Nemzetközi légikikötő Erdélyben

Nemzetközi repülőtér létesítését tervezik a Brassó melletti Vidombákon. A 2008-ra elkészülő beruházástól a turizmus és a kereskedelem fellendülését várják a környező, többségében magyarlakta megyék. Háromszék, Hargita és Kovászna bár Románia közepén helyezkedik el, eddig kiszorultak a romániai és külföldi befektetők látóköréből.

MNO
2005. 08. 10. 7:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovászna, Brassó és Hargita megye tanácsa megállapodást írt alá az Intelcan Technosystems kanadai céggel egy nemzetközi repülőtér építésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány készítéséről. Az Intelcan a tervek szerint 18 hónap alatt építené meg a Brassó melletti Vidombákon a légikikötőt, amely méreteiben felülmúlná a marosvásárhelyi és szebeni repülőteret. A legközelebi légikikötő, a Bukarest mellett lévő otopeni repülőtér 150 kilométerre van Brassótól – írta az erdélyi Krónika.

Demeter János, a háromszéki önkormányzat elnöke elmondta: a három megye, valamint Brassó és Vidombák helyi önkormányzatai beadvánnyal fordultak a közigazgatási, közlekedési, valamint a pénzügyminisztériumhoz, a dokumentumot Calin Popescu-Tãriceanu kormányfőnek is elküldték.

A becslések szerinti 85 millió eurós beruházás 70 százalékát román kormánygaranciával felvett külföldi hitelből fizetnék, a fennmaradó 30 százalékot a kanadai cég fedezné. A 85 millió euróból 25 milliót a vidombáki önkormányzat által felajánlott 120 hektáros terület és a Brassó Megyei Tanács által biztosított infrastruktúra – áram, víz, csatornázás, gázvezetékek és a bekötőutak – tesz ki. A repülőteret az öt önkormányzatból és a kanadai cégből alakított társaság építteti, majd a létesítményt 25 évre bérbe adja a kanadai partnernek.

A nyereségből törlesztik a kivitelezésre felvett hitelt. Az előtanulmányok szerint a vidombáki nemzetközi repülőtérnek már 2009-ben évi 7,2 millió eurós évi nyeresége lehet, amely 2016-ig megkétszereződhet. A kanadai LPS Aviation Inc. cég által készített előtanulmányban az szerepel, hogy a repülőtér évi kapacitása már első évben 500 ezer utas lenne, ami a következő években elérné az 1,5–2 milliót.

Aristotel Cancescu, a Brassó Megyei Tanács elnöke a Krónikának elmondta, a megyében ezernél is több külföldi vagy vegyes tőkéjű vállalkozás működik, 2000 és 2004 között az export 192, a turisták száma 30, az elszállásolási lehetőségek száma 35 százalékkal növekedett, és a következő négy évben erőteljes fejlődésre számítanak.

A Németországból, Olaszországból vagy Görögországból érkező turisták és vállalkozók azt tapasztalják, hogy a Bukarest–Brassó útvonal gépkocsival ugyanannyi ideig tart, mint a repülőútjuk a román fővárosig. Ezt az időt lehetne megtakarítani a vidombáki repülőtér felépítésével – mondta a megyei önkormányzat elnöke. A turisták és üzletemberek utaztatása mellett számos kereskedelmi társaság áruszállításra is igénybe venné a légi utat. A feketehalmi melegházakból évente 15 millió virágot lehetne külföldön értékesíteni, de ennek az a feltétele, hogy a reggel leszedett virág még aznap piacra kerüljön valamelyik nyugat-európai nagyvárosban – említette példaként a Brassó megyei önkormányzat elnöke.

Demeter János, a Kovászna Megyei Tanács elnöke szerint a Brassót Udvarhelyszékkel összekötő 131-es országút Phare-pályázatból történő korszerűsítésével könnyebb lesz majd a vidombáki reptér megközelítése. A repülőtér közvetlen és közvetett előnyei közép- és hosszú távon a vidék jelentős fejlesztésében mutatkoznának meg, a terv pártolói elsősorban a befektetések gyarapodására számítanak az ipar, kereskedelem, turizmus és a szolgáltatások terén. Demeter János kifejtette: reméli, a kormány garanciát vállal, és akkor már jövőre megkezdhetik az építési munkálatokat.

György Ervin Kovászna megyei prefektus szerint a repülőtér fontosabb, mint az erdélyi autópálya. – A Sepsiszentgyörgytől 30 kilométerre tervezett létesítmény új világ kapuját nyitná meg a vidék számára, a beruházók könnyebben eljutnának Háromszékre, és a turisták elől is elhárulna az akadály, akik szívesen visszatérnének Székelyföldre, de elriasztja őket az utak rossz állapota – fejtette ki György Ervin.

Herman Rosner, a Kovászna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint adatok bizonyítják, hogy bár földrajzilag az ország központi részén terül el, Kovászna megye kiszorult a hazai és a külföldi befektetők látóköréből. A befektetők nyugatról keletre történő mozgása felkészületlenül érheti a térséget, ha nem hozzák be a 15 éves lemaradást. Ezért halaszthatatlan a vidombáki nemzetközi repülőtér létrehozása – fogalmazott Rosner.

Vasile Horgos, Vidombák alpolgármestere szerint a település mindenképpen nyerne a repülőtér megépítésével, mert több adót fizetnének be az önkormányzat kasszájába, ugyanakkor a vidombákiak az építkezésnél és a működő repülőtéren is találhatnak állást. Az alpolgármester elmondta: a településtől öt kilométerre egy 120 hektáros területet szánnak repülőtérnek. A jelenlegi legelő az önkormányzat tulajdonában van, körülötte viszont magánszemélyek földjei vannak, akik majd jó áron tudják értékesíteni területeiket.

Krónika

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.