A szabályokat jelenleg Magyarország oly módon alkalmazza, hogy az sérti az EK-szerződésnek a hazai és más tagállamokból származó termékek egyenlő bánásmódjáról szóló rendelkezéseit. Magyarországot „hivatalos figyelmeztető levélben” szólítják fel – ez az EK-szerződés 226. cikkében előírt kötelezettségszegési eljárás első szakasza. Ha a bizottság a tagállamtól nem kap kielégítő választ, továbbléphet a fent említett eljárás második szakaszára, és végül az ügyet bíróság elé viheti.
„A tagállamoknak jogukban áll regisztrációs adót bevezetni a gépjárművekre, illetve növelhetik az adó mértékét” – mondta Kovács László, az EU adózási és vámuniós biztosa. „Tiszteletben kell azonban tartaniuk a szerződésben foglaltak szerint a hazai és EU-termék közötti megkülönböztetésmentességi elvet, valamint a másodlagos közösségi jogot” – tette hozzá.
A magyar jogszabályok értelmében a gépkocsik első magyarországi forgalomba helyezése után regisztrációs adót kell fizetni. Az adó új és használt gépkocsikra egyaránt alkalmazandó, és mértéke kizárólag a motor lökettérfogatától, a használt üzemanyag típusától és a kibocsátási előírásoktól függ. A magyar regisztrációs adó tehát nem veszi figyelembe a jármű tényleges elhasználódását.
Az Európai Bíróság fenntartja, hogy egy tagállam számára nem tilos olyan gépkocsiadó kivetése, mint pl. az adott tagállamban történő első regisztráció során kifizetendő adó, feltéve ha ez összhangban áll az EK-szerződés 90. cikkével. Ez azt jelenti, hogy a tagállamok sem közvetlenül, sem közvetve nem vethetnek ki más tagállamok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre közvetlenül vagy közvetve kivetett adónál magasabb belső adót. A bíróság kijelentette, hogy a 90. cikk előírása szerint a tagállamoknak a regisztrációs adó kiszámítása során figyelembe kell venniük az importált használt gépjármű tényleges értékcsökkenését, máskülönben a kivetett adó meghaladná a nemzeti területen már regisztrált, hasonló használt gépjárművek értékébe beépülő megmaradt adótartalmat.
Magyarország a regisztrációs adón túlmenően 25 százalékos többletadót is alkalmaz a más tagállamokból származó valamennyi gépjárműre, kivéve a Magyarországon újként regisztrált gépjárműveket. Az Európai Bíróság esetjoga értelmében egy olyan magasabb adó kivetésére vonatkozó kritérium, amely definíciójából adódóan hasonló hazai termékekre nem vethető ki, összeférhetetlennek tekinthető az EK-szerződés 90. cikkében előírt megkülönböztetési tilalommal. Egy ilyen rendszer ugyanis már előzetesen kivonja a hazai termékeket a legsúlyosabb adók alól.
A regisztrációs adóról szóló törvény módosítása, amely a használt autóknál is érvényesíti az uniós szabályokat, elkészült és hamarosan a parlament elé kerül – mondta Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium kabinetfőnöke.
(europa.eu.int)
Megható pillanatokat élt át Kapu Tibor Houstonban
