Alulbecsült támogatási igény – Elégedetlenek a vállalkozások

A jelenlegi kkv-támogatási rendszer alapvető hibája, hogy kevés céget és kis összegben ér el – foglalható össze egybehangzóan a kamarai vezetők véleménye. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint a mostaninál sokkal kevesebb, viszont jól működő támogatási programra lenne szükség.

MNO
2005. 10. 04. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elnök szerint alapvető hiányosság, hogy a beruházási támogatások messze nem tudják kielégíteni az igényeket, ezt a GVOP legnépszerűbb, 2.1.1-es programjának közeli kimerülése is alátámasztja. Ezen feltehetően jelentősen segítene, ha a kormányzat pontosabban mérné fel, mire is van igénye az érintett vállalati körnek. Az elnök szerint jelenleg a Széchenyi-kártya, illetve az MFB Európa-hitele működik elfogadhatóan; a GVOP megítélése rendkívül hektikus, mivel egyes programok nagyon népszerűek, míg másokra alig-alig akad jelentkező. Véleménye szerint a mostani helyzetben gyorsan és hatékonyan működhetnének a beruházási hitel jellegű konstrukciók.

Az össztámogatás 3,9 százaléka jut a kis- és közepes vállalkozásoknak – mondta a Napi Gazdaságnak Vadász György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke. A kkv-szektor kulcsszerepet játszik a gazdasági rendszerváltásban – a foglalkoztatottak 70 százalékát alkalmazzák –, így e vállalkozói kör versenypozícióinak javulása kulcskérdés. Az alelnök konkrét lépéseket sürget a jövedelemtermelő képesség emelésére, máskülönben a kör az uniós csatlakozás vesztesei közé sorolódik. A kkv-k pénzügyi helyzete, tőkeellátottsága közismerten alacsony, ezért is lenne fontos a támogatások hatékonyságának növekedése.

Kulcsszerepet játszik a kedvezőtlen adózási szerkezet; Vadász György szerint a mostaninál lényegesen jobban szét kell teríteni a közterheket, azaz mérsékelni kellene a vállalkozások munkaerőt terhelő kiadásait, illetve érdemi lépéseket tenni a feketemunka visszaszorítására. A BKIK az erre irányuló lépéseket azonban egyelőre nem látja.

A jövő évi költségvetési törvényjavaslat azért tartalmaz változásokat: növekszik a Hitelgarancia (HG) Rt. garanciakerete, így a költségvetési viszontgaranciával vállalt készfizető kezesség állománya 2006 végén nem haladhatja meg a háromszázmilliárd forintot (az idei limit kétszázmilliárd). A lépés indoka a cég aktivitásának várható bővülése. Eddig ugyanis a bankok döntően a mikro- és kisvállalkozói kör hitelezésekor kérték a HG garanciáját, ám a kormányzat jövőre a középvállalkozói kör banki forrásokhoz jutását az eddiginél fokozottabban próbálja elősegíteni. A tervezett díjcsökkentéssel is a nagyobb tömegű hitelelérést próbálják segíteni. A jövő évtől a viszontgaranciás kezesség mértéke vállalkozásonként 800 millió forintra (az idén a limit még 600 millió forint) emelkedik.

A jövő évi adózás terén is található a kkv-k számára kedvező változás, bár a munkabérterheket csak a későbbi években venné sorra a kormány. Az adómódosítások közül a legjelentősebb a társasági adó kedvezményes változatának bevezetése: 16-helyett 10 százalékos nyereségadókulcsot alkalmazhatnak jövőre azok a társaságok, amelyeknek éves adóalapja kisebb 5 millió forintnál. A feltételek azonban jelentősen leszűkítik a kedvezmény igénybevételére jogosultak körét, ugyanis átlagosan legalább a minimálbér kétszeresének megfelelő munkabéren kell foglalkoztatni az alkalmazottakat, valamint ki vannak zárva az állami támogatást igénybe vevő cégek. E szektornak is könnyebbséget jelent majd, hogy az iparűzési adó a társasági adóalapból már 100 százalékos mértékig levonható lesz az eddigi 50 százalék helyett. A vállalkozások egy részét valószínűleg érzékenyen érinti majd a minimálbérrendszer átalakítása: a munkaadói járulékterhek komolyabb mérséklése nélkül ugyanis a mostani 57 ezerről 63 000 forintra emelné a kormány a legalacsonyabb minimálbér összegét, a közép- illetve felsőfokú végzettséggel rendelkező alkalmazottaknak azonban ennél 10, illetve 20 százalékkal magasabb összeg járna. Szintén a foglalkoztatáshoz kapcsolódó pluszteher, hogy a munkáltatói adatszolgáltatásnak januártól havi rendszerességgel kell eleget tenni.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.