Az épülő gyorsforgalmi utakról, illetve a vasúti stratégiáról beszélt egy fővárosi MSZP-s fórumon Dióssy Gábor, a közlekedési tárca politikai államtitkára. Kijelentette: jelenleg mintegy 300 kilométer gyorsforgalmi út épül Magyarországon, és a tervek szerint 2007-re 1.250 kilométer lesz a hálózat hossza. Hozzátette: 2007-re a magyar gyorsforgalmi úthálózat sűrűsége az EU átlag fele lesz, és ha az utak az elmúlt 3 évben tapasztalt ütemben épülnek tovább, akkor 2015-re elérjük az unió akkori gyorsforgalmi úthálózatának sűrűségét. A vasúti stratégiával kapcsolatban azt mondta: elengedhetetlen az árufuvarozási ágazat minél előbbi jelentős tőkebevonással járó privatizációja, mert az unió több országában ezt már megtették, a vasúti közlekedés más szektoraiba viszont csak hosszabb távon várható a magántőke bevonása.
Fónagy János szerint azok az „útépítési sikerek”, melyekről az államtitkár beszélt, inkább súlyos anyagi áldozatokkal járó kudarcok, „ha a szocialisták választási ígéreteihez, a normális építési költségekhez, illetve a lehetséges kifizetési konstrukciókhoz viszonyítjuk őket” – írja közleményében a fideszes politikus. – A kormány 800 kilométer új autópályát ígért erre a parlamenti ciklusra. A 2004. évi autópálya-törvényben ezt 430-ra csökkentették. Ugyanakkor ezt sem sikerült tartaniuk: ha a polgári kormány által megépíttetett Füzesabony-Polgár szakaszt is figyelembe vesszük, mindösszesen maximum 300 kilométert írhatunk a Medgyessy-Gyurcsány-kabinet számlájára – hangsúlyozza Fónagy, aki a Dióssy által hivatkozott az EU-átlagokkal kapcsolatban megjegyzi: Nyugat-Európában, síkvidéken átlagosan 1 milliárd forintba kerül 1 kilométer autópálya megépítése. – Míg a korábbi ciklusokban Magyarországon 1,15 milliárd forint alatt sikerült tartani a kilométerenkénti költséget, a jelenlegi kormány képtelen 2 milliárd forintnál olcsóbban autópályát építeni, sőt egyes szakaszokon ez a költség 3 milliárdnál is magasabb – hangsúlyozza a politikus, hozzátéve: ezt a pénzt ki sem fizették. – A kabinet olyan felelőtlen pénzügyi konstrukciót alkalmazott, amelynek következményeként 2007-től körülbelül 4 milliárd euró kötelezettség terheli a következő nemzedékeket, ennyivel adósítja el a kormány a magyar embereket az autópályák építése és üzemeltetése kapcsán – írja közleményében, megjegyezve: az államtitkár a vasúti privatizáció kapcsán is „csúsztat”: állításával ellentétben az európai példák éppen arról szólnak, hogy állami tulajdonban tartják (vagy visszaveszik) a vasutakat, hiszen ez mindenhol kiemelkedően fontos össztársadalmi-gazdasági tényező. – A tőkebevonást a mértékadó európai országok vasútjainál is megoldották, de egyáltalán nem a pótolhatatlan állami vagyon elkótyavetyélésével – hívja fel a figyelmet, hangsúlyozva: a Fidesz továbbra is ellenzi a magyar vasút privatizációját.
Feszült hangulatban kezdődik az EU–Kína csúcstalálkozó
