Megbénult a forgalom
Az európai autómentes nap útlezárásai miatt estére hatalmas torlódás alakult ki Pest és Buda belvárosi részein. Estére megbénult a forgalom a lezárt Andrássy út környékén. A Nagykörúton, az Oktogontól mindkét irányban több megállónyi távolságban állnak a villamosok, de áll a közúti forgalom is. A trolibuszok sem tudják keresztezni az Andrássy utat, így például az Izabella utcánál is számos jármű torlódott fel. Tetézte a forgalmi fennakadásokat, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úton három sáv teljes lezárásával járó felújítás zajlik. Az autósok – akik már napokkal előre értesülhetek a lezárásról – ennek ellenére zömmel nyugodtan tűrik a lezárást. A dugó miatt viszont egyre többen fordulnak meg, olykor szabálytalanul, mások pedig a KRESZ-t is figyelmen kívül hagyva használják a környék egyirányú utcáit a forgalommal szemben haladva, menekülő utakként.
Az este 6 órakor elkezdődött kerékpáros felvonulás tetézte a fennakadásokat. A körülbelül este 8 óráig tartó felvonulás Buda és Pest belvárosát is érintette (útvonal: Andrássy út – Deák tér – Károly körút – Kossuth Lajos utca – Erzsébet híd – Attila út – Moszkva tér – Margit körút – Tölgyfa utca – Margit híd – Szent István krt. – Teréz krt. – Oktogon – Andrássy út – Felvonulási tér). Elhaladásukig leállították a forgalmat, ezért 18 órától üzemzárásig a 4-es és a 4-es gyors buszok a Gyöngyösi út és a Mexikói út között közlekednek, a 4-es és a 6-os villamosok részben a Moszkva tér és az Oktogon, részben a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások között járnak. Lezárták az V. kerületi Zrínyi utcát és a Városligeti fasort is.
A Fővimformtól kapott információk szerint este fél hétkor zsúfolt volt a Kiskörút, a Rákóczi út, a Szent Gellért rakpart és a Bartók Béla út Erzsébet híd felé haladó sávja, a Szabadság híd, a Kecskeméti utca. A kerékpáros felvonulás miatt fenti időpontban le volt zárva az Attila út, az Alagút, a Margit körút és várhatóan – ahogy a kerékpárosok haladnak – lezárják a Margit hidat is.
Több autómentes napot is tartottak már a fővárosban, ugyanakkor ezek általában hétvégére estek eddig. Most azonban egy hétköznapi forgalom elől zárják le Budapest legforgalmasabb sugárútját. Az ötletgazda a főpolgármesteri kabinet volt, melynek előterjesztését több szakbizottság is megtárgyalta, s végül a Fővárosi Közgyűlés fogadott el határozatot az autómentes napról.
Reggeli zsúfoltság
Az autómentes nap reggeli tapasztalatai szerint a Bajcsy-Zsilinszky úton volt nagyobb torlódás, a környék többi útja a megszokottnál csendesebb volt. A járókelők és autósok többsége tudta, hogy ma autómentes nap van, ennek ellenére reggel fél nyolckor a Deák téren szinte a szokásos forgalom volt tapasztalható, az autósok türelmetlenek voltak, dudáltak.
A BKV illetékese a nap folyamán úgy nyilatkozott a FigyelőNetnek: érezhető utasszám-növekedést nem tapasztaltak az autómenetes nap miatt, bár korábban számítottak erre a lehetőségre. A taxisok a BKV-val ellentétben érezték az autómentes nap hatását. A 6x6 Taxi fődiszpécsere, Tóth Péter a megszokotthoz képest 15–20 százalékkal nagyobb arányú megrendelésről számolt be, valamint a „reggeli csúcs„ kapcsán elmondta, hogy jóval több volt az utasok várakozási ideje, és sok megrendelést eleve el kellett utasítaniuk.
Napi 282 ezer autó érkezik Budapestre
Az Andrássy úton tartott mai sajtótájékoztatóján Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes kijelentette: Budapestre kitehetnék a megtelt táblát, hiszen naponta körülbelül 282 ezer autó érkezik a fővárosba – ez a szám évente 80 ezerrel bővül. A szinte üres, az autók elől lezárt Andrássy úton, ahol a madárcsicsergést is lehetett hallani, egy felmérés szerint „üres” időszakban fele annyi nitrogénoxidot és harmadannyi port szívunk be, mint amikor az autóktól zsúfolt.
Az MDF közleménye szerint a belvárosban lakók várható életkorát tíz évvel csökkenti az állandó szmog. A budapesti levegőbe jutó szennyező anyagok hatvan százalékáért, a helyi zajszennyezés háromnegyedéért pedig egyedül a gépjárműforgalom a felelős. Az MDF szerint arról, hogy Budapestből „szmogváros” lett, a Demszky Gábor-féle városvezetés tehet, amely hiába támogatja szavakban az autómentes napot, miközben például a városi kerékpárutak fejlesztése fényévekre van a választási ígéretektől és a lakosok igényeitől.
Szokolyáról vonattal
Az autómentes nap keretében rendezett eljutási versenyen a hírek szerint a tömegközlekedés győzött az autóval szemben: a vonattal utazók 30 perccel korábban értek a fővárosba a Pest megyei Szokolyáról, mint az autóval induló versenyzők. A versenyben Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter, illetve a főpolgármester-helyettes is indult, méghozzá vonattal. A csapat tagja volt továbbá Bakonyi Miklós, Budapest főpolgármester-helyettese, Menich Péter, a MÁV főosztályvezetője és Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója.
Szerkesztőségünk utánanézett: a MÁV menetrendje szerint Szokolyáról – váci átszállással – hajnalban óránként, 7.52 után viszont csak 2–3 óránként indulnak vonatok délutánig. A Vácra menő Volán-buszokkal ugyanez a helyzet. Kérdés: az az ingázó, aki 8 órára jár, vajon beér-e időben fővárosi munkahelyére azzal a vonattal, ami 7 óra 43 percere ér be a Nyugati pályaudvarra, vagy kénytelen egy órával korábban indulni otthonról?
Gyurcsány futása
Az RTL Klub beszámolója szerint a miniszterelnök ma futva ment a Parlamentbe: az utat otthonról 15 perc alatt tette meg. A miniszterelnök a rögtönzött versennyel azt akarta bizonyítani, hogy tudja, mennyire bonyolult Budapesten a tömegközlekedés: mint mondta, ritkák a járatok, és túl sokszor kell átszállni, de szerinte nincs ez másként Bécsben és Prágában sem.
Az MNO számításai szerint Gyurcsány Ferenc villája – nem légvonalban, hanem közutakon, a legrövidebb útvonallal számolva – valamivel több mint három kilométerre van a Parlament épületétől. Elvileg ezt a távolságot futva meg lehet tenni negyed óra alatt – kérdés, mennyit kell várni a gyalogos átkelőknél, és lehet-e rohanva közelekedni az aluljárókban…
(FigyelőNet, Blikk, HavariaPress, stop.hu, Hír Televízió)
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit
