„Pazarlóbban nem is épülhetne autópálya„ – nyilatkozta a sztrádaépítéssel foglalkozó cégek egyik középvezetője az Indexnek. Magyarázat és megalapozottnak tűnő indoklás mindig van, hogy miért annyi az annyi, milyen tételek növelik az egekig a számlát.
A legutóbb átadott sztrádaszakasz, az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere 65 milliárd forintba került, vagyis egy kilométer 3,2 milliárd forintért, egyetlen méternyi autópálya 3,2 millióért épült meg. Ez az eddigi rekordár – szinte holtversenyben az M30-as utolsó, Miskolcot elkerülő 16 kilométeres szakaszával, amely csaknem 52 milliárdért, tehát szintén 3,2 milliárdos kilométerenkénti áron készült el.
A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési terveinek megvalósításáét felelős Nemzeti Autópálya Rt. szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy nagyon sok kapcsolódó, nem szervesen a sztrádaépítéshez tartozó beruházást is finanszírozni kell, melyek költségei akár a teljes beruházási összeg 15 százalékát is elérhetik.
A magyar autópálya-építéseket nemcsak a járulékos költségek drágítják, hanem az is, hogy nálunk a beruházást nem az állam finanszírozza. A magyar autópályák részben PPP-konstrukcióban készülnek, mivel a költségvetés nem tudja finanszírozni a sztrádák építését. Így üzleti szereplők vesznek fel hiteleket, ezek pedig drágábbak és kedvezőtlenebbek annál, mint amennyiért egy állam juthat kölcsönhöz.
(Forrás: index.hu, vg.hu)

Orbán Viktor: Összeült a Védelmi Tanács az iráni helyzet miatt