Érik a sztrájk Ferihegyen?

A reptéri szakszervezetek szerint a Budapest Airport (BA) Rt. szemmel láthatóan sztrájkot akar kiprovokálni: húzza az időt, agitál az érdekvédők ellen, megvárakoztatja a tárgyalófeleket. A BA Rt. vezetése azonban állítja: a megegyezésre törekednek, s 17 százalékos éves alapbéremelésre tettek javaslatot, amit azonban a szakszervezetek még nem fogadtak el.

MNO
2005. 09. 09. 10:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy 17 százalékos éves alapbéremelési és 416 ezer forint adómentes béren kívüli juttatásról szóló javaslatot tett a munkavállalóknak a Budapest Airport (BA) Rt. vezetése, ám ezt a szakszervezetek illetékesei még nem fogadták el – jelentette be Hárskuti János, a BA vezérigazgatója mai sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a menedzsment a béremelésen kívül határozatlan időre szóló, és 3 évig fel nem mondható kollektív szerződést ajánl.

A vezető azt hangoztatta, hogy más vállalatok béremelési mértékéhez képest kiemelkedőnek számít, és kiemelte, hogy a részvénytársaság mindent megtesz a sztrájk elkerüléséért. Mint mondta, a döntőbírói szolgálatot is igénybe veszik az egyeztetéseken.

A szakszervezetek elutasították a BA Rt. ajánlatát – hangzott el az Info Rádióban.

A tárgyalópartnerek úgy látják, hogy a Budapest Airport Rt. láthatóan ki akarja provokálni a sztrájkot: az egyeztetések során előfordult, hogy húzta az időt, órákkal megvárakoztatta a tárgyalópartnereket, miközben „a munkavállalókat szórólapokkal agitálta az érdekképviseletek ellen” – írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében az öt reprezentatív repülőtéri szakszervezet közös sztrájkbizottsága. Megjegyzik azt is: a BA Rt. ma is sajtótájékoztatóra „herdálja el az értékes időt”. „Összegezve a tárgyalások elmúlt kilenc napját, a szakszervezetek azt tapasztalták, hogy nincs összhang a BA Rt. menedzsmentjében. Tétovázás, szervezetlenség, taktikázás és időhúzás jellemzi az egyeztetést.” – szögezik le, hozzátéve: a szakszervezetek a provokáció ellenére a megegyezésben érdekeltek, azonban az egyezséghez legalább két fél szükséges.

Ismert: az öt reprezentatív szakszervezet még a múlt héten alakított közös sztrájkbizottságot a privatizációtól független követeléseik teljesítése érdekében. Ezek között a kollektív szerződés érvénybeléptetése, az idei béremelés második ütemének végrehajtása, egyes üzletágak kiszervezésének kérdése, illetve az elmaradt bérek rendezése szerepelt. A BA Rt. tulajdonosa, az ÁPV Rt. azonban múlt héten lezárta a tárgyalásokat a szakszervezetekkel. Az érdekvédők úgy látták: az ÁPV Rt. nélkül az egyeztetéseken részt vevő BA Rt. nem tud garanciát vállalni ígéreteire, ezért hétfőn kétórás sztrájkkal igyekeztek kivívni a tárgyalások folytatását köztük és a privatizációs társaság között. Az egyeztetések határidejét kitolták e hét vasárnapig – amennyiben szeptember 12-ig sem születik megegyezés, akár több napos sztrájkra is sor kerülhet – hangzott el korábban a sztrájkbizottság részéről.

Közben tegnap a Fővárosi Bíróság soron kívüli eljárást rendelt el a Budapest Airport privatizációja ügyében, miután a BA Rt. megfellebbezte a Fővárosi Munkaügyi Bíróság augusztus végi első fokú döntését, melyben érvénytelenné nyilvánították a vállalat privatizációs pályázatát. Másodfokon, tárgyaláson kívül a Fővárosi Bíróság hoz jogerős döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.