Mit ígért Kóka a Hankooknak?

Minden jel szerint Magyarországra telepíti abroncsgyárát a dél-koreai Hankook: ezzel 500 millió dollár érétkű beruházás valósul meg. Kóka János ázsiai látogatása során állítólag titkos tárgyalásokat folytatott a céggel. Kérdés, mibe kerül majd ez nekünk?

MNO
2005. 10. 24. 10:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden jel szerint Magyarországra telepíti abroncsgyárát a dél-koreai Hankook: ezzel 500 millió dollár érétkű beruházás valósul meg (azaz több mint 125 milliárd forint). A Bloomberg hírügynökség a dél-koreai cég szóvivőjét idézve arról ír, hogy Magyarország a privilegizált partner, s mostantól kezdve már a hazánkban alapítandó cég részleteiről folynak a tárgyalások. Előtte a Reuters jelentette, hogy Magyarország lett a kiválasztott helyszín.

Mindez egybevág a Világgazdaság korábbi értesülésével, amely szerint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a közelmúltban titkos tárgyalást folytatott Hongkongban a dél-koreai cég vezetőivel, amikor a közelmúltban a Gyurcsány Ferenc által vezetett küldöttséggel ott tartózkodott. Kóka János sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta a lap értesüléseket.

Ezt követően érkeztek olyan hírek, hogy Szlovákia és Csehország – mint Lengyelország mellett két másik potenciális helyszín – „ráígért” az eddig kínált támogatásokra. A Korea Herald dél-koreai lap eközben úgy értesült, hogy a Hankook novemberben jelenti be a győztes kilétét. Az újság értesülései szerint az abroncsgyártónak viszonylag sürgős, legkésőbb tavasszal meg szeretné ugyanis kezdeni az üzem építését. A gyártást a tervek szerint 2007 elején indítanák be.

Mint ismert, a félmilliárd eurós beruházás színhelyéül eredetileg a szlovákiai Lévát szemelte ki a Hankook, ám a pozsonyi kabinet július elején visszadobta a gazdasági minisztérium által a cégnek biztosra ígért bőkezű támogatási tervet, ezért a dél-koreaiak visszaléptek. A szlovák kormány akkor úgy indokolt, hogy a közvetlenül és közvetve mintegy háromezer munkahelyet teremtő beruházás nem ér meg százmillió eurót az adófizetők pénzéből. Ha a gazdasági minisztérium által kidolgozott terv valósult volna meg, a szlovák állam által adott támogatás elérte volna a beruházás összértékének 21 százalékát.

További tárgyalások után a Hankook augusztusban tíz százalékra mérsékelte elvárását, Pozsony azonban nem volt hajlandó többet adni hat százaléknál. (A lengyel kormány állítólag a felkínált telephelyekért jelképes, egy eurós megváltást kért, a közvetlen fejlesztési támogatás ígéretét pedig 6 millió euróig terjedő összegre emelte, a csehek pedig állítólag nem is tettek komoly ajánlatot.)

Májusban, a Hankook első döntését követően Kóka János a Világgazdaságnak azt mondta: Magyarország nem akarja mindenáron a beruházást. Mint fogalmazott: részletes számításokat végeznek, s csak akkora támogatást készek bármely beruházáshoz biztosítani, amennyi megtérülése biztosított. Ugyanezt ismételte meg a Hankook szlovákiai visszalépését követően is, hangsúlyozva, hogy a magyar kormány kész tárgyalni a céggel, ám csak a kölcsönös előnyök mentén, más feltételekkel, mint amilyenek mellett az eredeti szlovákiai megállapodás született.

Azóta számos híradás jelent meg a magyar sajtóban arról, hogy folynak a tárgyalások a Hankook és a magyar kormány között; július végén a Napi Gazdaság arról adott hírt, hogy a dél-koreaiak Gyöngyös térségét szemelték ki a beruházásra.

Az AFX hírügynökség értesülései szerint a magyarországi társaságot már létre is hozták: a Hankook Tire Hungary Ltd-t 14,9 millió wonos (14 millió dollár) alaptőkével alapították.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter biztató jelnek tartja a cég mai közlését, miszerint Magyarországot választotta volna következő nagyberuházása színhelyéül. Mindazonáltal emlékeztet arra, hogy a tárgyalások még nem zárultak le. „Magyarország nem növeli a támogatások mértékét. Mi nem a támogatásokkal, hanem kiemelkedően jó infrastruktúránkkal és képzett munkaerőnkkel vesszük fel a versenyt” – hangsúlyozta.

Azt egyelőre nem lehet tudni, mivel érdemeltük ki a Hankook kitüntető figyelmét: milyen kedvezményeket adunk majdan a cégnek, mennyi támogatást ígért Kóka a titkos tárgyalásokon stb. Ezek az adatok persze üzleti titkok, ám furcsa, hogy többet tudunk a szlovák vagy a lengyel kormány ajánlatáról, mint a sajátunkról.(Forrás: vg.hu, napi.hu, gkm.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.