Fónagy: A kormány útépítési sikerei inkább kudarcok

MNO
2005. 10. 21. 14:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az épülő gyorsforgalmi utakról, illetve a vasúti stratégiáról beszélt egy fővárosi MSZP-s fórumon Dióssy Gábor, a közlekedési tárca politikai államtitkára. Kijelentette: jelenleg mintegy 300 kilométer gyorsforgalmi út épül Magyarországon, és a tervek szerint 2007-re 1.250 kilométer lesz a hálózat hossza. Hozzátette: 2007-re a magyar gyorsforgalmi úthálózat sűrűsége az EU átlag fele lesz, és ha az utak az elmúlt 3 évben tapasztalt ütemben épülnek tovább, akkor 2015-re elérjük az unió akkori gyorsforgalmi úthálózatának sűrűségét. A vasúti stratégiával kapcsolatban azt mondta: elengedhetetlen az árufuvarozási ágazat minél előbbi jelentős tőkebevonással járó privatizációja, mert az unió több országában ezt már megtették, a vasúti közlekedés más szektoraiba viszont csak hosszabb távon várható a magántőke bevonása.

Fónagy János szerint azok az „útépítési sikerek”, melyekről az államtitkár beszélt, inkább súlyos anyagi áldozatokkal járó kudarcok, „ha a szocialisták választási ígéreteihez, a normális építési költségekhez, illetve a lehetséges kifizetési konstrukciókhoz viszonyítjuk őket” – írja közleményében a fideszes politikus. – A kormány 800 kilométer új autópályát ígért erre a parlamenti ciklusra. A 2004. évi autópálya-törvényben ezt 430-ra csökkentették. Ugyanakkor ezt sem sikerült tartaniuk: ha a polgári kormány által megépíttetett Füzesabony-Polgár szakaszt is figyelembe vesszük, mindösszesen maximum 300 kilométert írhatunk a Medgyessy-Gyurcsány-kabinet számlájára – hangsúlyozza Fónagy, aki a Dióssy által hivatkozott az EU-átlagokkal kapcsolatban megjegyzi: Nyugat-Európában, síkvidéken átlagosan 1 milliárd forintba kerül 1 kilométer autópálya megépítése. – Míg a korábbi ciklusokban Magyarországon 1,15 milliárd forint alatt sikerült tartani a kilométerenkénti költséget, a jelenlegi kormány képtelen 2 milliárd forintnál olcsóbban autópályát építeni, sőt egyes szakaszokon ez a költség 3 milliárdnál is magasabb – hangsúlyozza a politikus, hozzátéve: ezt a pénzt ki sem fizették. – A kabinet olyan felelőtlen pénzügyi konstrukciót alkalmazott, amelynek következményeként 2007-től körülbelül 4 milliárd euró kötelezettség terheli a következő nemzedékeket, ennyivel adósítja el a kormány a magyar embereket az autópályák építése és üzemeltetése kapcsán – írja közleményében, megjegyezve: az államtitkár a vasúti privatizáció kapcsán is „csúsztat”: állításával ellentétben az európai példák éppen arról szólnak, hogy állami tulajdonban tartják (vagy visszaveszik) a vasutakat, hiszen ez mindenhol kiemelkedően fontos össztársadalmi-gazdasági tényező. – A tőkebevonást a mértékadó európai országok vasútjainál is megoldották, de egyáltalán nem a pótolhatatlan állami vagyon elkótyavetyélésével – hívja fel a figyelmet, hangsúlyozva: a Fidesz továbbra is ellenzi a magyar vasút privatizációját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.