Pazarlások drágítják a sztrádaépítést Magyarországon

A sztrádaépítés kilométerenként több milliárd forintjába kerül az adófizetőknek, mert hibás a finanszírozási konstrukció, mert nem kérünk EU-s támogatást, mert szigorúak az előírások és mert rámenősek az önkormányzatok – olvasható az index.hu cikkében.

MNO
2005. 08. 10. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Pazarlóbban nem is épülhetne autópálya„ – nyilatkozta a sztrádaépítéssel foglalkozó cégek egyik középvezetője az Indexnek. Magyarázat és megalapozottnak tűnő indoklás mindig van, hogy miért annyi az annyi, milyen tételek növelik az egekig a számlát.

A legutóbb átadott sztrádaszakasz, az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere 65 milliárd forintba került, vagyis egy kilométer 3,2 milliárd forintért, egyetlen méternyi autópálya 3,2 millióért épült meg. Ez az eddigi rekordár – szinte holtversenyben az M30-as utolsó, Miskolcot elkerülő 16 kilométeres szakaszával, amely csaknem 52 milliárdért, tehát szintén 3,2 milliárdos kilométerenkénti áron készült el.

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési terveinek megvalósításáét felelős Nemzeti Autópálya Rt. szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy nagyon sok kapcsolódó, nem szervesen a sztrádaépítéshez tartozó beruházást is finanszírozni kell, melyek költségei akár a teljes beruházási összeg 15 százalékát is elérhetik.

A magyar autópálya-építéseket nemcsak a járulékos költségek drágítják, hanem az is, hogy nálunk a beruházást nem az állam finanszírozza. A magyar autópályák részben PPP-konstrukcióban készülnek, mivel a költségvetés nem tudja finanszírozni a sztrádák építését. Így üzleti szereplők vesznek fel hiteleket, ezek pedig drágábbak és kedvezőtlenebbek annál, mint amennyiért egy állam juthat kölcsönhöz.

(Forrás: index.hu, vg.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.