza a leginkább érintett iparágakban.

A jelentések szerint Washington több mint egymilliárd dollárnyi támogatást fizetett acél-, élelmiszer- és egyéb könnyűipari vállalatainak. Japán más nemzetekkel együtt kifogásolta a törvényt, ráadásul azt a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) is illegálisnak nyilvánította.

2003-ban Japán, az Európai Unió és hat másik állam jogot nyert az amerikai termékeket terhelő, 150 millió dollárnyi tarifa kivetésére, miután a Világkereskedelmi Szervezet megállapította, hogy a Byrd-kiegészítés tisztességtelen előnyhöz jutatta az amerikai termékeket. A WTO határozata után az amerikaiak megígérték, hogy fokozatosan megszüntetik a kiegészítésben foglalt terhelést. ennek ellenére a Byrd-kiegészítés még mindig hatályban van.

Az EU a kiegészítésre válaszul már megemelte az amerikai papíripari, ruházati, cipőipari termékeket és berendezéseket terhelő illetéket; az USA-nak ez mintegy 28 millió dollárba került. Kanada 14 millió dollárnyi hasonló adót vetett ki az amerikai dohánytermékekre, az osztrigára és az élősertésre.

A japán kormány szerint sokkal eredményesebb fellépésre van szükség az USA ellen, mégpedig válaszintézkedések, valamint a kiegészítés visszavonásának előmozdításával.

origo.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.